Kære Amino læsere. Brugte i går aftes på at læse en ny bog, som jeg købte i sidste uge. Det betyder, at jeg inden for de sidste 4 uger har læst flere bøger, end jeg har gjort de forgangne 10 år. Her til morgen sad jeg og tænkte over, hvad der pludselig har fået mig til at begynde at læse bøger igen? Bøgerne som jeg læser, er alle bøger om personlig udvikling. Bøger som ”Tænk dig rig”, ”Richest man in Babylon” og en del bøger om kognitiv adfærdsterapi. Overskriften er altså, at jeg er fascineret af, hvordan vores tanker og vaner er med til at forme vores liv. Som Jim Rohn siger ”If you change, things will change for you”, og vi mennesker kan rent faktisk ændre vores fremtid drastisk, hvis vi ændrer vores måde at tænke på og tillægger os nye vaner og discipliner for fremtiden. Interessen for coaching og personlig udvikling bliver forstærket, når man selv oplever succes, ved selv at begynde at ”udvikle” eller ”ændre” sig selv. Indledningsvis opstår interessen dog ved, at man indser, at man har et reelt behov for at ændre sig selv, og det er her, at network marketing kommer ind i billedet. I network marketing handler din succes om dig og din indsats! Jeg plejer altid at sige følgende ”how much money you make in network marketing, depends on the person you become”. Altså har langt de fleste mennesker behov for at udvikle sig selv, før de kan få succes i network marketing. Netop derfor har nogle af verdens førende coaches startet deres karriere inden for Network Marketing. Eksempelvis startede vel nok verdens mest anerkendt coach, Mr. Jim Rohn, sin karriere som distributør for et wellness firma. Der har været en del debat på Amino omkring succesraten inden for network marketing, hvor folk snakker om, at der er mange, som fejler inden for network marketing. Det er korrekt, men meget sjældent tager folk den menneskelige faktor i betragtning. Der er mange i mit netværk, som får svært ved at få succes med forretningen (dog kan de have succes med produktet), men mange af disse mennesker har en del fællestræk. De er ganske enkelt ikke villige til at ændre på dem selv. De hopper fra selskab til selskab, og hver gang er det enten selskabet, produktet, ledelsen etc., som er årsag til deres fiasko. Meget sjældent har folk nok selverkendelse til at sige, ”måske er det mig, som fejler” og ”måske skal jeg lave om på mig selv, før jeg kan blive succesfuld”. Definitionen på sindssyge er, at blive ved med at gøre den samme ting om og om igen og forvente et andet resultat, men mange mennesker forstår simpelthen ikke vigtigheden af at arbejde med sig selv hele tiden. Igen siger Jim Rohn ”If you work hard on your job, you can make a living. If you work hard on yourself, you can make a fortune”. Heldigvis er der også en del mennesker, som under deres network marketing karriere indser, at de bliver nødt til at ændre på dem selv. Det er netop her, at de skjulte historier opstår. Du kan ikke måle eller veje, hvad det betyder for en person, at vedkommende pludselig tillægger sig ny discipliner. Hvad vil det betyde for er person, hvis personen pludselig gjorde det til en vane, at gå en tur på 30 minutter hver dag? Hvad vil det betyde for en person, hvis personen pludselig begynder at se muligheder i stedet for begrænsninger? Hvad vil det betyde for en person, hvis personen pludselig begynder at spise 600 gram frugt og grønt om dagen? Det er disse historier, som aldrig bliver hørt, men som er en stor del af network marketing. I mine øjne er personlig udvikling nok det vigtigste parameter for en persons succes i network marketing. Derfor bør alle selskaber og ledere gøre et stort stykke arbejde ud af at udvikle mennesker, så de tillægger sig de egenskaber, der er krævet, for at få succes i branchen. Ved at udvikle mennesker, kan vi hæve succesraten inden for network marketing. Så selvom en person, måske ikke har fået økonomisk succes med network marketing, så har vedkommende alligevel fået noget skjult med sig. Han/hun har lært mere om sig selv, sine styrker og svagheder, gode og dårlige vaner og ikke mindst fået øjnene op for, hvad personen skal ændre for at blive mere succesfuld i fremtiden. Jeg har været selvstændig i mange år. Har været med til at starte en del firmaer, som har stor succes i dag. Alligevel er det de facto, at jeg i løbet af mine 4 år inden for network marketing, har lært mere om mig selv og andre mennesker, end jeg gjorde på de forgangne 33 år af mit liv. Ligegyldigt hvordan min network marketing karriere ender, så har jeg lært noget værdifuldt, som kommer til at ændre mig og min families liv for evigt. Det er nemlig den usynlige ingrediens, der er i network marketing. At du som distributør kan få adgang til dygtige folk, som ”gratis” er villige til at hjælpe dig med at udvikle dig til mere positivt, sundere og betydningsfuldt menneske. At du som distributør kan få værdifuld viden om dig selv, så du kan identificere dine fejl og mangler, og dermed tillægge dig nye vaner og discipliner for fremtiden. Nu har jeg så sat ord på min historie, men der er tusindvis af lignende historier, som aldrig bliver fortalt og dermed aldrig hørt. Historier om mennesker, som pludselig ændrer retning, og dermed skaber sig et bedre liv for dem og deres familie. De bedste historier bliver aldrig fortalt, men lever videre i de mennesker, som tager noget positivt fra deres network marketing karriere med sig, og som er villige til at ændre på sig selv.
Med venlig hilsen
Anders Petersen
|
Hej Anders
Igen en rigtig flot og velskrevet indlæg fra din side.
Jeg kan kun bekræfte dine erfaringer med den store, personlige udvikling man kan gøre i bl.a. NM/MLM, hvis man velopmærket træffer et bevidst valg og kan se muligheden fremfor begrænsningen.
Jeg vil endda gå et skridt videre og vove den påstand, at man kan gøre disse erfaringer i stort set alle brancher. Men det kræver, at man bevidst er opmærkspm på sig selv som person og villig til at give visse indrømmelser til sig selv.
Personal coaches er blevet en fænomen her på det sidste, at folk er villige til næsten at betale hvadsomhelst, for at blive vejledt.
Tidens udvikling har gjordt, at næsten alt er styret fra højere instancer, og næsten ingen tør gøre modstand. Det er trods alt nemmere og bekvemer at blive styret fremfor selv at overtage roret,
Ja du har ret, er man villig til at overtage ansvar og har man viljen til forandring, ja så lærer man en hel del om sig selv. Og jeg er sikker på, at mange mennesker vil blive overrasket over, hvad de selv er i stand til at præstere.
Men igen det, som jeg skrev i et andet indlæg, er der salg i en avis, der udelukkende omhandler solstrålehistorier? Jeg har min berettigede tvil.
Mvh.
Michael