Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Der er en del ting jeg gerne vil have vejledning til ...

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 935
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg håber en sund sjæl vil guide mig lidt.

Jeg har et fritids IT og PC support firma, er er i tvivl om nogle ting. En enkeltejet virksomhed med erhvervs beskatning.

1) Jeg kan vel trække mine kontorting fra, da jeg arbejder hjemmefra, og bruger et rum til virskomheden i 60% af den tid jeg bruger det. Dvs. Kontorstol, radio, skrivebord, computer, internet. Det kan jeg vel trække 60% fra ?

2) Hvad med varme og el ? Hvordan fungere det ? Jeg læste det var en "skøn" !

3) Mobiltellefon bruger jeg ca. 20% af til kunderne. Hvordan beviser jeg dette ? Også et skøn ?

4) Jeg forstår ikke MOMS. Jeg har mange papire, men forstår ikke moms grundlæggende. Har i en guide et sted ?

5) Min forståelse er Indtjening - udgifter = X. X betaler 25% moms, plus 28 % skat bagefter. Er det korrekt ?

6) Ved indtjening, behøver jeg gemme/lave en fakture ? Kan jeg ikke "bare skrive" Indtjening = 500kr, incl. moms ?

7) Kan jeg via mit erhverv dække medie licens, da jeg ikke privat har TV eller en linje over 160kb download, men skal bruge en 1Mbit i firmaet ?

8) Kan jeg sige, jeg privat har brug for en 160kbit, men at firmaet skal bruge en 1Mbit, og derfor privat betale 160kb pris, og resten via firmaet ?

9) Er der andet i starten jeg skal vide ?

Tak fordi du læste så langt. Hvis du kan svare på nogle af disse spørgsmål, bliver jeg glad. DU er også meget velkommen til at henvise mig til sider, så jeg kan læse dette.

Jeg har en startguide, men syntes mange af de ting jeg læser ikke er det samme.  Desuden læste jeg et sted, at ting du selv har betalt kan ikke refunderes, hvor imod et andet sted, står der man kan trække ALT fra der har noget med firmaet, bare man har bonnen.

Computer reparation i Favrskov, Randers Hammel, Hinnerup og Hadsten.

www.hadstencomputer.dk

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:30
Når det ikke er din primære beskæftigelse tvivler jeg på at du kan få godkendt ret mange fradrag, så kunne de nemt finde på at kalde det hobbyvirksomhed.

1. Nej, det skal være 100% erhvervsmæssigt før der er nogen som helst chance for at få et fradrag, rummet må ikke kunne anvendes til andet end erhverv, så der må f.eks. ikke stå en gæsteseng eller lignende.
SKAT er ganske strenge med hvad de godkender her.

2. Pas

3. Det nemmeste vil efter min mening være at du køber en telefon kun til brug i firmaet, da det så kan afholde alle udgifter, vær dog igen opmærksom på at du kan få problemer med skat da de måske vil kalde det hobbyvirksomhed.

4. Moms kan du blandt andet læse mere om her og i den omtalte guide: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=213273

5. Nej
Du betaler 25% moms på ting du køber og pålægger 25% moms på ting du sælger.
F.eks: Du køber en ting til 1000 kroner+moms.
Du har her en købsmoms på 250 kroner.

Du sælger samme ting til 2000 kroner+moms til en kunde.
Du har her en salgsmoms på 500 kroner.

Du skal betale salgsmoms-købsmoms til skat, dvs 250 kroner i moms for ovenstående eksempel.

De 28% skat du tænker på er nok selskabsskatten, den har du sandsynligvis ikke noget med at gøre, medmindre du kører virksomhedsskatteordning, og det ville du vide hvis du gjorde.
Dit overskud i dit firma beskattes som B-indkomst med din normale skatteprocent.

6. Der er lovmæssige krav til dit regnskab, så nej, du kan ikke nøjes med blot at skrive at du har fået nogle penge fra en kunde. Kunden har også krav på en faktura. Start og Vækst har udgivet en bog ved navn "få styr på bøvlet" som måske kan være dig til hjælp til at forstå regnskabet lidt: http://www.startogvaekstshop.dk/group.asp?group=1

7. Jeg tvivler på at du kan få overbevist skat om at firmaet ejer fjernsynet og du aldrig bruger det privat så længe det står i din private bolig, hvor du som nævnt i punkt 1 næppe kan få fradrag for erhverv i egen bolig.

8. Du kan ikke dele en internetforbindelse op på den måde, du vil jo alligevel kunne trække 1Mbit på den som privatperson.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 13:24
Det med licens er at du skal betale fuld licens selvom du ikke ejer TV, bare du har en internetsforbindelse på 256kb eller derover.

www.hadstencomputer.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:59
Jeg tilslutter mig helt svaret fra Anders. Vedr. pkt. to varme og el så er det efter skøn men her hælder jeg mest til svar nr. 1 fra Anders 1. 

Du får generelt meget svært ved at få fradrag for udgifter som du under alle omstændigheder ville afholde privat, herunder medielicens.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 01:11
Nu har revisoren været her :

Jeg KAN trække den % fra, som mine
kontorting har kostet. Det hedder driftsmidlsanskaffelse eller sådan
noget. Dog kan jeg IKKE trække moms fra.

