Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

udlægsordningen og dropshipping

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 06:39
Hvor mange stjerner giver du? :

I min webshop benytter jeg mig i et vist omfang af dropshipping (sender også en del varer selv). Min leverandør sender varen direkte til slutkunden og fakturerer mig (ud over varen) selvfølgelig et gebyr for "fragt og ekspedition".

Spørgsmålet er om dette "fragt og ekspeditions" gebyr kan medregnes under udlægsordningens regler om portoudgifter således at jeg kan undlade at lægge moms på mit eget gebyr overfor slutkunderne.

Herunder klip fra momsvejledningen (http://www.skat.dk/display.aspx?oId=95819&vId=200982). Jeg er bevidst om forskellen mellem "fragt" og "porto", men jeg hæfter mig ved især ved følgende passage i nedenstående udklip (udtrykket "interne forsendelsesomkostninger"):

"Virksomheden kan ved fakturering af forsendelser til kunder anvende et eller flere standardgebyrer til hel eller delvis dækning af virksomhedens udgifter til porto og interne forsendelsesomkostninger."

 

Den fulde ordlyd er her:

Portoudgifter

Told- og Skattestyrelsen har efter forhandling med Dansk Postordreforening fastsat nye retningslinjer for postordrevirksomheders anvendelse af udlægsreglerne for portoudgifter.

Retningslinierne trådte i kraft den 1. oktober 2000. Samtidig blev cirkulære F 7003/90 af 28. september 1990 ophævet. Cirkulæret var udstedt på baggrund af Momsnævnets afgørelse i TfS 1990.446.

Postordrevirksomheder kan herefter jf. TfS 2000.700, anvende udlægsreglerne i momslovens § 27, stk. 3, nr. 3 på følgende måde:

Virksomheden kan ved fakturering af forsendelser til kunder anvende et eller flere standardgebyrer til hel eller delvis dækning af virksomhedens udgifter til porto og interne forsendelsesomkostninger. Gebyrer skal anføres særskilt over for kunden uden angivelse af, at gebyret indeholder moms.

Virksomheden er herefter berettiget til under ét at behandle portoudgifter vedrørende sådanne forsendelser som momsfrie udlæg for kunderne, således at den del af de samlede gebyrer, opgjort under ét, der modsvares af portoudgifter under udlægsordningen, ikke indgår i den momspligtige omsætning. Der kræves ikke en opgørelse kunde for kunde. Portoudgifter under udlægsordningen føres på en samlet udlægskonto.

Der foretages i forbindelse med hver momsangivelse en opgørelse over størrelsen af periodens samlede fakturerede gebyrer og afholdte portoudgifter under udlægsordningen. En afholdt portoudgift, hvis størrelse ikke kendes ved periodeudgang, kan overføres til den efterfølgende periode.

I periodens samlede fakturerede gebyrer kan modregnes de gebyrer, som vedrører forsendelser, som virksomheden modtager retur (både gebyrer vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), og for hvilke kunden derfor ikke har betalt gebyret. Det er en betingelse, at der herved foreligger annullering af handlen.

Virksomheden er berettiget til - i stedet for at opgøre de faktiske gebyrer vedrørende returforsendelser - at anvende skøn over disse udgifters størrelse baseret på virksomhedens gennemsnitlige returprocent. Grundlaget for skønnet skal kunne dokumenteres.

 

Under udlægsordningen

Følgende portoudgifter kan medtages under udlægsordningen:

  • portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, hvor virksomheden har faktureret gebyr,
  • portoudgifter, som vedrører afsendelse af delleverancer og efterforsendelser, hvor virksomheden uden at opkræve særskilt gebyr vederlagsfrit eftersender restordre. Det er således en betingelse, at virksomheden tidligere har faktureret gebyr vedrørende ordren, og
  • portoudgifter vedrørende modtagelse af returforsendelser (både uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), hvor kunden har betalt gebyr, herunder tilfælde, hvor der er tale om returnering af en restordre, hvor kunden har betalt gebyr for den første udsendelse, men ikke et selvstændigt gebyr for restordren.

 

Ikke under udlægsordningen

Følgende portoudgifter kan ikke medtages under udlægsordningen:

  • portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, der returneres (både portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), og for hvilke kunden derfor ikke har betalt gebyret. Virksomheden er berettiget til - i stedet for at opgøre faktiske portoudgifter vedrørende returforsendelser - at anvende et skøn over disse udgifters størrelse baseret på virksomhedens gennemsnitlige returprocenter. Grundlaget for skønnet skal kunne dokumenteres.
  • portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, hvor virksomheden tilbyder gratis forsendelse, det vil sige uden at virksomheden fakturerer gebyr,
  • portoudgifter, som vedrører modtagelse af returforsendelser (både portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), hvor virksomheden tilbyder gratis forsendelse, det vil sige uden at virksomheden fakturerer gebyr, og
  • portoudgifter, som vedrører modtagelse af returforsendelser (både portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), og for hvilke kunden derfor ikke har betalt gebyret.

 

Rabatter fra post

Der skal mindst én gang årligt foretages en opgørelse og fordeling af de rabatter, som virksomheden oppebærer fra postvæsenet, hvorefter momsopgørelsen om nødvendigt korrigeres, således at det kun er virkomhedens nettoportoudgifter, der er medtaget under udlægsordningen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej bweibel

Nu får du min umiddelbare konklusion – jeg synes faktisk dit spørgsmål er ganske interessant og godt kunne fortjene nogle flere overvejelser end dem, jeg har tid til at lægge i det.

Min umiddelbare konklusion er: Nej – du kan ikke anvende udlægsreglerne.

Når man anvender dropshipping – så overtager du juridisk ejerskabet et eller andet sted på strækningen mellem afsender (din sælger) og modtager (din køber).

Ren fysisk får du jo godtnok ikke fat i varen, men rent juridisk er den din, om så det bare er et splitsekund. Hvis ikke varen er din, kan du jo ikke sælge den.

Det vil altså sige, at din leverandørs gebyr er en forudsætning for, at han vil sælge varen til dig. Den må anses som en del af det samlede vederlag du skal betale.

Og det er her, kæden springer af i forhold til udlægsreglerne. For at en udgift skal kunne omfattes, skal køber i teorien kunne fravælge den. Men det kan køber jo ikke, for han har ikke nogen indflydelse på din aftale med din sælger.

Det var den korte forklaring. Håber den er tilstrækkelig for dig – den lange er noget mere momsmæssigt indviklet og uden for det jeg kan ofre tid på.

Som sagt så synes jeg dit spørgsmål er interessant og der findes i mit hoved også argumenter for den modsatte konklusion – det var bare denne konklusion, som vandt.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)