Jeg går i overvejelser om at starte en lille enkeltmands virksomhed op, og ved denne lejlighed popper diverse spørgsmål jo op. Bla. er jeg meget usikker hvordan det forholder sig med betaling af skat ved afslutningen af et år.
Synes jeg læste et sted at når man kører en lille enkeltmandsvirksomhed så skulle man betale personlig skat (eller hvad det hedder) som noget B-skat. Er det efter den antagelse at hvis man har et overskud i sin lille virksomhed på fx 100.000 så er det en personlig indtægt, og man betaler så de der ca. 39% skat af de 100.000?
Hvis man betaler personlig skat, så er det vel det samme som at sige at jeg som ejer af virksomheden hvert år får udbetalt overskuddet for virksomheden, men kan jeg ikke bare lade det stå i virksomheden og lade egenkapitalen stige?
Jeg håber nogen vil hjælpe, da jeg er super blank i alt med skatteregler og sådan. Vil heller ikke kontakte en revisor for det endnu, hvis svaret er simpelt.
Det er rigtigt, at skatten af det overskud du får af din virksomhed som udgangspunkt opkræves som "B-skat" (dvs. pr. girokort eller pr. PBS). Som lønmodtager betaler du skatten af din lønindtægt som "A-skat", dvs. din arbejdsgiver står for at få opkrævet skatten og betalt den videre til skattevæsenet. Størrelsen på B-skatten afhænger af hvor meget du er forskudsregistreret til at få i overskud af virksomheden.
Hvis du vælger at lade overskuddet i din virksomhed blive stående i virksomheden til konsolidering i stedet for at hæve pengene ud til privat har du muligheden for at betale en lavere acontoskat på 28 % (falder måske til 22 % i 2007) af overskuddet - når du så senere hæver pengene ud betaler du almindelig skat, dvs. fx. 39 % men får godtgjort den betalte acontoskat. Det kræver du anvender virksomhedsskatteordningen som metode for beskatning af virksomhedsoverskuddet - og her vil jeg anbefale dig at kontakte en revisor, især når du skriver du er super blank i alt med skat. Jeg er sikker på at du med den rette revisor kan få lavet en ordentlig skatteplanlægning, så der kommer styr på dét område.
Vedrørende bogføringen af skat skal du - når du betaler B-skat fra firmakontoen - bogføre det som en privat hævning (via egenkapitalen).
Det vil sige hvis jeg vælger at hive alt mit overskud ud som privatforbrug i slutningen af året, så skal jeg opgive det som B-skat også betale personlig skat af det, også ikke betale noget virksomheds skat?
Hvis jeg vælger den løsning kan jeg vel bare ringe til mit lokale skattekontor og snakke med dem om hvordan man gør rent praktisk?
Dette er måske ikke den rette løsning for mig da jeg er på SU og nødig skulle tjene for meget så jeg skal betale SU tilbage, så det kan være jeg bliver nød til at kontakte en revisor som du nævner.
hvis du er på SU er det ekstra vigtigt at der er styr på hvordan der forholdes med årets resultat, idet den del af virksomhedens overskud der ryger ind som personlig indkomst vil have indflydelse på din SU-beregning.
Skattevæsenet vil kunne vejlede dig om reglerne, men resultatdisponeringen er ikke noget der kan aftales noget konkret om med skattevæsenet.
Jeg tror på - men det skal jeg jo også tro på som revisor - at et møde med en revisor vil hjælpe dig til at få styr på tingene.
hos nogle revisorer vil et sådant "opstartsmøde" være gratis, mens det for andre vil være til almindelig sats - spørg til det når du ringer for at aftale en tid. Jeg vil desuden anbefale dig at holde et "opstartsmøde" med revisor, når du har taget din endelige beslutning om at blive selvstændig, så du evt. undgår dumme fodfejl i starten.
Jeg har en søn der læser og er på SU, men samtidigt har han en enkeltvirksomhed hvor han sælger sine yderlser som ex producer inden for reklamefilm. Virksomheden fakturerer disse tjenester, som er enkelt stående opgaver der kommer sporadisk ofte
Kan han blive på SU medens han læser, så længe han lader alle pengene (overskuddet) blive i virksomheden?
Han kan nemlig godt lige klare sig for sin SU, og så kunne han jo vente med at hæve overskud til han er færdig med at læse
Men, hvis han vælger personligt ejet selskab under virksomhedsskatteordningen, så skal han hæve løn op til xxxxx kr. om året (tror det er ca. 70.000kr, som er maks for at få SU) Det der så er derudover lader han stå i virksomheden og betaler 28% selskabsskat (Skatten bliver ikke nedsat til 22/23% som tidligere forslået). Husk dog, at hvis han lader pengene stå i selskabet, og senere skal hæve dem, først skal betale 28% selskabsskat også senere alm. skat. Dvs. dobbelt-beskatning. God weekend.
Det var da hurtigt svar. Det svarer til hvad jeg troede, men jeg mente faktisk at den der dobbelbeskatning var borte under virksomhedsordningen, så der var en form for modregning af den betalte skat på overskuddet (de 28%) i den personlige skat, men det er altså ikke tilfældet.
Virksomhedsordningen giver dobbelt beskatning af indtægten på den måde?