Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EU Momsnummer validering

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

Det er værd at bemærke, at sælger hæfter for momsen, hvis det efterfølgende ikke kan bevises at kunden var momsregistreret - herunder også hvis kunden har oplyst et falsk momsnummer.

Suk... Det lyder jævnt besværligt. Hvis alt går efter planen, ender vi med mange tusinde kunder i Europa, som skal verificeres på denne måde. Dog forventer jeg ikke, at det er praktisk muligt at sammenligne firmanavnet de har opgivet til os med det, der oplyses via servicen - det vil i hvert fald give en hel masse "false positives", som vil skulle håndteres manuelt. Altså risikerer vi at hænge på momsregningen for de kunder, som måtte oplyse et forkert momsnummer - enten med vilje eller ved en fejl. 

Vi kan umuligt være de første med problemet - hvordan kan man gribe det an, hvis man vil minimere mængden af arbejde med processen? Vores billigste konto koster 90 kr. pr. måned - der skal ikke meget manuel håndtering til, før fortjenesten er forsvundet. :) 

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 553
Fra  dymagic Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

David Mc Nally:

Suk... Det lyder jævnt besværligt. Hvis alt går efter planen, ender vi med mange tusinde kunder i Europa, som skal verificeres på denne måde.

Kunne man ikke lave sine steps, således at man starter med at indtaste sit land og sit momsnummer, hvis man vil købe excl. moms hos jer?

Så udfylder I automatisk felterne med firmanavn, adresse osv. ud fra VIES' svar.  Og hvis folk så retter i de felter, bliver I jo nok nødt til at lave noget manuelt...  men det må da minimere behovet for manuelt arbejde...

(Og må man mon egentlig bruge webservicen på denne måde?)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimmy Carlsen:

(Og må man mon egentlig bruge webservicen på denne måde?)

Ja helt klart - så længe det har til formål at sikre at brugeren opfylder sine momsforpligtelser, er der ikke nogen problemer.

@David - har sendt dig en PM.

Vh
Lars

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 05:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Kan du ikke lige huske, at sætte Bulgarien på listen.

Antonio

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 06:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ups! Bare et lille indskud til VIES.

Der er lande, som benytter sig af  forskellige moms regler, der ibland Bulgarien.

Nogle firmaer er moms registrerede, men kommer ikke frem på denne liste. Det er fordi de er undtaget fra, at betale/indberette moms til staten, men de er så moms pligtige når du handler med dem over grænserne indenfor EU. Det vil sige, at de skal MOMSES.

Antonio

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Antonio Forteza:

Hej Martin,

Kan du ikke lige huske, at sætte Bulgarien på listen.

Antonio

Så er Bulgarien kommet med Smile

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Tilmeldt 9. Apr 08
Indlæg ialt: 315
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

Nej, vi har selv hustlet os til den og vi kan ikke gennemskue om vi overtræder reglerne for brug af servicen. Men som vi ser det, så laver vi et lettere interface for at folk kan validere momsnummeret og det er jo det EU gerne vil have, men who knows??

Så at giver det videre vi selv ikke er sikre på, er nok at stramme den :-)

Så det du skriver er faktisk at du ikke ved om du bryder andre landes lovgivning? Det er ude på LIDT dybt vand at tilbyde sådan en tjeneste til andre. Det kan nemlig sagtens være omfattet af andre landes straffelovgivninger - har du undersøgt det?

Når det er sagt, kan jeg ikke se formålet. Dansk lov kræver ikke at du dokumenterer ægtheden af en udenlandsk handlendes momsnummer. Det er retsplejelovens paragraffer om god tro, der beskytter dig.

Live Cam Chat - danske og europæiske piger chatter online - Dansk LiveCam

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg svarer - uden overhovedet at have aftalt det med Martin - på din kommentar.

ppehrson:
Så det du skriver er faktisk at du ikke ved om du bryder andre landes lovgivning? Det er ude på LIDT dybt vand at tilbyde sådan en tjeneste til andre. Det kan nemlig sagtens være omfattet af andre landes straffelovgivninger - har du undersøgt det

Amino bruger en facilitet, EU-Kommissionen stiller til rådighed. Dataene "tilhører" altså ikke de enkelte lande, men EU-Kommissionen.

I retningslinjerne for brug af faciliteten fremgår det, at det er tilladt at lave sit eget interface til faciliteten.

Amino er slet ikke de eneste som bruger den - flere af de store revisionshuse gør eksempelvis også.

ppehrson:
Dansk lov kræver ikke at du dokumenterer ægtheden af en udenlandsk handlendes momsnummer. Det er retsplejelovens paragraffer om god tro, der beskytter dig

Nej det gør dansk lov ikke - men det gør en i forhold til dansk lov overordnet forordning (282/2011). Den har med virkning fra 1. juli 2011 indført pligt til at verificere kundens momsnummer og det/den af kunden oplyste navn og adresse ved salg af ydelser til kunder i andre EU-lande, hvor kunden er betalingspligtig for momsen.

Så der er et krav - det er bare ikke indsat i dansk lovgivning, men i en "højere" lovgivning.

Når det gælder varer er der endnu ikke indsat et krav - men domme har klart vist, at undlader en sælger at verificere kundens momsnummer så er han ikke i god tro. Dette er også bekræftet af EF-Domstolen.

Samme forordning definerer i øvrigt begrebet god tro i relation til momsen - og sætter dermed reelt også danske "lempeligere bestemmelser" (hvis sådanne findes) ud af kraft.

Vh
Lars

PS. For at der ikke skal opstå en unødvendig tvist om viden og kompetencer, så lever jeg af at være momsekspert og har reelt ikke beskæftiget mig med andet end moms og afgifter i over 25 år. Så jeg er på hjemmebane. 

Tilmeldt 9. Apr 08
Indlæg ialt: 315
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

OK. Jeg kan så fortælle dig - på tidl. hjemmebane - at dansk lov, på dansk jord, ikke kan overskrides af anden lov.

MEN dansk lov kan godt bestemme at en anden forordning (fx EU-regler) skal gælde i Danmark, men det skal stå specifikt i den enkelte lovgivning. Det gør det måske nok i dette tilfælde. Jeg kan ikke huske det.

Live Cam Chat - danske og europæiske piger chatter online - Dansk LiveCam

 

Tilmeldt 9. Apr 08
Indlæg ialt: 315
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

(I øvrigt - så er man som erhvervshandlende inden for EU jo slet ikke momspligtig i det land, man handler med... man skal måske undersøge om modparten er momsregistreret, men jeg er 99% sikker på at reglerne om god tro ikke kan overskrides af EU's krav om verifikation, da "god tro" er defineret i Retsplejeloven, der som næstøverste lov ikke kan overskrides af EU-forordninger).

Live Cam Chat - danske og europæiske piger chatter online - Dansk LiveCam

 

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)