Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart firma - ung alder, hvordan?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 1. Dec 06
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa. Jeg er en fyr på snart 16 år, der med min bror på 21 år, som har tænkt at gøre vores små fritedsprojekter til noget større ( lave et firma ).
Nu hvor jeg er den som laver alt, og står for alt, kan jeg så godt få registerert vores firma, når jeg kun er 15 år?

Hvad med indtjenesten? Må vi tjene så meget vi vil eller er der max eller noget på?

Koster det noget at registerer sit firma?

På forhånd tak.

mvh,
en forvirrende.

fuckyeah.dk
Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 17:08
Du kan ikke få et CVR nummer før du fylder 18 år, men du kan eventuelt få din bror til at stå som ejer af CVR nummeret, så kan det i praksis godt fungere, men så er det ham der bliver beskattet af al overskud, men det må i aftale indbyrdes, så i ved hvordan de forskellige ting løses...
Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 18:49
Dato: 28-01-2007 17:08:10 Forfatter: Jesper N. Jepsen Du kan ikke få et CVR nummer før du fylder 18 år, men du kan eventuelt få din bror til at stå som ejer af CVR nummeret, så kan det i praksis godt fungere, men så er det ham der bliver beskattet af al overskud, men det må i aftale indbyrdes, så i ved hvordan de forskellige ting løses...

Jo, det kan han da sagtens. Han skal bare have hans forældres underskrift på papiret ;)

Du kan tjene lige så meget du vil, men du skal betale skat af det :) og dertil også, hvis du bliver moms-registreret, moms

At oprette sig et firma er helt gratis, men hvis du vil have et I/S, ApS, A/S - og hvad der ellers findes, så koster det penge. I/S er nok det billigste, hvis du ikke vil have et "gratis" firma. Aps og A/S koster over 200.000 kr, så vidt jeg husker, og det er pr. part som skal have medejerskab i dit firma

Håber du kan bruge dette til lidt

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 19:11
Dato: 28-01-2007 18:49:06 Forfatter: NickerN
Dato: 28-01-2007 17:08:10 Forfatter: Jesper N. Jepsen Du kan ikke få et CVR nummer før du fylder 18 år, men du kan eventuelt få din bror til at stå som ejer af CVR nummeret, så kan det i praksis godt fungere, men så er det ham der bliver beskattet af al overskud, men det må i aftale indbyrdes, så i ved hvordan de forskellige ting løses...

Jo, det kan han da sagtens. Han skal bare have hans forældres underskrift på papiret ;)

Du kan tjene lige så meget du vil, men du skal betale skat af det :) og dertil også, hvis du bliver moms-registreret, moms

At oprette sig et firma er helt gratis, men hvis du vil have et I/S, ApS, A/S - og hvad der ellers findes, så koster det penge. I/S er nok det billigste, hvis du ikke vil have et ''gratis'' firma. Aps og A/S koster over 200.000 kr, så vidt jeg husker, og det er pr. part som skal have medejerskab i dit firma

Håber du kan bruge dette til lidt

I/S er gratis, og er næsten som en enkeltmandsvirksomhed, her er man bare flere, som samtidig hæfter solidarisk.

ApS - anpartsselskab - kræver 125.000 i anparts kapital, det vil altså ikke sige det koster 125.000 men bare at man har 125.000 stående i aktiver i firmaet.

A/S - kræver 500.000 i aktiekapital.

Tilmeldt 27. Nov 06
Indlæg ialt: 187
Skrevet kl. 20:00
Lav et ApS, hvor i hverisær smider 62.500 kr i. Din bror bliver så direktør og du bliver ansat. I skal så eje 50% af firmaet hverisær. Det er nok det mest optimale, hvis I kan skrave de 2 x 62.500 kr sammen i enten aktiver eller kolde kontanter.

Mvh Magnus Høegh
Ecolight - Salg af billige stikkontakter

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 20:34
Nick:

Det er så en sandhed med modifikationer, for så enkelt er det desværre ikke - Forældrene skal tjekkes (i hoved og røv) af amtet (Regioner nu) som skal vurdere om de er kreditværdige nok til at betale eventuel gæld som barnet kan påføre sig.

Jeg har selv været den mølle igennem, og det tog 1½ år at få svar fra Amtet, og de sagde nej, med et ikke fastsat grundlag. Så det kan bedst betale sig at vente til man er over 18, da man alligevel heller ikke kan underskrive aftaler osv før.

Tilmeldt 1. Dec 06
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 22:59
Okay. Jeg har fundet frem til at jeg har osptartet firmaet selv, det vil sige det er et enkelsmandsvirksomhed, så registerer jeg mit firma som I/S. Også skal jeg momsregisteres, og få mine forældre til at stå ved papirene indtil jeg fylder 18, ikke sandt?

Min bror har trukket sig efter han har alt for meget at lave, og han tog det mere som et hygge-projekt, hvor jeg mere satser på at blive et kæmpe indeks, så derfor satser jeg stort på det..

