Hvis man kigger bogføringen igennem og opdager nogle elementære fejl, så er det jo trist hvis man netop betaler en revisor for opgaven. Er det naivt at stole blindt på at revisoren gør sit arbejde så godt som fejlfrit? Sur r-v når man ellers ikke har tid til den slags og har lavet en (for mig) dyr kontrakt!
Kommentér gerne med egen erfaring med revisor!
mvh Heine
"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"
Hvis du er sikker på at der er fejl, synes jeg helt sikkert du skal gøre revisoren opmærksom på det, for så er det jo som om du betaler for noget du ikke får. Vi vil ihvertfald ikke betale for rengøring af hele kontoret hvis det reelt kun er receptionen der rengøres.
Og det kan jo skyldes en fejl eller at der er dat en ikke kompetent medarbejder på sagen og det bør revisoren indse hvis det er elementære fejl. For revisoren står jo også til en vis grad inde for det arbejde der er lavet ovefor eksempeltvis SKAT, når nu det er ham der har lavet bogføringen.
Du er ude at købe en ydelse. Hvis du ikke får, hvad du har betalt for men en fejlvare, skal du klage. På en pæn og ordentlig måde, selvfølgelig. Under alle omstændigheder, skal I tale sammen. Der findes meget dygtige revisorer og meget dårlige og alt muligt ind imellem.
Alt efter hvilken type firma du har, kunne man forestille sig, at du lavede noget af arbejdet selv og så brugte pengene til god rådgivning + årsregnskab og kontrol af det bogførte.
Hvis du har et ApS og overvejer at droppe revisoren med henvisning til de nye regler, kan du læse mere her:
Og hvis du efter din samtale med revisoren har brug for en anden revisor, kan jeg komme med et par forslag, hvis du sender mig en mail om, hvad det er for et firma, du har.
det er selvfølgelig min agt at tage en god snak med revisoren Jeg tegnede en revisor for simpethen at slippe for bogføringen. Ikke mindst i opstartsfasen af virksomheden, da jeg skulle bruge krudt på en masse andet. Nu er jeg dog kommet dertil hvor jeg overvejer at overtage bogføringen. Jeg har et godt program og har rimelig godt styr på hvordan tingene skal posteres. Det meste er jo ret enkelt når det kommer til stykket og man først er kommet igang.
Dog havde jeg ikke regnet med at det var nødvendigt for mig at lave efterkontrol af revisor. Men ved et tilfælde har jeg opdaget nogle fejl og nu er jeg nødt til at gå hele møllen nøjagtigt igennem for at samle skyts til min lille klage.
Jeg har måske været for blåøjet, men det kan jo så være en advarsel til andre om, at man nok lige bør løbe bogføringen igennem når man får den retur fra revisor.
Tak for dit tilbud Anette - Du er skrevet i min emnebog
mvh Heine
"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"
Nu skriver du ikke om det store eller små fejl din revisor har lavet.
Det klart hvis revisoren har lavet store fejl så kan selvfølgelig gøres ansvarlig.
Men er der tale om små fejl så må jeg sige det mennesker der abejder sådanne sted og mennesker kan lave fejl.
Desuden så spørger du til om skal stole på revisoren. Du er som virksomheden ledelse ansvarlig for regnskab aflæggelsen det skriver du under på. Du skriver vel heller ikke under på en kontrakt med bind for øjne bare fordi det er en advokat der har lavet den?
Jeg siger ikke med det, at du skal gå det hele efter, men du har en hvis forpligtigelse som virksomhedens ledelse til kigge det lidt efter og forstå det. Men det var jo gerne noget der skulle ske i samarbejde med revisoren.