Da mit firma begyndte at lede efter domæne navne fandt vi ud af at domænet allerede var optaget, så vi gjorde det næst bedste og gav vores navn en - og gik videre.
Men nu begynder det at genere os, især da dem der har domænet intet har på siden. det sidste halve år har der stået, "vi flytter snart ind".
Vi har haft kontakt til domæne ejeren, og de siger at det er til et fremtidigt projekt.
Mit spørgsmål er så. hvor længe kan andre holde et domæne uden at havde noget på siden, hvor nogle andre allerede har et firma.
dit firma, eller det domæne som du gerne vil have fingre i ???
Hvis firmaet er skabt før domænet er købt af den fremmede vil jeg mene du har rettighederne til det. Det kommer dog an på hvad domænet er, da der kan være undtagelser. Vil dog mene det er dit hvis der er tale om eksakt firma navn. Det kan dog være en undtagelse hvis dit firmanavn også er et normalt produkt navn. Hvis dit firma hedder billige gummistøvler aps kan du ikke forvente at have retten til alle domæner med den tekst.
Hvis du har registreret dit firma efter den fremmede har købt domænet. Ja, så syntes jag faktisk bare du skal lukke ***** tage en tude kiks, og være tøsefornærmet over du ikke kom først.
Det kommer altså meget an på hvad domænet er, og hvem der gjorde hvad først.
Tror du kan klage til DK hostmaster.. Jeg har selv haft en sag "på nakken".. Jeg har et domæne som jeg har haft siden 1997.. der var et par henvendelser på det som jeg afviste. Tilsidst kom der en slags "stævning" fra DK hostmaster , at hvis jeg ikke kunne dokumentere brug, formål etc så mistede jeg rettigheder til domænet..
Jeg vandt sagen ved at bruge Thewaybackmaschine hvor jeg kunne påvise at det havde været i brug etc..
Min råd er at forepørge på køb af domæne nogen flere gange og gemme dokumentation og så tage sagen videre til Dk hostmaster
Mit spørgsmål er så. hvor længe kan andre holde et domæne uden at havde noget på siden, hvor nogle andre allerede har et firma.
Det er ikke til at give et entydigt svar på, der er sager der er gået begge veje (klonk.dk og nu nets.dk) sidstnævnte kom dog aldrig helt i retten.
Personligt mener jeg du skal glemme domænet, når nu ejeren ikke vil sælge det til dig - som du beskriver det er det ikke taget for at genere dig men fordi der var en der kom på navnet før dig.
Derudover skal du være opmærksom på at domæner sagtens kan være i brug selvom der ikke er en webside på www.domain.tld - vi har flere domæner der kun bruges internt, til mail eller til andre services.