Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B2B til andre EU-lande

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære økonomikloge aminoer :)

Jeg sidder med et projekt, der muligvis skal sælge til erhvervskunder i andre eu-lande. Der er tale om England i første omgang, hvis det er relevant...

Hvordan er reglerne med det - skal jeg være registreret til eksport eller kan jeg bare gå i krig med et almindelig cvr. nummer?

Da det er b2b er jeg også lidt i tvivl omkring momsen, så hvis der er nogen gode råd på det område ville det være kanon!

Fortsat god dag :)

Mvh René W.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Oct 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Sailport Skrevet kl. 22:18

Så vidt jeg ved er det eneste du skal, kun at have fat i dine kunders cvr-nr, så du kan trække momsen fra.

Hilsen Nicklas

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 22:43

Hej René,

Du skal ikke eksportregistreres, men du skal oplyse dit salg, når du angiver moms. Hvis det er varer du sælger, skal du angive til listesystemet.

Under alle omstændigheder skal du angive dit salg under rubrikkerne på momsangivelsen.

Hvis dine kunder er erhvervskunder, så kan du kun sælge uden moms, hvis du har modtaget et gyldigt momsnummer på din kunde. Du skal helst angive kundens momsnummer på din faktura, så er der styr på det hele.

Det er dit ansvar, at du modtager et gyldigt momsnummer. Hvis momsnummeret viser sig ikke at være gyldigt, så kan SKAT kræve moms af salget, og du skal dermed indbetale 20% af fakturabeløbet.

Private kunder kan selvfølgelig ikke købe momsfrit.

Læs også denne side, for at lære mere om salg til udlandet.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 22:53

Eksportregistrering (og importregistrering, for den sags skyld) er kun når du krydser en toldbarriere.

Så når salget (eller købet) foregår indenfor EU, så skal du ikke registreres. Først når du kommer udenfor EU, skal du registreres.

Bare lige for at få 100% styr på den del. Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:06

Martin E. Jensen:

Hvis det er varer du sælger, skal du angive til listesystemet.

Du skal faktisk også oplyse salg af ydelser til Listesystemet (siden 1.1.2010)

Martin E. Jensen:

Du skal helst angive kundens momsnummer på din faktura, så er der styr på det hele.

Du skal oplyse kundens momsnummer på fakturaen og anføre, at leverancen er omfattet af "reverse charge"

Martin E. Jensen:

Hvis momsnummeret viser sig ikke at være gyldigt, så kan SKAT kræve moms af salget, og du skal dermed indbetale 20% af fakturabeløbet.

Bare en detalje for at gøre det værre Wink - du vil blive afkrævet 25% af fakturabeløbet.

Vh
Lars

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 07:57

Hej Lars,

Tusind tak for dit indlæg.

Det er kun 14 dage siden jeg talte med en statsautoriseret revisor omkring netop dette område. Han forsikrede mig om, at man ikke behøvede at skrive den udenlandske virksomheds momsnummer på fakturaen, selvom jeg faktisk var overbevist om det modsatte.

Derfor formulerede jeg mig på den måde i mit indlæg.

Jeg stolede så meget på hans rådgivning, at jeg ikke engang selv tjekkede op på det efterfølgende. Det burde jeg have gjort, kan jeg se.

Det viser for mig bare, at man ikke kan forvente at få korrekt rådgivning, selvom man lægger mange tusind kroner hos en statsautoriseret revisor.... Sad

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:28

Martin E. Jensen:

Det viser for mig bare, at man ikke kan forvente at få korrekt rådgivning, selvom man lægger mange tusind kroner hos en statsautoriseret revisor

Hej Martin

Velbekom. Jeg selv er lidt ambivalent i forhold til revisorer. Selv er jeg ofte ude for, at blive omtalt som revisor - og svarer, at det er en fornærmelse mod revisorerne, deres uddannelse og det de kan, hvor jeg ikke når dem til sokkeholderne. Jeg kan knapt kende forskel på debet og kredit.

Underforstået er selvfølgelig, at jeg godt kan blive lidt pikeret, når en revisor markedsfører sig selv som "momsekspert" og lignende. For det er en revisor (der arbejder som revisor) ikke. Ærligt talt - hvordan skulle en revisor have tid til at læse 1.000+ dokumenter i form af meddelelser, kendelser, domme og lovforslag om året når han samtidigt skal passe sit revisionsarbejde ?

