Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

§33 arbejde i udlandet, hvad med skat af penge tjent i DK?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Mar 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej i kloge hoveder derude

mit spørgsmål falder lidt uden for iværksætter kategorien, men har tidligere fået rigtig god rådgivning herinde, så prøver alligevel.

Mit spørgsmål er:

Fra august 09 til februar 10 var jeg 6 mdr udstationeret i Afrika for dansk arbejdsgiver og blev skattefritaget efter ligningsloven §33. Efterfølgende ved årsopgørelsen fik jeg en dejlig overraskelse: penge tilbage i skat. Som jeg ser det lavede skat den beregning, at de penge jeg tjente i udlandet ikke talte med til min personlige indkomst, så jeg blev sat billigere i skat af de penge (8 mdrs løn) jeg tjente i DK inden udstationeringe. Det var ret mange penge, 56.000 kr.

Nu er der så kommet brev at jeg jeg skal betale hver en krone tilbage.

Hvad er rigtig beregningsmodel ? Tæller penge optjent i udlandet med til årsindkomsten eller ej?

Jeg har, og havde under ustationeringen, fast ejendom i DK.

Mange tak for svar!

VH

Per4m

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:59

Hej.

Yes.....de tæller med i årsindkomsten.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:08

Ifoelge Skat selv jvf. http://www.tax.dk/lv/lvd/D_C_2_3.htm om

D.C.2 Ligningslovens § 33 A                  

D.C.2.1 LL § 33 A, stk. 1 Lønindkomst                  

D.C.2.2 Ophold uden for riget                  

D.C.2.3 Mindst 6 måneder

burde du ikke beskattes af denne indkomst HER i landet. I et eksempel var en skatteyder 1 dag for lidt uden for landet og blev beskattet. 

Skat burde begrunde deres nye krav.

Peter Revisors lynende hurtige svar uden begrundelse er sandsynligvis forkert. 

Der er en raekke skatteeksperter, som efter princippet no cure - no pay vil tage sig af saadanne sager.

Der er Hans Christian Spies, spies@spiesinformation.dk, Thorbjoern Henriksen, kontakt@a-skat.com og maaske jeg selv. 

Men da eksempelvis Landsskatteretten gummistempler de fleste afgoerelser af skattecenterne ved kontormedarbejderne er vi alle 3 blevet dybt deprimeret over skattevaesenets arbitraere afgoerelser. 

I sagen om Helles mand lavede Skat for en gangs sky;d en korrekt afgoerelse. 

per4m:
Hvad er rigtig beregningsmodel ?

Dette er et virkelig godt spoergsmaal. Skat SKAL principielt begrunde deres afgoerelser.

per4m:
Tæller penge optjent i udlandet med til årsindkomsten eller ej?

Ikke i tilfaeldet Helle og hendes mand.

Men da de lignende medarbejdere hos Skat mange gange goer, hvad der passer dem uden hensyn til fakta skal man principielt soerge for, at Skat ikke KAN faa kloerne in een.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:58

Ejler Ottesen:
Peter Revisors lynende hurtige svar uden begrundelse er sandsynligvis forkert. 

Peter's svar er såment rigtigt nok.

Den udenlandske indkomst indgår i den samlede lønindkomst. Hvad der er mere interessant er selve skatteberegningen og hvorledes SKAT har håndteret lempelsesberegningen.

Skatteberegningen fremgår af årsopgørelsen. Tag den med til dit lokale skattecenter og få den gennemgået/forklaret. Hvis du derefter stadigvæk føler dig urolig så offer 1 time på en revisor.

/Henrik

Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 656
Skrevet kl. 09:12

Ja der findes nok ikke noget værre end at betale en ekstrem høj skat og vide at man ikke får en skid for pengene.

Næste gang må du komme problemet i forkøbet. Der er stadig en del lande der ikke udleverer oplysninger til SKAT.

xxx

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:39

Citat fra LL: § 33 A. Har en person, der er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, under ophold uden for riget i mindst 6 måneder uden andre afbrydelser af opholdet end nødvendigt arbejde her i riget i direkte forbindelse med udlandsopholdet, ferie eller lignende af en sammenlagt varighed på højst 42 dage, erhvervet lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold, nedsættes den samlede indkomstskat med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst.

Det ER jo lidt kompliceret men ud fra Peters fortolkning vil mange eller de fleste kunne uddrage, at indkomsten skal med - og beskattes. Han sagde ikke noget om beregning, konsekvens, skattereduktion, lempelse, nedslag eller noget andet, som kan indikere mindre skat.

Det er jo altid den beregnede skat, som er vigtig. Indkomsten inden for landet og uden for SKAL jo indgaa i beregningen, uanset hvor beregningsformlen end ser ud.

1 time til en revisor er nok ikke realistisk.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)