Er det et godt valg jeg har truffet?

fuckyeah.dk
Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 23:12
Dato: 28-01-2007 22:59:25 Forfatter: JesperMadsen Okay. Jeg har fundet frem til at jeg har osptartet firmaet selv, det vil sige det er et enkelsmandsvirksomhed, så registerer jeg mit firma som I/S. Også skal jeg momsregisteres, og få mine forældre til at stå ved papirene indtil jeg fylder 18, ikke sandt?

Min bror har trukket sig efter han har alt for meget at lave, og han tog det mere som et hygge-projekt, hvor jeg mere satser på at blive et kæmpe indeks, så derfor satser jeg stort på det..

Er det et godt valg jeg har truffet?

Det kan du gøre ja. Men hvilken omsætning har du pt?

Der er jo først en øvre grænse om at blive moms-registreret når man tjener over 50.000 kr. om året!

Men derfor skal du jo selvfølgelig også betale skat af alt under dette tal:)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:18
> Er det et godt valg jeg har truffet?

Ja, Fandme! :)
Hvis du virkelig tror på det, og de eventuelle risici der er, er til at overskue, så skal du sgu ikke holde dig tilbage for noget. Heller ikke at du "kun" er 15 år.

Jeg ventede selv med at starte til jeg blev 18 år, men det var også fordi det jeg startede krævede en del kapital (et pladestudie, tilbage i midt-80''erne).

Der er naturligvis en del ting der er lidt mere udfordrende når man er under 18, og vil drive et firma. Dels kan der være kunder, som har svært ved at tage en så ung person alvorligt (uanset om de så ellers har noget at have det i) og dels er det lidt mere bøvlet at indgå aftaler af enhver art, da du i de fleste tilfælde skal have dine forældres medunderskrift. Men alle problemer er til at få at blive løst, og det skal bestemt ikke holde dig tilbage.

Hvis du har nogen som helst mulighed for at skrabe 125.000 kr. sammen vil jeg dog meget alvorligt anbefale dig at overveje et ApS. Det gør mange ting meget lettere. Dels vil aftaler så blive indgået med dit selskab, fem for dig og dine forældre sammen, og dels vil det give dig en bedre adskillelse mellem firmaets og din private økonomi. Det kan være en fordel, hvis du f.eks. senere skal på S.U., da du så kan lade være med at udbetale løn, og lade pengene stå i firmaet til senere.

Men, uanset hvad du vælger skal du i hvert fald have held og lykke! :)
Spørg endelig løs herinde på Amino, hvis du støder ind i ting du er usikker på ...

Iøvrigt, HUSK at få en god revisor på fra starten! Det kan virkelig godt betale sig. Du kan få masser af gode råd her på Amino, helt gratis, men ingen andre end din egen revisor, med indsigt i dine detaljer, kan give dig de rigtige svar. Og skulle han tage hetl fejl, er en revisor forsikret - de svar du får herinde, er uden "garanti".
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 00:55
Dato: 28-01-2007 23:17:52
Forfatter: Mikkel deMib

Hvis du har nogen som helst mulighed for at skrabe 125.000 kr. sammen vil jeg dog meget alvorligt anbefale dig at overveje et ApS. Det gør mange ting meget lettere. Dels vil aftaler så blive indgået med dit selskab, fem for dig og dine forældre sammen, og dels vil det give dig en bedre adskillelse mellem firmaets og din private økonomi. Det kan være en fordel, hvis du f.eks. senere skal på S.U., da du så kan lade være med at udbetale løn, og lade pengene stå i firmaet til senere.

Men, uanset hvad du vælger skal du i hvert fald have held og lykke! :)
Spørg endelig løs herinde på Amino, hvis du støder ind i ting du er usikker på ...

Iøvrigt, HUSK at få en god revisor på fra starten! Det kan virkelig godt betale sig. Du kan få masser af gode råd her på Amino, helt gratis, men ingen andre end din egen revisor, med indsigt i dine detaljer, kan give dig de rigtige svar. Og skulle han tage hetl fejl, er en revisor forsikret - de svar du får herinde, er uden ''garanti''.

Set bort fra de juridiske fordele, så synes jeg nu ikke det i denne situation lyder som det mest fordelagtige at kaste sig ud i et ApS.
Først og fremmest så koster det noget at låne 125.000 (hvis man ikke lige har dem fra børneopsparingen eller i form af andre aktiver), det koster noget at oprette et ApS, det koster noget at have en revisor på og fordelene er ikke altid til at få øje på...
Privat- og firmaøkonomien kan adskilles ved at have separate konti i banken og løbende bogføre hvis der trækkes penge ud privat. SU er ikke et problem så længe man ikke har overskud på over ~60.000 om året (og man har jo altid lov til at lade firmaet betale printere, kontormøbler mm. til firmabrug), og bliver det et problem, kan det løses ved at benytte sig af firmabeskatningsordningen, som dog kræver en revisor, men ikke lige så meget som ved revidering af et ApS.

Selvfølgelig har ApS''er fordele, specielt hvis man er flere om at drive virksomheden (I/S med solidarisk hæftelse er rendyrket idioti...), men at kaste sig ud i det som 16 årig, lyder som overkill og dyrt.
Prøv din ide af først som enkeltmandsvirksomhed og derefter kan du altid overveje om den har nok succes til at skulle laves om til et ApS.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)