Når det så er sagt, så vil jeg ikke lægge ryg til at påstå, at sådan er alle revisorer - tværtimod. De fleste revisorer jeg kender, ved godt hvornår de skal svare med det samme, vente med at svare (undersøge tingene) eller svare "det ved jeg ikke".
Hej Lars,
Det var heller ikke ment som et angreb på revisorer, eller som en generel nedgøring af deres kompetencer, men mere ment som, at man som kunde ikke har garanti for at få en korrekt rådgivning, selvom man betaler mange tusind kroner for rådgivning hos en registreret eller statsautoriseret revisor.
Den pågældende revisor har jeg brugt flere gange som "hotline" i løbet af det seneste års tid, og det har kostet omkring 20.000 ekskl. moms. Det er ikke fordi jeg har brugt ham meget, men timeprisen er jo heller ikke helt lav for sådanne personer.
Derfor er det jo irriterende, når jeg faktisk selv kendte svaret, men betaler en dyr revisor for at blive irettesat, for derefter at give et svar på Aminoforummet, som kun delvist er korrekt (og ikke fuldstændig forkert, som hvis jeg havde refereret revisorens svar uredigeret).
Ingen tvivl om, at man opnår en vis viden og kompetence ved at have den lange uddannelse, men netop udfordringen ved at lovens rammer bevæger sig, kræver at man konstant opdaterer sin viden.
Som du skriver, så er det umuligt for én person (ligegyldigt om man er statsautoriseret revisor eller bogholder for den sags skyld) at sætte sig ind i alle lovændringer og være ekspert på alle områder. Derfor er der netop mulighed for at fejle hos alle personer - især hvis de ikke er i stand til at sige fra, når de ikke kender svaret. Problemet kan så opstå, når man tror man kender svaret, men alligevel ikke gør det.
Amino er derfor et super godt sted at stille sine spørgsmål, for hvis der gives et forkert svar, så er der altid nogen, som kommer med det rigtige svar.
Den sætning du refererer var ikke ment som et angreb på nogen, men mere som en frustration over, at man kan betale i dyre domme for at få et forkert svar fra sin statsautoriserede revisor.
Altså, at man som kunde ikke har garanti for korrekt rådgivning, selvom man køber dyr rådgivning.
Så kan vi altid begynde at diskutere, hvad sandsynligheden er for at få forkerte svar, alt efter hvem man henvender sig til. Jeg håber da, at sandsynligheden for forkerte svar er lavest hos de registrerede og statsautoriserede revisorer. For det er jo netop dét, man som kunde efterspørger, ved at vælge en sådan leverandør.
Når alt kommer til alt, så er det et spørgsmål om mennesker, og hvad de hver især har af kompetencer og indstilling til at holde sig opdateret med viden.