Når det så er sagt, så vil jeg ikke lægge ryg til at påstå, at sådan er alle revisorer - tværtimod. De fleste revisorer jeg kender, ved godt hvornår de skal svare med det samme, vente med at svare (undersøge tingene) eller svare "det ved jeg ikke".

Min branches - eller rettere sagt den branche jeg selv var en del af, nemlig momskonsulentbranchen - gør det selvfølgelig heller ikke nemmere ved at være så pokkers dyre.

Vh
Lars

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:03

Lars Gosvig:

Når det så er sagt, så vil jeg ikke lægge ryg til at påstå, at sådan er alle revisorer - tværtimod. De fleste revisorer jeg kender, ved godt hvornår de skal svare med det samme, vente med at svare (undersøge tingene) eller svare "det ved jeg ikke".

Hej Lars,

Det var heller ikke ment som et angreb på revisorer, eller som en generel nedgøring af deres kompetencer, men mere ment som, at man som kunde ikke har garanti for at få en korrekt rådgivning, selvom man betaler mange tusind kroner for rådgivning hos en registreret eller statsautoriseret revisor.

Den pågældende revisor har jeg brugt flere gange som "hotline" i løbet af det seneste års tid, og det har kostet omkring 20.000 ekskl. moms. Det er ikke fordi jeg har brugt ham meget, men timeprisen er jo heller ikke helt lav for sådanne personer.

Derfor er det jo irriterende, når jeg faktisk selv kendte svaret, men betaler en dyr revisor for at blive irettesat, for derefter at give et svar på Aminoforummet, som kun delvist er korrekt (og ikke fuldstændig forkert, som hvis jeg havde refereret revisorens svar uredigeret).

Ingen tvivl om, at man opnår en vis viden og kompetence ved at have den lange uddannelse, men netop udfordringen ved at lovens rammer bevæger sig, kræver at man konstant opdaterer sin viden.

Som du skriver, så er det umuligt for én person (ligegyldigt om man er statsautoriseret revisor eller bogholder for den sags skyld) at sætte sig ind i alle lovændringer og være ekspert på alle områder. Derfor er der netop mulighed for at fejle hos alle personer - især hvis de ikke er i stand til at sige fra, når de ikke kender svaret. Problemet kan så opstå, når man tror man kender svaret, men alligevel ikke gør det.

Amino er derfor et super godt sted at stille sine spørgsmål, for hvis der gives et forkert svar, så er der altid nogen, som kommer med det rigtige svar.

Den sætning du refererer var ikke ment som et angreb på nogen, men mere som en frustration over, at man kan betale i dyre domme for at få et forkert svar fra sin statsautoriserede revisor.

Altså, at man som kunde ikke har garanti for korrekt rådgivning, selvom man køber dyr rådgivning.

Så kan vi altid begynde at diskutere, hvad sandsynligheden er for at få forkerte svar, alt efter hvem man henvender sig til. Jeg håber da, at sandsynligheden for forkerte svar er lavest hos de registrerede og statsautoriserede revisorer. For det er jo netop dét, man som kunde efterspørger, ved at vælge en sådan leverandør.

Når alt kommer til alt, så er det et spørgsmål om mennesker, og hvad de hver især har af kompetencer og indstilling til at holde sig opdateret med viden.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:14

Martin E. Jensen:

Den sætning du refererer var ikke ment som et angreb på nogen, men mere som en frustration over, at man kan betale i dyre domme for at få et forkert svar fra sin statsautoriserede revisor

Hej Martin

Bare lige for at slutte - jeg fik formuleret mig dårligt. Jeg synes ikke du "angriber" revisorerne - det er faktisk mig der har en tendens til at generalisere dem :-)

Jeg forstår til fulde din frustration og er helt enig med dig.

Vh
Lars

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15097
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal passe sindsyg meget på i UK, da de har både registration number og VAT Number...

Registration number er det, som i DK svare til CVR nummer, men det fritager ik et firma for, at betale momsen. Det er KUN, hvis firmaet har et European VAT number, at de kan fritages for momsen!

Så HUSK AT VALIDER ALLE KUNDER!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)