Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nu må man heller ikke deeplinke til Krak''s kort

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Faldt over denne nyhed: Krak opkræver betaling for firmaer som deeplinker til et kort...
Hvorfor de hellere vil have at folk linker til deres konkurrenter (f.eks. findvej.dk) fatter jeg ikke, men dem om det. Umiddelbart får de næppe meget ud af det, hvis man nægter at betale, samt begynder at linke til en anden side. De skal jo først føre en retsag for at få afgjort om det er lovligt at deeplinke til dem, samtidig med at folk stopper med at linke til dem (godt at links fra en side til en anden ikke har noget værdi i forhold til søgemaskinerne ).

Så mens Krak kører forretningen i sænk, så lyder hermed et godt råd: Link til en andet kortudbyder og undgå at blive sagsøgt!

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 18:43
Så godt nyheden. Hvis der en dag er en der kan give mig en forklaring, som holder i virkeligheden, på hvornår et link er et dybt link... så vil jeg godt give en kage.

Virker godt nok som en ... uhm... spændende (og meget kortsigtet) måde at tjene penge på.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 18:49
Så vidt jeg forstår deeplinking er det hvis du linker direkte til et kort. f.eks. krak.dk/map?=blabla=fdm? fremfor bare at linke til krak.dk

Men ret mig hvis jeg tager fejl

Fra København
Tilmeldt 19. Sep 05
Indlæg ialt: 129
Fra  OrdPress.dk Skrevet kl. 19:22
Ja, og man kan også udtrykke det med et billede. Hvis du anbefaler en bog, så kan det sammenlignes med at linke normalt. Hvis du derimod anfaler at læse side x i denne bog, så er det deeplinking. I nogle tilfælde har der så været surhed over deeplinkning fordi dem der solgte bogen var bange for at folk ikke købte den og læste det hele, fordi de nu bare nøjedes med at læse den ene side. Især aviser har tænkt på den måde (newsbooster-sagen).

Sagen om krak er iøvrigt et interessant eksempel på hvilken styrke blogs og digg har. Prøv at se:

http://blog.oflaherty.dk/2007/01/20/krak-demands-money-because-site-linked-to-them/
Se alle hans ping-backs. Det er alle sammen folk der skriver om sagen og linker til hans artikel.

http://digg.com/tech_news/Krak_demands_money_because_blogger_linked_to_them/

Jeg tror at den imagemæssige skade denne sag koster for krak.dk er ret stor.

Mit website om wordpress: https://ordpress.dk

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 19:22
Dato: 22-01-2007 18:49:04
Forfatter: Martin Tygsen
Så vidt jeg forstår deeplinking er det hvis du linker direkte til et kort. f.eks. krak.dk/map?=blabla=fdm? fremfor bare at linke til krak.dk

Sounds about right...
Deep linking er, når man linker direkte til en underside, frem for forsiden. Diverse aviser var engang sure over, at der bliv linket direkte til artiklerne, frem for til deres forside. Home har sagsøgt Ofir for at linke direkte til boligannoncer i stedet for home.dk og nu er krak så også blevet sure.

Hvorfor fatter jeg så ikke. De får folk til at linke til dem og der vises annoncer når der (deep)linkes til dem. Ingen gider linke til forsiden og beskrive hvad man skal gøre derfra, man vælger at deep linke til en anden side i stedet...
Det er rendyrket idioti som Krak har gang i og det skader dem selv. De lever af annoncer og sælger deres annoncer ved at henvise til besøgstal. Jeg vil postulere at mange af deres besøgende kommer gennem links ala "Her bor vi" - hvis de mister alle dem, så falder deres besøgstal, dermed forringes deres salgsargument og måske også værdien af en annonce hos dem = de må sætte priserne ned.

Hvis der en dag er en der kan give mig en
forklaring, som holder i virkeligheden, på hvornår et link er et dybt
link... så vil jeg godt give en kage.

