Hej, |
Jeg vil referere til skats hjemmeside.
Den siger at du kan få fradraget en del af momsen, forholdt til dine samlede udgifter, og dine momspligtige udgifter.
Hilsen Nicklas
Hej, |
23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO.
Jeg vil referere til skats hjemmeside. Den siger at du kan få fradraget en del af momsen, forholdt til dine samlede udgifter, og dine momspligtige udgifter. Hilsen Nicklas |
Jeg ville gerne undgå denne procentvisse opdeling - altså som en gode som i "fri buskort". |
23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO.
Hej Denni, Nej, du kan ikke gøre som du skitserer det. Du kan heller ikke betragte dig selv som ansat i din enkeltmandsvirksomhed, og dermed give dig selv personalegoder. Der er heller ikke tale om en bagatelgrænse, når du er ejer af virksomheden. Du kan dog godt købe buskortet i virksomheden, men så vil du bare skulle korrigere skattemæssigt for det inden du selvangiver. Du skal derfor lave en fordelingsnøgle på forbruget, henholdsvis privat/erhverv. I praksis, vil du få meget svært ved at trække ret meget fra, da du vil få svært ved at argumentere for, at du bruger buskortet ret meget i erhvervsmæssig regi. Husk, at du jo ikke må rejse fra din bopæl til en fast erhvervsadresse, og så få transporten dækket af dit firma. Det betyder, at du skal have en masse forskellige kunder, som du besøger, som alle sammen bor på den buslinie, som du har buskort til. Hvis du kan fremvise faktura på disse kunder, og kan argumentere overfor SKAT, at du har besøgt disse kunder, og du ikke har anden transport, så kan du godt lave en fordelingsnøgle på buskortet. Det nemmeste ville dog være at trække kørselsfradrag ud til cykel på de erhvervskilometer, der er tale om. Du kan trække 48 øre skattefrit ud pr. km. Så skal du selvfølgelig også cykle ud til dine kunder.
|
Hej, Jeg takker for et godt svar! Der fik jeg lige afklaret nogle ting. |