Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udarbejdelse af kontrakt: Import fra USA

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Nov 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i gang med at etablere et firma, som skal importere ét produkt fra USA. Det er et kosmetisk produkt, og er godkendt i Danmark.

Jeg har ikke mulighed for at mødes face-to-face med det firma som skal eksportere produktet, men de har givet mig en mundtlig aftale på at jeg bliver eneforhandler i Danmark.

Jeg skal selvfølgelig have udarbejdet og underskrevet en kontrakt. Jeg skal være sikker på følgende ting:

- Jeg er den eneste som må sælge produktet i Danmark

- Den aftale indkøbspris pr. enhed må ikke blive hævet

- Minimum antal enheder som skal importeres må ikke blive hævet

- Hvis firmaet i USA ikke længere ønsker at sælge produktet, skal undertegnede overbringes kontakten til producenten. 

Hvordan skal sådan en kontrakt laves, og er det nok at sende den med brev og så underskriver begge parter? Og er der nogle specielle betingelser inden for international handel vi skal være opmærksom på?

På forhånd mange tak

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:17

Import0ren:

Jeg er i gang med at etablere et firma, som skal importere ét produkt fra USA. Det er et kosmetisk produkt, og er godkendt i Danmark. 

Jeg har ikke mulighed for at mødes face-to-face med det firma som skal eksportere produktet, men de har givet mig en mundtlig aftale på at jeg bliver eneforhandler i Danmark.

Jeg skal selvfølgelig have udarbejdet og underskrevet en kontrakt. Jeg skal være sikker på følgende ting:

- Jeg er den eneste som må sælge produktet i Danmark

- Den aftale indkøbspris pr. enhed må ikke blive hævet

- Minimum antal enheder som skal importeres må ikke blive hævet

- Hvis firmaet i USA ikke længere ønsker at sælge produktet, skal undertegnede overbringes kontakten til producenten. 

Hvordan skal sådan en kontrakt laves, og er det nok at sende den med brev og så underskriver begge parter? Og er der nogle specielle betingelser inden for international handel vi skal være opmærksom på?

På forhånd mange tak

Det er normalt at virksomheder der eksporterer fra USA har en eksisterende kontrakt. Og ofte kan de være meget meget lange og helt hen i hampen.

Hvis de ikke har det, så eksporterer de ikke særligt meget.

Du finder indirekte svar på dine krav i følgende:

Der er mange faktorer at tage hensyn til når der skal laves en god distributionsaftale. De fleste fejl opstår ved udfærdigelsen af kontrakten, og dette er mest synligt når parterne eventuelt får problemer i samarbejdsforholdet.

Her er nogle klassiske eksempler på fejl der begås:

1. For meget for hurtigt.

I ethvert samarbejde starter parterne ud med næsten overdreven optimisme. Det er godt med terrtorial beskyttelse, men pas på med at bede om for meget for hurtigt. Få istedet lavet en handlingsplan med målsætninger der kan holdes, især fra din side, da du er på vej ind i et marked, som du hurtigt kan fortryde du satte dine ben i. Kosmetik er ikke for sarte sjæle.

Lav derfor eventuelt en tidsbegrænset aftale der kan genforhandles hvis du opnår dine mål.

2. Opsigelse af kontrakten.

Vær fair - fra begge sider. Sørg for at en kontrakts opsigelse altid skal være begrundet, hvis den opsiges før tid, og med henvisning til paragraffer i kontrakten.

3. Fornyelse af kontrakten.

Få indført en paragraf om automatisk fornyelse, såfremt du opnår de aftalte mål og delmål.

4. Prisændringer og frekvens af prisændringer.

Mange vil gerne have at der kun ændres priser en gang om året. Det kan i kosmetikbranchen ikke lade sig gøre, da råvarer kan stige krafitgt, hvilket vil have en direkte effekt på dig og varens pris.

