Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min enkeltmandsvirksomhed - min mand er daglig leder

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Oct 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi er lidt hurtigt blevet kastet ud i et liv som selvstændig med bistro/grillbar.

Jeg har giftet mig med en mand med en økonomisk fortid, og firmaet er derfor oprettet som mit enkeltmandsfirma. Men jeg skal i første omgang passe mit fuldtidsjob som lønmodtager, samt firmaets regnskaber - plus være  forretningen i weekenderne.

Han bliver den daglige leder, men hvordan aflønner jeg ham (nemmest, bedst, klogest - og naturligvis billigst :o)...).

Kurset hos SKAT for vi "nye" var desværre booket, så vi afventer en ny dato hvor vi forhåbenligt bliver lidt klogere. Men har nogen måske alligevel et par tips og gode ideer, vi vil jo gerne undgå de værste fælder?

Venligst

CasaMunkholt

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:23

Hej CasaMunkholt

Tillykke med livet som selvstændig.

Der er flere løsninger på din problemstilling og de afhænger bl.a. af jeres øvrige indkomst og i særdeleshed af din mands økonomiske fortid. Betyder den økonomiske fortid, at der kurator eller kreditorer venter på eventuelle indtægter, vil der have konsekvenser for, hvordan løn skal udbetales.

Men objektivt kan løn udbetales således:

Hævning i virksomheden:

Af virksomhedens overskud kan du hæve beløb til jeres privat økonomi. Disse beløb beskattes hos dig som person. Beskatningen afhænger dels af din nuværende indkomst og dels af om du vælger at lade virksomheden beskatte efter reglerne i personskatteloven eller virksomhedsskatteloven.

Medarbejdende ægtefælle:

En andel af virksomhedens overskud før renter mv. kan overføres til din ægtefælle. Beløbet må udgøre optil 50% af overskudet og maksimalt kr. 215.500 i 2010.

Almindelig løn:

Din ægtefælle kan ansættes som almindelig medarbejder. Dvs. at din virksomhed skal registreres som arbejdsgiver i Webreg. Herefter udbetaler du almindelig løn til din mand, herunder indeholder A-skat og AM-bidrag som løbende indbetales til SKAT.

Hvilken model, der er mest hensigtsmæssig i jeres situation kan ikke afgøres her. Jeg vil anbefale jer, at tage kontakt til jeres revisor, og få en beregning af de forskellige modeller udfra jeres faktiske forhold.

Med venlig hilsen 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:11

I kan også lade overskuddet beskatte hos ham hvis han er den der i overvejende grad driver virksomheden men det er ikke sikkert det er hensigtsmæssigt i forhold til hans fortid

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)