Ang. vand, varme og el fra. Min beegning er således : (95m2/7,8)*70%

I fremtiden, efter firmaets oprettelse kan jeg trække 100% fra køb, OGSÅ ny computer, selvom den kun bruges 70%.

Internettet kan også trækkes 70% fra.

Medielicensen betaler firmaet også, dog betaler jeg de første 160kr som er radio licensen. (denne fik jeg fra SKAT)

www.hadstencomputer.dk

Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 07:09
Kunne godt tænke mig at vide mere om det med at købe ny Computer/hardware ting og kunne trække dem fra 100% (op til 11.000kr grænsen seføli), SELVOM den også bruges lidt i privaten.  Det strider nemlig imod alt jeg har læst herinde på Amino fra eksperterne.  Jeg mener...hvis man allerede har en, som man indskyder i virksomheden, gælder det vel også det samme så...eller hvad?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:44
Dato: 28-01-2007 01:11:24 Forfatter: Webspeeder Nu har revisoren været her :

Jeg KAN trække den % fra, som mine kontorting har kostet. Det hedder driftsmidlsanskaffelse eller sådan noget. Dog kan jeg IKKE trække moms fra.

Ang. vand, varme og el fra. Min beegning er således : (95m2/7,8)*70%

I fremtiden, efter firmaets oprettelse kan jeg trække 100% fra køb, OGSÅ ny computer, selvom den kun bruges 70%.

Internettet kan også trækkes 70% fra.

Medielicensen betaler firmaet også, dog betaler jeg de første 160kr som er radio licensen. (denne fik jeg fra SKAT)

Enten har du ikke forstået revisorens budskab eller også bør du finde dig en anden.

1) Du kan fratrække den procentdel af dine kontorting som du bruger erhvervsmæssigt hvis du kan godtgøre at anvende dem erhvervsmæssigt. Hvis du ikke er momsregistreret indgår momsen også i beregningen.

Jeg forstår ikke den med de 70%

Det med computeren og medielicensen er noget sludder.

Din revisors eventuelle tilkendegivelser skal du iøvrigt tage med det forbehold at det er skøn og skattemyndighederne kan altid gå ind og skønne konkret.

Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 11:08
Inden du begynder at kaste med diverse beskyldninger og sludder osv. Skat & Råd, kan du jo skrive i en pæn tone.

Det med medielicens er IKKE revisoren der sagde det, men selveste TOLD OG SKAT. Følgende er direkte fra min mail :.

"For
så vidt angår udgifter i din virksomhed, er der fradrag for udgifter,
som afholdes for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Så hvis
dine yderligere udgifter til medielicens er udgifter, som du er nødt
til at afholde på grund af din virksomhed, er der fradragsret for
udgifterne."

Ang. 70% er da jeg bruger mine "Møbler" og computer/internet 70%.

Ang. computerkøb. Hvis du bruger computeren 100% erhvervsmæssigt, ken du trække hele beløbet fra, hvis ikke, kan du kun trække X% fra, som er den tid dit firma bruger computeren.

www.hadstencomputer.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:26
Jeg kaster ikke med noget som helst   Nu fik du så også præciseret det revisoren og Skat har sagt lidt mere:

Svaret fra Skat siger ikke at du har fradragsret for din Medielicens.  Svaret siger blot at hvis du er nødt til at afholde udgifter til Medielicens på grund af din virksomhed har du fradragsret. Dvs. hvis du ikke bruger TV, Radio m.v. privat og derfor ellers ikke ville have behov for medielicens, så ville du have fradragsret. Den situation er stort set utænkelig i Dagens Danmark og Skat burde have formuleret mailen mere restriktivt. TV og Radiolicens er pr. definition private udgifter hvor man skal have meget gode begrundelser for at få godkendt fradrag. Nu er det også et spørgsmål om hvor i Skat du har hentet dit svar (servicedelen/ligningsdelen). 

Jeg er enig i det med computeren og internettet men igen er der tale om et skøn.

Derimod er jeg ikke enig i det med møblerne Hvis du også bruger "møblerne" (kontormøblerne) i dit arbejdsværelse privat, hvad du jo siger du gør hvis du laver et skøn på 70% kan du ikke få fradrag for møbler og kontor overhovedet. Her er kravet som Anders også skriver at kontoret kun kan bruges og rent faktisk kun bruges erhvervsmæssigt. 

Så kan du sige: Jamen nu siger Skat og revisoren jo...... Jo men dette er ikke sort og hvidt. Vi lever af at rådgive revisorer om skatteforhold og føre deres sager i forhold til Skat, som heller ikke altid har ret. I modsat fald ville der jo ikke være nogle skattesager.  

Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 12:31
Hvad mener du med utænkeligt ?

Jeg er sku ikke tv, da jeg ikke vil betale licens for noget bras som DR. Desuden, har jeg selv en radio licens, men da firmaet kræver et stor internetforbindelse, som derfor kræver medie licens (selvom DR er ude i hampent med denne licens) , er det en udgift forbundet med firmaet minus radiolicensen.

Derfor skal firmaet betale medie licens minus radio licens. Told og skat er altid velkommen til at kontrollere om jeg har TV.

www.hadstencomputer.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)