Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er du chef eller leder? - 7 gode råd til en nutidig leder

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Boca Raton, Florida
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 04:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg blev kontaktet af Dansk Industri til at holde et indlæg på en ledelskonference fornyligt, og det pressede mig til at gå i tænkeboksen omkring hvorledes ledelseformen muligvis har ændret sig efter krisen. Disse tanker resulterede i dette indlæg og 7 gode råd.

For at forstå det rette mindset af en leder i dag kontra før krisen, så er det vigtigt at forstå hvad krisen har gjort ved forbrugerne, deres beslutningsprocesser og deres værdier. Derigennem får man også et mere klart billede af hvordan man bør lede sine medarbejdere og involvere sine omgivelser.

Det er vigtigt at forstå forbrugernes fokus skift, fordi deres verdensbillede er ændret og alle medarbejdere, kollegaer og chefers verdensbilleder derfor også har ændret sig, og det er denne nye person som der nu skal ledes og samarbejdes med.

Den globale krise var ikke et produkt af manglende regulering, men manglende etik, almindelig sund fornuft til risiko og et meget kortsigtet fokus. Vi er i øjeblikket i en periode hvor vi alle er igang med sammen at definere hvorledes forretning bør gøres fremover, samt at finde vores fodfæste i ”det nye normale”.

Et eksempel på den nye økonomi er at eurpæiske ledere og økonomers forslag om at introducere en ”Robin Hood” skat på finansielle transaktioner, til at finansiere godtgørende formål. Dette ville ikke være sket før krisen.

En interessant undersøgelse fra reklamebureauet Young & Rubicam som har målt skiftet i forbrugernes holdning og fundet følgende

- Eksklusivt – er faldet 60%
- Arrogant – er faldet 40%
- Modighed – er faldet 20%

Dette har indflydelse på hvordan vi bruger vores penge, tid og energi. Det nye mindset hos forbrugerne er nu ”Det er ikke længere hvor meget jeg har, men hvor glad og tilfreds jeg er”. Hver krone som forbrugerne bruger, er en stemme på deres nye værdisæt.

Den nye fokus på risikominimering og sustainability kan frygtes at skabe en verden hvor ingen tør gøre noget forkert, og derfor ingenting tilbyder. Det er derfor vigtigt at man som leder træner ansvarlig beslutningstagen med sine medarbejdere. Dette kan kun ske gennem en større involvering fra lederen samt større ansvar til medarbejderne.

Ligesom forbrugernes mindset har ændret sig til at tænke mere kreativt, så de kan få
mere ud af mindre, bør lederen også omfavne denne nye tankeprocess som medarbejderne tager med på arbejde. For selvom mange virksomheder skære ned og prøver at ride stormen af og vente på bedre tider, så er dette også det perfekte tidspunkt at vinde ny forretning fra sine konkurrenter, udvide sit forretningsområde og starte op på nye markeder. Dette kræver normal vis flere ressourcer, men det var et mindset fra før krisen hvor man betalte sig fra alt. Det nye mindset er et mere kreativt mindset som skal dyrkes til sit fulde mens konkurrenterne sidder på deres hænder. Brainstorm sessions på alle områder af forretningen vil kunne fremdyrke nye muligheder og besparelser, samt engagere medarbejderne i virksomheden. Der er muligheder i alt og det er en af de vigtigste egenskaber i en leders nye mindset.

Vi er i en tid hvor fårene skilles fra bukkene, eller sagt på en anden måde hvor ”cheferne skilles fra lederne”. Man kan ikke længere bare ride på vækstbølgen i markedet. Man bliver nødt til at tage større ansvar og samtidig involvere og delegere ansvar for størst mulig effekt. Dette kræver et holistisk mindset hos lederen.

Dette er ikke første gang det sker i verdenshistorien, hvorfor det er vigtigt som leder at søge information og vejledning fra ledere som har gået igennem det samme som vi oplever nu. Virksomheder som DuPont, General Electric, IBM og Proctor & Gamble kom ud af ”The great depression” som vindere. Ydmyghed er en del af det mindset som en leder bør have. Det kræver ydmyghed at spørge om hjælp og søge råd hos andre.

En anden ændring som er sket i vores værdisæt som privatperson er at vi nu sætter større pris på vores naboer, familie og nærmiljøet. For det er dette netværk som vi nu har størst tillid til, hvor mange er blevet skuffet af løfter fra den kommercielle omverden som ikke holdt vand. Det betyder også at det vil være svære at komme ind på livet af nye potentielle kunder, samarbejdspartnere og leverandøre uden at have en personlig kontakt eller introduktioin til denne part. Her kommer til endnu en egenskab som bør være en stor del af en leders mindset, at kunne netværke og forstå at alle i organisationen har et netværk som bør aktiveres til virksomhedens fordel. Det er igennem virksomhedens netværk at de største muligheder vil komme i fremtiden.

Alle kan lære at netværke, og det er lederens opgave at forstå sine medarbejders netværk og få dem til at udforske hjørnene og bredden af deres netværk så de for øje på muligheder som før blev overset. Det kræver også en meget åben holdning fra lederen at lade sine medarbejdere netværke i arbejstiden og hjælpe dem igang med at netværke og finde den rette platform for at komme igang.

For 6 år siden takkede jeg nej til at være med i en netværksgruppe i Danmark da jeg ikke kunne se værdien i det, og nu er jeg stifter og formand for DABGO (www.dabgo.net) som er Danmarks største internationale netværk med over 8.000 medlemmer. Et netværk som jeg har startet i min fritid som en non-profit organisation, da jeg opdagede hvor mange spændende mennesker som er bosat i udlandet efter jeg flyttede til New York i 2005. Jeg er ikke den fødte netværker, men blev overbevist om værdien og satte mig selv nogle mål for at komme igang.

