Jeg er i gang med at etablere et firma, som skal importere ét produkt fra USA. Det er et kosmetisk produkt, og er godkendt i Danmark.
Jeg har ikke mulighed for at mødes face-to-face med det firma som skal eksportere produktet, men de har givet mig en mundtlig aftale på at jeg bliver eneforhandler i Danmark.
Jeg skal selvfølgelig have udarbejdet og underskrevet en kontrakt. Jeg skal være sikker på følgende ting:
- Jeg er den eneste som må sælge produktet i Danmark - Den aftale indkøbspris pr. enhed må ikke blive hævet - Minimum antal enheder som skal importeres må ikke blive hævet - Hvis firmaet i USA ikke længere ønsker at sælge produktet, skal undertegnede overbringes kontakten til producenten.
Hvordan skal sådan en kontrakt laves, og er det nok at sende den med brev og så underskriver begge parter? Og er der nogle specielle betingelser inden for international handel vi skal være opmærksom på?
På forhånd mange tak |
Import0ren:Jeg er i gang med at etablere et firma, som skal importere ét produkt fra USA. Det er et kosmetisk produkt, og er godkendt i Danmark.
Jeg har ikke mulighed for at mødes face-to-face med det firma som skal eksportere produktet, men de har givet mig en mundtlig aftale på at jeg bliver eneforhandler i Danmark.
Jeg skal selvfølgelig have udarbejdet og underskrevet en kontrakt. Jeg skal være sikker på følgende ting:
- Jeg er den eneste som må sælge produktet i Danmark
- Den aftale indkøbspris pr. enhed må ikke blive hævet
- Minimum antal enheder som skal importeres må ikke blive hævet
- Hvis firmaet i USA ikke længere ønsker at sælge produktet, skal undertegnede overbringes kontakten til producenten.
Hvordan skal sådan en kontrakt laves, og er det nok at sende den med brev og så underskriver begge parter? Og er der nogle specielle betingelser inden for international handel vi skal være opmærksom på?
På forhånd mange tak
Det er normalt at virksomheder der eksporterer fra USA har en eksisterende kontrakt. Og ofte kan de være meget meget lange og helt hen i hampen.
Hvis de ikke har det, så eksporterer de ikke særligt meget.
Du finder indirekte svar på dine krav i følgende:
Der er mange faktorer at tage hensyn til når der skal laves en god distributionsaftale. De fleste fejl opstår ved udfærdigelsen af kontrakten, og dette er mest synligt når parterne eventuelt får problemer i samarbejdsforholdet.
Her er nogle klassiske eksempler på fejl der begås:
1. For meget for hurtigt.
I ethvert samarbejde starter parterne ud med næsten overdreven optimisme. Det er godt med terrtorial beskyttelse, men pas på med at bede om for meget for hurtigt. Få istedet lavet en handlingsplan med målsætninger der kan holdes, især fra din side, da du er på vej ind i et marked, som du hurtigt kan fortryde du satte dine ben i. Kosmetik er ikke for sarte sjæle.
Lav derfor eventuelt en tidsbegrænset aftale der kan genforhandles hvis du opnår dine mål.
2. Opsigelse af kontrakten.
Vær fair - fra begge sider. Sørg for at en kontrakts opsigelse altid skal være begrundet, hvis den opsiges før tid, og med henvisning til paragraffer i kontrakten.
3. Fornyelse af kontrakten.
Få indført en paragraf om automatisk fornyelse, såfremt du opnår de aftalte mål og delmål.
4. Prisændringer og frekvens af prisændringer.
Mange vil gerne have at der kun ændres priser en gang om året. Det kan i kosmetikbranchen ikke lade sig gøre, da råvarer kan stige krafitgt, hvilket vil have en direkte effekt på dig og varens pris.
Din leverandør skal derfor have muligheden for at hæve priserne, uanset om du mener det er fair eller unfair. Jeg tror ikke på at nogen i kosmetikbranchen vil binde sig til 1 årlig prisstigning uden mulighed for at tage højde for råvarepriser.
5. Opsigelse af kontrakten.
Den skal kunne opsiges af begge parter. Hvis den kun kan opsiges af den ene part, så er chancen for en retsag fremfor et forlig næsten 100%.
6. Ændringer i kontrakten løbende.
Den bedste kontrakt har mulighed for flere genforhandlinger gennem året, så samarbejdet og formen løbende kan justeres. Kontrakter med kun én årlig gennemgang, kan risikere at presse den ene part for meget, og det er ikke sundt i et samarbejdsforhold.
7. Ansvarlighed og pligter efter kontraktophør.
Det skal tydeligt fremgå hvad der forventes af parterne indbyrdes efter aftaleophør. Alt andet skaber frustration.
8. Sammenlign eller få tjekket kontrakten.
Brug tid på at undersøge om der i dit netværk er folk der kan vejlede dig. Det er altid godt at have noget at sammenligne med, eller få input omkring såfremt dem du kender er nødt til at hemmeligholde indholdet af en kontrakt.
9. Få kontrakten tjekket professionelt.
Underskriv ALDRIG uden at en advokat med ekspertice for den type kontrakter har gennemgået den, ALDRIG.