Hej allesammen
Jeg har en konkurrent, som jeg tidligere har købt lidt af med tanke på videresalg. Altså en b2c webbutik som også er importør / distributør for et par mærker. Der er dog et af mærkerne hvor jeg ikke synes at vedkommende markedsfører mærket ordentligt, og virker interesseret i at få det ud i andre butikker end deres egen. Altså jeg føler lidt at de misbruger deres aftale med producenten til at sikre sig at der ikke er andre der føre mærket. Men altså jeg har tidligere købt lidt forskellige vare fra firmaet, og der har jeg haft en god kontakt med ejeren, og fået en god service. Men jeg synes at firmaet på mange måder ikke kommer godt nok ud og får promoveret de mærker som de er importørere / distributøre for, men istedet for, kun føre dem i deres egen butik.
Her vil jeg så foreslå at jeg endten bliver deres nye importør og så annullere de aftalen med det andet firma, eller at de åbner op for at flere kan købe direkte fra dem. Dette skulle jo så være mod at jeg begynder mere aktivt at markedsføre deres produkter. På den ene side synes jeg lidt at det jo kun er fair at tilbyde producenten en bedre aftale, og hvis jeg kan slå det andet firma ved at tilbyde et mere fordelagtigt samarbejde end min konkurrent har tilbud, så er det vel bare en del af det frie marked. På den anden ide er jeg ikke helt sikker på om jeg synes det er okay sådan at prøve at kapre deres importør / distributør aftale med producenten. Hvad er jeres tanker om problematikken? Jeg tager alle saglige, og konstruktive kommentar til mig. |
Birkelund:Derfor har jeg gået med tanke om at gå direkte til producenten og fortælle det som jeg ser det, nemlig at deres mærke kun blive solgt i 1 enkelt butik i DK, og at det rent faktisk kun er 2-3 produkter som deres egen distributør har valgt at føre i deres butik. De har en helt linie som også henvender sig til det danske marked og her har deres importør kun ført 2-3 produkter ind på markedet. Ligeledes vil jeg fortælle at det ikke har været muligt for mig at købe produkter af deres importør. Producenten burde jo have interesse i at deres produkter er at købe i mange butikker og meget af deres sortiment er at finde i danske butikker.
Det er ik sikkert, at det er meningen, at produkterne skal ud og ligge i en hylans masse butikker, men at det kun skal ligge ved importøren selv, fordi de kan yde den nødvendige service/ekspertise, og det derved også bliver eksklusivt...
En selektiv distribution er meget fornuftig, og det er helt op til den enkelte distributør at sortere i evt emner...
Birkelund:Her vil jeg så foreslå at jeg endten bliver deres nye importør og så annullere de aftalen med det andet firma, eller at de åbner op for at flere kan købe direkte fra dem. Dette skulle jo så være mod at jeg begynder mere aktivt at markedsføre deres produkter.
Hvis der er en distributør kontrakt, som bare er en smule "normal", så indebære en annullering af kontrakten, at producenten/mærket skal betale en kompensation, som ofte er af en vis størrelse. Med det i baghovedet, så er det ik bare at annullere en kontrakt, da der kan ligger mange økonomiske overvejelser bag!
Og igen det er slet ik sikkert at producenten ønsker, at deres produkter ligger over alt!
Birkelund:På den ene side synes jeg lidt at det jo kun er fair at tilbyde producenten en bedre aftale, og hvis jeg kan slå det andet firma ved at tilbyde et mere fordelagtigt samarbejde end min konkurrent har tilbud, så er det vel bare en del af det frie marked. På den anden ide er jeg ikke helt sikker på om jeg synes det er okay sådan at prøve at kapre deres importør / distributør aftale med producenten.
Hvis du ik kender til den pågældende distributionsaftale, hvordan kan du så påstå, at du kan gøre det bedre? Ud fra hvilke forudsætninger bedømmer du det?
Birkelund:Hvad er jeres tanker om problematikken? Jeg tager alle saglige, og konstruktive kommentar til mig.
Det skader aldrig at kontakte producenten og forhøre sig, men tingene er ofte meget mere kompliceret, end du gør dem til i dit indlæg...
Og har producenten et godt samarbejde, så vil de nok takke nej uanset, hvad du næsten tilbyder dem...
Men hvor man intet vover, man intet vinder ;D