Hvis jeg gjorde det, så er hermed deeplink til kagen der passer til sne og sjapvejret udenfor: http://www.laglace.dk/sortiment/efteraarskage

Tilmeldt 15. Aug 05
Skrevet kl. 20:05
Dato: 22-01-2007 18:49:04
Forfatter: Martin Tygsen

Jeg formulerede mig dumt. Jeg synes, det er noget teknik-gummi - Hvis jeg linker til www.krak.dk/Ruteplan.aspx er det et dybt link - hvis jeg linker til www.krak.dk er det ikke? Hvad med ruteplan.krak.dk (hvis de havde lavet den funktionalitet) - er det så et dybt link? Hvad med her-er-min-fede-blog.blogger.dk? Osv. Er forsiden, det som de selv sætter som re-direct, hvis de ikke bruger index.html... Jeg mente, at jeg ikke synes det giver teknisk mening at skelne.

EDIT: Fx laver Google jo masser af såkaldte dybe links... (og alle mulige andre søgemaskiner).

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 20:09
jeg tror ikke krak betegner krak.dk/ruteplan.aspx som et deeplink selvom det måske rent teknisk er. Det de ikke ønsker er at man linker til ruteplan.aspx?foldegade33?7100?vejle f.eks. sådan at brugeren kommer ind på et direkte link kan se kortet printe ud, og så lukke siden ned.

Jeg kan dog ikke se en dybere mening i hvorfor de skulle gøre det på den måde, udover det bare er endnu en metode til at få presset penge ud af erhvervsdrivende.
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 20:35
Dato: 22-01-2007 20:05:26
Forfatter: Magnus Lund
Jeg formulerede mig dumt.

Jaja, du vil bare ikke give kage

Fatter dog slet ikke at de piver sådan... hvis de ikke vil have deeplinks så kan de jo let forhindre det. De kan lave et server site script som redirecter folk til forsiden hvis de kommer ind på en underside uden først at have besøgt forsiden.
Alternativt må de acceptere internettet som det nu en gang er: en samling af websteder der linker til hinanden.

Hvad der er forsiden er egentlig et godt spørgsmål - specielt når man også bruger subdomæner. Der er kun begrænset retspraksis på området, og som artiklen fra Berlingske fortæller, så er en sag som denne, hvor der deep linkes til noget "beskyttet materiale" (citat fra berlingske/advokat fra Bech-Bruun) ikke retsafprøvet.
Jeg antager at det skal læses som ophavsbeskyttet materiale, da Krak jo ikke beskytter deres kort, men tvært i mod har links der defirnerer kourtudsnittet.
Alt materiale er jo underlagt ophavsret, inkl. Homes boligannoncer. Billeder tilhører fotografen og tekster tilhører forfatteren. At Krak mener deres materiale er mere værd end andres må de selv om, jeg tillader mig at tvivle på, at de får medhold i det.

Dommen i Home/Ofir sagen viser for mig at se, at det er tilladt at linke til en hvilken som helt offentlig tilgængelig del af en hjemmeside. Det er selvfølgelig ikke tilladt at kopiere billedet fra Krak og bruge det på sin egen side - det er copyright-stridigt, men hvis de ikke vil have deep linking, så må de passwordbeskytte deres kort, eller teknisk forhindre at de vises via links fra andre sider.

Tilmeldt 15. Aug 05
Skrevet kl. 21:19
Haha - jeg må se om PostDanmark kan sende en fastelavnsbolle til Martin... gad vide om den skal sendes ''Forsigtigt'' eller om det bare får postmanden til at æde den... 

Det jeg synes er noget rod i de her ''deep-linking'' sager er at der ikke nogen der kan give en teknisk afgrænset definition af hvornår noget er et deep-link. Præcis som Martin skrev - det vil de _nok_ ikke betragte som et deep-link... hehe, så nu har jeg endnu en grund til at holde mig fra hjemmeside-design (udover at jeg er ekstremt dårlig til det).
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:36
Med mindre man er en hjernedød jurist med hovedet oppe i røven findes der kun to slags links: Gode links og dårlige links. Og gode links linker direkte til den resurse der henvises til

Teknisk set findes der ingen forside, undersider og bagsider på et website. Det er analogier som fejlagtigt er overført fra det trykte medie.
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)