Hejsa Jeg har nogle aftener i træk surfet lidt rundt i de forskellige debatforummer, og må nok tilstå at man, som måske nu iværksætter, kan få mange gode input- Tak for det! Jeg har gennem flere år brændt efter at få mit eget. Og har nu endelig fået mig taget sammen til at deltage i et Iværksætterkursus. Men men men, hold op hvor er der mange spørgsmål, når man, som jeg, først skal til at "begynde". Jeg har en forestilling om at jeg beholder mit nuværende job, og forsøger at starte op i "fritiden", så jeg ikke sætter alt på et bræt. Min ide går i retning af en internet-handels virksomhed, som handler med bl.a. møbler og andre importvarer fra østen. Evt. suppleret med en auktion over både nye varer og varer folk selv sætter til sag (ala ebay, lauritz, qxl) - Og ja, jeg ved godt at det er et stort brød at slå op, men det er da også bare håbet/ønsket på den lange bane. Jeg forestiller mig at importere lidt og se hvordan det går, og så ellers håbe på at det bliver til mere og mere. Jeg kunne dog godt bruge et par gode råd i retning af: 1. Hvordan finder jeg gode solide og troværdige østlige forhandlingspartnere? Er der nogen der kender nogen? 2. Hvordan finder jeg udaf hvilke møbler det er lovligt at importere? Eks. er det jo dybt ulovligt at importere Arne Jacobsen kopier, mens andre er ok? Der findes jo masser af fabrikker der producere "kopi" møbler. 3. Forslag til hvordan en hjemmeside kommer op og stå? Server? 4. Fradragsmuligheder? Er der det når man måske starter i det små? Ja... der er masser af andre spørgsmål som også kunne være stillet, så sidder der nu nogle med gode råd til manden med iværksætter"knuden" i maven, så kom endelig med dem. Jeg er pt. helt grøn... Venter spændt.... Kenneth |
Til spørgsmål 2:
Generelt tror jeg det er bedst at du finder ud af inden for hvilken slags møbler du vil importere. Hvis det generelt er alle er der ikke andet for at du må finde nogle forskellige leverandører og bede dem om at sende nogle kataloger, informationer på møblerne og lign. Derefter kan du så gå ind og kigge på om det er kopi-møbler.
Den bedste ting ville nok være hvis du kunne finde en leverandør der har designerer ansat eller som har et samarbejde med nogen.
Udover det skal du selvfølgelig også huske at undersøge virksomheden for at se om den er legal og om du får de varer du bestiller. Tjek evt. deres CVR nr. og deres regnskaber.
Og med hensyn til "knuden" i maven og andre gode råd så kender jeg det godt. Er også selv lige startet, men har valgt at holde virksomheden på en "fritidsbasis" indtil den er stor nok til at kunne "klare sig selv". Det er altid godt at have en indkomst ved siden af hvis det nu sker at det første år ender, som røde tal eller man finder ud af at man bliver nød til at skyde lidt mere i virksomheden.
Jeg kan desværre ikke hjælpe med de andre spørgsmål, men fortsat held og lykke herfra :)