Jeg synes egentlig ikke at nogen virksomhed eller forretningsidé, hvor god og indbringende den end måtte synes, er større eller bedre end det etiske ansvar den udviser og lægger for dagen.
Om emnet generelt kunne jeg skrive en hel afhandling, men det vil jeg spare jer for ;) Hvad end det handler om tyrefægtning i Sydeuropa, Hunde- og rævefarma i Kina, brutal commerciel nedslagtning af babysæler i Canada, hvalfangst i Japan, delfinshows i USA, hunde/bjørne kampe i Pakistan, burhøns og minkfarme i Danmark og de hundredvis af andre tilfælde verden over, så bunder de alle, i mine øjne, i én og samme ting: En menneskelig arrogance, der bygger på at vi mener at vi er mere værd, mere berettigede og en enorm mangel på respekt og forståelse for verden omkring os. Menneskeheden tror at jorden og alt på den er til for dem, fremfor at se sig selv som en del af jorden.
Som mennesker kalder vi os civiliserede, sammenholdt med dyrenes verden, men hvorfor er vi så til stadighed det mest barbariske væsen der eksisterer? Mig bekendt går det barbariske og civiliserede ikke ligefrem hånd i hånd.
Som mennesker står vi bag en fantastisk mængde udvikling og opdagelser, vi kan virkelig meget og har opnået meget, det vil jeg slet ikke benægte. Men jeg tror at vi stadig har til gode at lære den største lektie af dem alle, nemlig respekten og forståelsen for vores omverden, samt evnen til at interagere og sameksistere fredeligt. Når vi ikke engang formår at leve i harmoni vores egen race imellem, hvordan skal man så nogensinde gøre sig forhåbninger om, at vi vil kunne vise medfølelse overfor andre racer?
Det er mig en bestandig gåde, at en så "civiliseret, kultiveret og højtstående" race som os, endnu ikke har formået at lære dette efter tusindvis af år. Og jeg tillader mig at sætte spørgsmålstegn ved hvor vidt vores intelligens egentlig rækker, når vi i dén grad udviser mangel på forståelse og empati og dermed den sociale intelligens, som jeg personligt betragter som den vigtigste af dem alle.
Som nævnt starter det hele med os selv og vi bør feje for egen dør, før vi kan tillade os at pege fingre af skidtet foran andres. Under hvilke forhold har den kylling levet, som du serverer på familiens middagsbord? Findes der billeder i jeres familiealbum, hvor i klapper en bedøvet tiger i Thailand, rider på en elefant, svømmer med en delfin etc.? Hvad gør du selv aktivt, for at forbedre forholdene, være et godt eksempel for andre, og for at tale for de der ingen stemme har?
Hvis vi vitterligt er så civiliserede, højtudviklede og overlegent intelligente som vi påstår os at være, så mener jeg også at der med dette privilegium følger et stort ansvar. Et ansvar som vi som menneskehed i høj grad stadig mangler at vedkende og påtage os.
En ting er sikkert; vi har stadig en lang vej foran os, før vi ikke længere blot er human beings, men humane beings!
~ Amaris
"If you have men who will exclude any of God's creatures from the shelter of compassion and pity, you will have men who will deal likewise with their fellow men."
- Francis of Assisi
"The greatness of a nation and it's moral progress can be judged by the way it's animals are treated. I hold that, the more helpless a creature, the more entitled it is to protection by man from the cruelty of man."
- Mahatma Gandhi
"As long as man continues to be the ruthless destroyer of lower living beings, he will never know health or peace. For as long as men massacre animals, they will kill each other."
- Pythagoras
"The soul is the same in all living creatures, although the body of each is different."
- Hippocrates
"Truly man is the King of Beasts, for his brutality exceeds theirs. We live by the death of others: we are burial places! I have from an early age abjured the use of meat, and the time will come when men such as I, will look on the murder of animals, as they now look on the murder of men."
- Leonardo da Vinci
"Our task must be to free ourselves - by widening our circle of compassion to embrace all living creatures, and the whole of nature and it's beauty."
- Albert Einstein
"One cannot watch chimpanzee infants for long, without realizing that they have the same emotional need for affection and reassurance as human children."
- Jane Goodall
"Non-violence leads to the highest ethics, which is the goal of all evolution. Until we stop harming all other living beings, we are still savages."
- Thomas A. Edison
"If we cut up beasts simply because they cannot prevent us and because we are backing our own side in the struggle for existence, it is only logical to cut up imbeciles, criminals, enemies, or capitalists for the same reason."
- C.S. Lewis
"Vivisection is a social evil, because if it advances human knowledge, it does so at the expense of human character."
- George Bernard Shaw
"The animals of the world exist for their own reasons. They were not made for humans, any more than black people were made for white, or women created for men."
- Alice Walker
"People must have renounced, it seems to me, all natural intelligence to dare to advance that animals are but animated machines... It appears to me, besides, that such people can never have observed with attention the character of animals, not to have distinguished among them the different voices of need, of suffering, of joy, of pain, of love, of anger, and of all their affections. It would be very strange that they should express so well what they could not feel."
- Voltaire
"Hunting is not a sport. In a sport, both sides should know they're in the game."
- Paul Rodriguez
"Animals are reliable, many full of love, true in their affections, predictable in their actions, grateful and loyal. Difficult standards for people to live up to."
- Alfred A. Montapert