Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af pakning/porto?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge aminoer,

Jeg er pludselig kommet i tvivl - skal jeg opkræve moms af det beløb jeg tager for pakning og porto? Det skal jeg vel. Hvad gør jeg nu når jeg sidder med en betalt faktura hvor der ikke er lagt moms til prisen for kuvert og porto?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:31

Hvis det er den rene portoudgift er der ikke moms på, men hvis det er en blandet bunke af pakning og forsendelse bør du kalde det noget andet end porto og det er i så fald momsbelagt.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:19

Anders Christensen:
Hvis det er den rene portoudgift er der ikke moms på

Vil dog lige gøre opmærksom på, at momsfriheden forudsætter, at sælger husker at overholde formkravene i momslovens § 27, stk. 3, nr. 3 - de såkaldte udlægsregler.

Læs mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=closeall&oId=95986&vId=203353&i=216. Nederst er et helt afsnit om portoudgifter.

Udgangspunktet er, at alt køber betaler for en momspligtig leverance, skal momses. Kun hvis leverancen kan opdeles i selvstændige ydelser, med en individuel værdi, skal man kigge moms momspligten for den enkelte del.

Det betyder, at momsfrie elementer som indgår i en pris for en samlet momspligtig leverance, også skal momses. Eksempelvis porto og forsendelse.

Hvis - og kun hvis - sælger så overholder formkravene i udlægsreglerne, må sælger holde portoen uden af momsberegningen. Faktisk er porto et af de udlæg, som ligger på vippen for, om de overhovedet kan omfattes af udlægsreglerne - men så længe SKAT siger OK (som de gør i linket ovenfor) så er det selvfølgelig OK.

Interesserede kan blive lidt klogere på udlæg her: http://www.amino.dk/blogs/larsgosvig/archive/2010/05/24/holde-dele-ude-af-momsberegningen.aspx

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)