Din leverandør skal derfor have muligheden for at hæve priserne, uanset om du mener det er fair eller unfair. Jeg tror ikke på at nogen i kosmetikbranchen vil binde sig til 1 årlig prisstigning uden mulighed for at tage højde for råvarepriser.

5. Opsigelse af kontrakten.
Den skal kunne opsiges af begge parter. Hvis den kun kan opsiges af den ene part, så er chancen for en retsag fremfor et forlig næsten 100%.

6. Ændringer i kontrakten løbende.
Den bedste kontrakt har mulighed for flere genforhandlinger gennem året, så samarbejdet og formen løbende kan justeres. Kontrakter med kun én årlig gennemgang, kan risikere at presse den ene part for meget, og det er ikke sundt i et samarbejdsforhold.

7. Ansvarlighed og pligter efter kontraktophør.
Det skal tydeligt fremgå hvad der forventes af parterne indbyrdes efter aftaleophør. Alt andet skaber frustration.

8. Sammenlign eller få tjekket kontrakten.
Brug tid på at undersøge om der i dit netværk er folk der kan vejlede dig. Det er altid godt at have noget at sammenligne med, eller få input omkring såfremt dem du kender er nødt til at hemmeligholde indholdet af en kontrakt.

9. Få kontrakten tjekket professionelt.

Underskriv ALDRIG uden at en advokat med ekspertice for den type kontrakter har gennemgået den, ALDRIG.

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 23:30

Hej,

Da eneforhandlingen og dermed kontrakten vil være selve eksistensgrundlaget for din virksomhed, er jeg enig i, at du skal sørge for at have en skriftlig aftale.

HVis der er tale om en amerikansk virksomhed af en rimelig størrelse, kan du nok være sikker på, at de vil præsenterer dig for en typisk (meget) lang aftale, der er vinklet således at den tilgodeser deres interesser. Jeg vil derfor anbefale, at du fik en advokat til at se den igennem for dig, da engelske kontrakter både i længde og sprogbrug kan være temmelig udfordrende, og det kræver sit at få en vinklet aftale tilbage til et niveau, hvor den er nogenlunde i balance.

Hvis de ikke før har handlet med en europæisk virksomhed er der stor mulighed for, at de ikke har haft øje for de EU-konkurrenceretlige regler, der eksisterer, når man handler på det europæiske marked. Da en manglende overholdelse af disse regler kan medføre bøder m.v., er det vigtigt at sikre sig, at disse er overholdt. Reglerne påvirker både parternes handlemuligheder på markedet men også aftalens længde, så hvis man ønsker at den skal løbe videre uden en tidsbegrænsning, skal man være ret skarp på juraen og sproget.

Udover de af dig nævnte forhold skal du naturligvis også have reguleret, dine rettigheder hvis de ikke leverer - du skal jo så vidt muligt ikke betale erstatning til dine købere, hvis din amerikanske leverandør ikke lever op til sine forpligtelser, ligesom du også skal sikre dig, at alt hvad der hedder produktansvarsforsikringer er noget de har på plads, og du selvfølgelig i relation til eventuelle erstatningskrav fra dem begrænser dette så meget som muligt. Herudover skal du sikre dig, at der ikke er nogen konkurrenceklausuler, så du er fri til at forhandle et andet lignende produkt til samme kunder, hvis kontrakten ophører Og endeligt - at du måske forsøger at få forhandlet at dansk lov skal finde anvendelse, så diskussioner om punitive damages og andre pudsige amerikanske juridiske opfindelser m.v. kan undgås.

Som du måske kan se ovenfor, er dette en type af aftaler jeg har stort kendskab til, herunder de de "farlige" klausuler som sådanne aftaler kan indeholde. Og som regel får vi aftalerne på plads med næsten alle de ønskede ændringer.

Hvis du har lyst til et uforpligtende møde eller en snak pr. telefon, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen

Pernille Ørskov

www.lundelmersandager.dk 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)