Globaliseringen vil fortsætte og blive en endnu større del af en leders mindset. I et stagnerende lokalt marked vil ekspansion til nye markeder med vækst være en mulighed som bør udforskes og tages alvorligt. For lige så sort det måske ser ud lokalt, lige så lyst ser det ud på andre markeder i Asien, Sydamerika og Østeuropa. Dog vil vi også fra disse markeder opleve en proktionisme, hvorfor kreativitet, kulturel forståelse og lokalt netværk i de nye markeder vil være afgørende for succes.

I udlandet er der mange organisationer som kan være behjælpelig med lokale kontakter såsom ambassader, konsulater, lokale danske handelskamre og organisationer, andre nationers handelskamre og DABGO. DABGO’s lokale Group Managers kan hjælpe med lokale introduktioner og information.

Omskiftlighed vil være endnu en vigtig egenskab i en leders mindset, for globalisering og vækst på internationale markeder i den ny økonomi kræver at man er parat til at sætte spørgsmålstegn ved eksisterende forretningsmodeller, forskning, produkt design, salg og marketing og tilgangen til offentlige myndigheder.

Et meget tydeligt eksempel på det nye mindset og anskuelse af værdier, blev udtrykt af tidligere bestyrelsesformand og CEO for General Electric Jack Welch. Jack udtalte "On the face of it, shareholder value is the dumbest idea in the world". Hvis Jacks ord beskriver en ny holdning, så vil investorer på sigt miste indflydelse. Dette vil få direkte indflydelse på ledelsen af virksomheder som vil få mulighed for at balancere kortsigtet og langsigtet mål, i stedet for hele tiden at levere på kortsigtet mål. Kortsigtet mål som stresser en organisation, og skader fundamentet i en virksomhed og dens muligheder for at levere på langt sigt.

Omskiftlighed, networking, globalisering, holistisk overblik, medarbejder engagement, ydmyghed og ansvarlig beslutningstagen er nogle af de egenskaber som en leders mindset bør bestå af.

Nedenfor er 7 forslag til hvordan en leder bør tackle det ”nye normale”.

1. Gå i offensiven. Invester i fremtiden, det bedste tidspunkt at investere er mens dine konkurrenter er i knæ. Som nævnt tidligere så er investeringer nødvendigvis ikke blot kroner og ører, men kan også være tid og nye prioriteringer, nye produkter/services skabt af medarbejders kreativitet og netværk. ”Genopfind” din virksomhed, træd udenfor og forstil dig hvordan du ville starte virksomheden igen, hvis du skulle starte helt forfra.

2. Fokuser på dine kunder. Fokuser på de nye værdier i markedet og sørg for at det som du sælger følger dette nye værdisæt, hvis ikke så ”bryd” produktet/services ned og genopbyg det i tråd med de nye krav fra markedet. Desto hurtigere du gør dette, desto hurtigere vil du sætte dine konkurrenter og skabe en platform for vækst.

3. Boost din marketing maskine. I dårlige tider, skære de fleste virksomhed ned på marketing, hvilket sænker priserne for annoncering i markedet, og gør at man står mere ud i mængden af færre annoncøre. Marketing bør ikke nødvendigvis koste særlig meget, det er nu muligt via et utal af nye medier, databaser, teknologier at arbejde mere fokuseret og skabe PR effekt ved hjælp af god gammeldags knofedt. Marketing er ikke længere bare at sende en SMS til reklamebureauet med teksten ”har 300K til ny kampagne for produkt X, find på noget”. De tider er over i de fleste virksomheder, og det er tid til at revurdere ”normen” for markedsføring og genskabe den nye turbo på marketing maskinen.

4. Invester i fremtiden gennem mergers & acquisitions. En Boston Consulting Group undersøgelse viste at handler foretaget i dårlige økonomiske tider, når priserne var lavere og mulighederne større, klarede sig 14% bedre set i forhold til investeringen.

5. Vær en leder. I dårligere tider er det endnu vigtigere at du træder i karakter og er mere synlig end førhen. Det er vigtigt at kommunikere udfordringerne og strategierne klart og med jævne mellemrum, samt være tilgængelig for nye idéer og tiltag, samt ikke mindst bruge tid på at tale bekymringer igennem individuelt som medarbejderne må have. Det som tit sker, er at ledelsen bliver usynlig og sidder i krisemøder, hvilket gør at medarbejdene selv prøver at konkludere på den lille information de har, hvilket aldrig giver en retvisende konklusion.

6. Invester i dine medarbejdere. At holde på de bedste medarbejdere bliver svære da lavere vækst minimere mulighederne for avancering i virksomheden. Det er dit ansvar som leder at sikre at alle dine nøglemedarbejdere føler at der er indhold i jobbet, og at der på
trods af nuværende hårdere tider sker aktiviteter og investeringer som
giver lys forud, og ikke mindst motivation til at være en del af det
vindende hold. På lønsiden vil det kræve kreativitet og åbenhed omkring
nuværende udfordringer og sammen med medarbejderne finde en løsning som
sikre flest mulige arbejdspladser og størst mulig motivation for at komme
ud af krisen. For husk, du får brug for
flere medarbejdere når der kommer gang i væksten igen.

7. Netværk når du ikke har brug for det. Den dag du har brug dit eller din virksomheds netværk, er det vigtigt at du har holdt det ved lige og plejet det. Det handler nemlig ikke om hvem du
kender, eller hvem som kender dig. Det handler om hvem og hvor mange du
har hjulpet.

Dette dækker selvfølgelig blot over en del af de evner som en leder bør have. Du må meget gerne tilføje kommentere på dette indlæg.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)