Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal en investor i et ApS have for sin risiko?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra kbh
Tilmeldt 19. Nov 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Investeringsbeløbet skal jo vejes op mod værdien af firmaet. Der er jo stor forskel på om man smider 200k i apple eller i en hjemeside uden besøg.

Tilmeldt 1. Nov 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth R.J.:
Gud ja - skal jeg betale skat af salget af anparter? Selvom det går direkte ind i firmaet?

Teknisk set vil du ikke sælge anpartene. Jeg har ihvertfald hele tiden lagt til grund, at investor tegner nye anparter. Det udløser ikke skat.

Kenneth R.J.:
Ved godt det vil være MEGET nemmere rent praktisk. Men det er bare nemmere at sælge anparter - her får de trods alt en del af firmaet som sikkerhed for deres penge.. Samt ikke mindst følelsen af at "være med" .. ? Er trods alt nemmere at sælge "Vil du købe en anpart af mit firma?" frem for "Vil du låne mig din opsparing?"

To kommentarer:

  1. Investors sikkerhed.
  2. Følelsen af at "være med".

Ad 1:

Teknisk set har investor større sikkerhed ved at investere pengene som et lån. Man kan reelt ikke sælge en minoritetspost i et ikke-børsnoteret selskab, og skulle dit selskab mod forventning gå konkurs, vil en kreditor oftest modtage en (beskeden) dividende, hvorimod anpartshaverens investering med sikkerhed er tabt.

Ad 2:

Du har du sikkert ret i - det er dine venner og bekendte, så det kan du bedre vurdere.

Kenneth R.J.:
Kan godt følge det med at investor vil have muligheden for den store gevinst. Hvis du skulle sætte en praktisk hypotese op (ligesom min - bare en du synes ville være attraktiv for en investor) Hvordan ville den så se ud - bare ganske kort? .. Hvordan ville man kunne bibeholde investors mulighed for Jackpot.

Lad mig starte med at sige, at du selvfølgelig ikke skal give mere væk end højst nødvendig. Hvis dine venner og bekendte ville være tilfredse med guleroden i dit eksempel, så er det selvfølgelig det bedste for dig.

Som nævnt i mit sidste indlæg, så er dette ikke en juridisk, men en kommerciel vurdering - jeg tror bare ikke, at din model ville være attraktiv for en ekstern investor. Jeg vil tro, at en attraktiv model ville se sådan ud:

  1. Investor tegner anparter til en kurs - evt. til en favørkurs.
  2. Du får ret til at købe investors anparter til markedskurs når som helst, men eventuelt til en minimumskurs.
  3. Investor får ret til med 3 måneders varsel at forlange, at du køber deres anparterne til markedskurs, dog således at investor tidligst kan give påkrav herom den 1. januar 2015.

Endvidere kan man overveje, om invstorerne i fællesskab skal have lov til at udpege ét bestyrelsesmedlem og eventuelt om visse beslutninger skal træffes ved enstemmighed i bestyrelsen - men det skal investorerne nok bringe på banen, hvis det er relevant.

Kenneth R.J.:
Er jo nervøs for at skulle betale 5 gange prisen om f.eks. 5 år...

Jeg kan godt forstå dit synspunkt. Problemet er bare, at 5 gange prisen om 5 år... ja, det er altså guleroden for investor. Du kan så trøste dig med, at hvis investor fordobler sin investering, så dobler du også din investering - og du ejer altså stadig 75% af selskabet.

Kenneth R.J.:
Hvad betyder salgsretten? Vil det kunne tvinge mig til at tilbagekøbe anparterne? (hvis ja - hvad så hvis man ikke har råd?)

Ja, ideen med en salgsret for investor er, at han kunne forlange, at du/selskabet købte/indløste hans anparter. Grunden til at jeg som minoritetsinvestor ville lægge vægt på en sådan ret er, at der reelt ikke er et marked for minoritetsposter i ikke-børsnoterede virksomheder. Din investor har altså i praksis ikke mulighed for at sælge til andre end dig. Derfor behovet for at kunne gennemtvinge et exit.

Hvis du ejer dit selskab gennem et holdingselskab, så har du muligheder for at modtage skattefri udbytter og dermed købe investors anparter for ikke-beskattede midler. Det burde hjælpe på finansieringen. Hvis ikke det er nok, så kan investor sælge anparterne til selskabet. Selskabet kan dog kun købe egne anparter i det omfang købesummen ikke overstiger opsparet overskud. Endelig kan selskabet gennemføre en kapitalnedsættelse rettet imod investor.

Kenneth R.J.:
Hvis man ikke sætter nogen kurs på tilbagekøbsret eller salgsret - men det bare er til anparternes værdi (altså f.eks. 20% anpart har en værdi på 20% af selskabets værdi) - hvem afgør så værdien af selskabet på et givent tidspunkt? Er det revisoren eller?

Ja, det mest normale er, at revisor beregner prisen. Alternativt har jeg ofte set, at man i "modne" selskaber bare tager udgangspunkt i senest aflagte årsrapport. Der findes dog ingen regler herom, og man kan derfor sagtens være kreativ.

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen mange tak for svaret.

Synes også din model lyder noget mere tiltalende for investorerne.

Og super gode forklaringer mht. indløsning af anparterne fra investor - guld værd :) ...

Tak for al hjælpen indtil videre!

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)