Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bierhverv - hovederhverv (og dagpengeregler)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Oct 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Nu har jeg haft mit freelance fira i 2½ måned, hvor jeg har arbejdet på et projekt hos min tidligere arbejdsgiver. Men det ender engang i næste uge, og så står den på dagpenge (medmindre andet dukker op inden).

Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, så skelnes der mellem om min virksomhed er som bierhverv eller hovederhverv.

I de 2½ måned har jeg arbejdet fuld tid, og iflg. min fagforening (HK Samdata) så skal jeg afvikle mit firma for at være berettiget til dagpenge. Men hvis det kun havde været som bibeskæftigelse, så kunne jeg få supplerende dagpenge uden at skulle lukke firmaet.

Jeg ville egentlig gerne beholde firmaet åbent selvom jeg er alm. jobsøgende ... i tilfælde af der skulle komme et par småopgaver. Men kan jeg skifte min virksomhed fra fuldtid til bierhverv?? .. og således være dagpengeberettiget uden at behøve at lukke firmaet??

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 01:38

Der er forskel på hvordan de enkelte A-Kasser administrerer, men reglerne er totalt firkantede.

Hvis du nogensinde har brug for at lave bare et minuts arbejde i såkaldt normal arbejdstid så er du ikke dagpengeberettiget.

Du skal kunne lave 100% af dit arbejde efter kl. 17 - du må ikke skulle være hjemme for at modtage en pakke. Du må aldrig skulle have et kundemøde i normal arbejdstid, du må ikke have telefontid, du må ikke gå på posthuset, du må ikke gå til torskegilde...

Hvis din A-kasse er kantet så eksisterer der reelt ingen mulighed for bibeskæftigelse og du kan ikke konvertere fuld til delvis beskæftigelse.

Det du alternativt kan gøre er at du i virksomhedsform eller i virksomhedsordningen opsparer overskud i 2010 og bruger det til løn i 2011.

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 01:40

Sålænge du står til rådighed overfor arbejdsmarkedet i normal arbejdstid bør du kunne få dagpenge, samtidig med du har dit firma kørende. Du skal bare angive hvor meget tid du bruger på firmaet om ugen. Dette vil så blive trukket fra dine dagpenge.

Se evt http://dagpengeregler.dk/dagpenge-og-firma/

Du ændrer det jo til bibeskæftigelse fremover for at få dagpenge. Hvis ikke du kunne få dagpenge svarer det jo lidt til at sige, at hvis du har haft et fuldtidsjob som hovedbeskæftigelse, så kan du ikke få dagpenge.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)