Jeg fik nogle filer fra en ven idag, som var mine php filer på min hjemmeside, med alle mine oplysninger. |
Filer stjålet på ftp!
|
Vil jeg meget gerne vide hvordan jeg skal takle det han burde da kunne straffes på en eller anden måde. |
Ja, men enhver er uskyldig indtil det modsatte er bevist, og hele bevisbyrden ligger på din side. Så med mindre du har lyst til at ofre en fandens masse tid og penge på det så glem det og skynd dig så at få ændret brugernavn og password til noget nyt og bedre. |
Det er virkelig en skam at der ikke kan gøres mere, og at man kan slippe afsted med sådan noget. Men tak for hjælpen. |
Jeg ville kontakte din udbyder og bede om logfiler fra din ftp. Om de vil/kan/gider ved jeg ikke, men i logfilen burde du kunne se hvilke ip adresser der har været på din ftp. Herefter kan du jo politianmelde sagen og håbe de vil køre sagen videre... |
Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting
|
Hvis du gider bruge tiden på det, og hvis Surftown gider/kan hjælpe dig med den relevante information, så kan du jo politianmelde dem. Det koster ikke noget. Ud fra hvad politiet så gør, kan du kaste dig ud i en civil retssag mod dem - umiddelbart kan man sige om dansk ret, at der skelnes mellem God Tro og Ond tro, og hvis du kan sandsynliggøre i en civil retssag, at din konkurrent har franarret dig dine filer så er det nok tale om Ond tro. Herfra vil det så være et spørgsmål om hvad de skal betale dig i erstatning, som nok vil blive beregnet ud fra enten hvad du kan bevise at have lidt af økonomiske tab eller hvad det har taget dig af tid at udvikle det stjålne. Tag en snak med en advokat om sagen. Mange - bl.a. dem vi selv bruger, Bender von Haller Dragsted, tilbyder en gratis intro-/informationstime. Ring rundt og spørg lidt, når du selv har været i gang med at lave lidt detektivarbejde... sørg for at have så mange informationer som muligt når du tager kontakt til dem, ellers kan de umuligt give dig et bare nogenlunde kvalificeret bud på sagen. Held og lykke med det. |
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Hej stefan. Nu skriver du godt nok ''hacket'' sig ind. Kunne det tænkes, at han har brugt et login,password fra gammel tid, nu du nævner at i har arbejdet sammen. I så fald tror jeg ikke du kan gøre så meget andet end at huske at ændre password. Nu da du bruger surftown er det jo nok ikke muligt, at benytte sig af secureftp ? - og få sat op til at kun din IP har tilgang til denne. Hvis du gider bruge tid/penge og hvad det nu må koste dig (som mikkel nævner) - ja så må du kunne bede om logfil fra den dag hvor der har været stor traffik (altså hvor der er blevet hentet stor mængde data) som også Daniel nævner. Håbe på, at du kan bruge denne IP til noget. Det er klart, at der er begået noget kriminelt (dog meget svært at bevise, hvis han har logget ind med rigtig login info første gang'' - men det er mere om du ''gider'' bruge mere tid på det. Hvis ikke du mener at han på nogen måde kunne have fået fat i dine login informationer på legal vis - og det kan påvises, at der har været en form for sniffer, robot igang - ja så er en helt anden ting jo også surftowns sikkerhed, som du måske skulle tænke over ;). |
|