Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradragsret på salgsfremmende aktiviteter (sponsorat)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jun 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg påtænker at lave en sponsoraftale med den lokale tennisklub omkring levering af nye ketchere (ca. 10.000 kr) Jeg fradrager hele omkostningen jf. reglerne om fradragsret for salgsfremmende aktiviteter. Samtidig ønsker jeg at aftale, at klubben skal købe tennisbolde hos mig (ca. 5.000 kr). Umiddelbart en win-win.

Spørgsmålet er bare, om et sådan setup er lovligt? Altså: Må der være nogle købsbetingede krav i en sponsoraftale? Eller skal denne være "sideaftale" være helt separat af sponsoraftalen?

Mvh
Anders 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1. Dit sponsorat skal modsvares af reklameværdi. Dvs. du køber synlighed for pengene. Ellers er det ikke fradragsbererettiget.

2. Hvorfor forærer du dem ikke bare 5.000 kr. og tennisbolde for resten af pengene? Så kan de hente dem, efterhånden som de får brug for dem. Dit fradrag = din anskaffelsespris for tennisboldene, men værdien for tennisklubben er salgsprisen, fordi det er det beløb, de ikke skal have op af lommen pga. dit sponsorat.

Dbh
Anette
http://anettesand.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:32

Hej.

Du må ikke have personlige interesser i sponsoratet.

Vil også mene, at du bør gøre som Anette foreslår for at unsgå enhver tvivl.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 09:01

anders78:

Hej alle

Jeg påtænker at lave en sponsoraftale med den lokale tennisklub omkring levering af nye ketchere (ca. 10.000 kr) Jeg fradrager hele omkostningen jf. reglerne om fradragsret for salgsfremmende aktiviteter. Samtidig ønsker jeg at aftale, at klubben skal købe tennisbolde hos mig (ca. 5.000 kr). Umiddelbart en win-win.

Spørgsmålet er bare, om et sådan setup er lovligt? Altså: Må der være nogle købsbetingede krav i en sponsoraftale? Eller skal denne være "sideaftale" være helt separat af sponsoraftalen?

Mvh
Anders 

Hej Anders

Der er ingen problemer i dit setup. Forudsat at sponsoratet opfylder de sædvanlige betingelser, så udgiftsfører du sponsoratet og indtægtsfører salget. At sponsoratet linkes sammen med et salg er faktisk et godt argument for, at sponsoratet er erhvervsmæssigt.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:34

Esben..Du er vel enig i, at der ikke må være personlige interesser med hensyn til

sponsoratet?

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 13:29

Hej Peter

Det er ikke så let at svare generelt på. Med min forudsætning om at de sædvanlige betingelser skal være opfyldt, forsøgte jeg at undgå at svare på denne del af spørgsmålet. Min ovenstående kommentar gik alene på, at der ikke er nogen skattemæssige problemer i at kombinere et sponsorat med en købsaftale.

Jeg er som udgangspunkt enig i, at det er problematisk, hvis der er personlige interesser i forbindelse med sponsoratet. Men jeg mener ikke at personlige interesser udelukker et fradrag. Det afgørende er om reklameværdien modsvarer beløbet, eller om sponsoratet er drevet af de personlige interesser og hvor stærke de personlige interesser er.

F.eks. vil et sponsorat af det danske fodboldlandshold nok altid være fradragsberettiget, uanset hvor fodboldinteresseret sponsor er. Hvis vi befinder os i en lidt mindre skala så kan vi i den anden yderlighed se, at det f.eks. er meget vanskeligt at få fradrag for et sponsorat af sin datters hest, uanset at hesten bruges til konkurrencer.

Af ligningsvejledningen fremgår følgende:

"I princippet kan en reklameudgift af den nævnte art være fradragsberettiget, selv om den ydes til skatteyderens egne sportsaktiviteter.

En forudsætning for at kunne betragte sponsorbidrag som en fradragsberettiget reklameudgift er, at bidraget ydes primært af reklamemæssige grunde og ikke hovedsageligt af personlig interesse for sponsormodtagerens aktivitet. I modsat fald må sponsorbidrag betragtes som en ikke fradragsberettiget gave."

Dvs. der er tale om en konkret vurdering, men det er klart, at det er op ad bakke, hvis man giver sponsorater til noget, hvor man har en stærk personlig interesse. Men der kan også være forskel i hvor stærk den personlige interesse er. Hvis man giver 10.000 kr. i sponsorat til den lokale tennis klub, så er det noget lettere at få et fradrag, hvis pengene går i klubkassen, men hvis sponsorbidraget er øremærket til den sjove træningstur i Spanien, som man selv og/eller ens nære familie deltager i, så er det langt sværere.

Et moment kan også være om andre (som ikke har en personlig interesse) yder et sponsor bidrag på lignende vilkår, beløbets størrelse kan måske også have betydning. Hvis man sponsorerer et sæt træningsdragter til sønnens fodboldhold, så kan fradraget være tvivlsomt, men hvis man driver en butik i gågaden og man sponsorerer en træningsdragt, lige som alle de andre i gågaden, så er fradraget sikkert OK, også selvom sønnen spiller på holdet.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:36

Hej Esben.

Ja enig..kan godt være kringlet.

Tak for et fint og udtømmende svar.

MvH