Jeg tror som ikke en gang at det er religiøsitet i forhold til valg der spiller ind når mange beskriver formerne.
Man kan ikke komme uden om, at der er ting som er vigtige at påpege - uden at det betyder man aldrig ville vælge denne eller hin form - f.eks. min egen for IVS
- Stiftelseskaptial 1 kr kontant stiftelse - ikke omdannelse fra virksomhede
- en eller flere deltagere
- Selskabsretslig hæftelse
- Krav om afsættelse af 25% af beskattet overskud indtil kapitalen når 50.000 kr
- Mulighed for omdannelse til ApS når kapitalen når 50.000 kr mod afgivelse af vurderingsmands garanti
- Forbud mod udlodning af udbytte indtil kapitalen er 50.000 kr
- Beskatning efter selskabsskatteloven - pt 25% på vej ned mod 22%
Det var bare lige i hovedet nogle overpunkter - de behøves ikke være fuldstændige men gives for at forstå, nu virker det jo som om dette var sagen frem for næsten alt andet. Væk med personligt ansvar - kun selskabskapitalen i spil - opsparing af overskud efter kun selskabsskat, give-away kapital krav på 1 kr.
Her kommer så det, som du nok synes er religiøst ind, nemlig virkeligheden som den "religiøse" lige ser det
Kapitalkrav 1 kr: Helt urealistisk. Man kan ikke drive ret meget for 1 krone - og hvis kapitalen bliver negativ grundet startomk. er kravet på ejer/ledelse helt som for ApS, der skal givers erklæringer og de skal sikre, at kapitalen til en hver tid er forsvarlig i forhold til engagement de går ind i, så de risiker personligt ansvar hvis ikke de kan overholde disse krav - hvilket til 1 kr er umuligt i visse virksomheder og mere sandsynligt i andre
Selskabskapitalen eneste risiko? Ja men banken vil garanteret kræve personlig selvskyldnerkaution, og allerede i dag oplever en del ApS krav om sikkerhed, forskudsbetaling, personlig garanti fra leverandører, helt enkelt fordi disse vil ha personlig sikkerhed med ind
Let at omdanne til ApS når kapitalen er nået 50.000 kr. Ja let, men revisorvurdering kan faktisk godt koste 10.000 kr da den afgives med garanti, men det kan måske også blive billigere
Beskatning med 25% af ikke hævede midler JA, men glem så ikke, at underskud skal fremskrives og ikke giver nogen skat retur, og bliver der ikke senere overskud at modregne i, så er underskud ikke meget værd. I personlig virksomhed kan man bruge VSO og få 25% skat OG samtidigt - uanset VSO eller ikke, så kan underskud (f.eks. i startsfase) trækkes fra direkte i anden personlig indkomst
Det var bare 4 ankepunkter, som ikke er lette at få med i kravene for selskaber uden at virke som om man tager personlig stilling til noget for og imod. Dér ville måske kun det jeg lige smed i punktform fremgå - og jeg ved ikke om en sådan opstilling ikke i virkeligheden kan forvirre mere end den gavner.
Her lidt om overvejelser generelt om STARTE OP I SELSKABSFORM ELLER PERSONLIGT og her lidt om netop IVS for de som vil ha mere (de der ikke vil er givet hoppet af 30 linjer højere oppe i alle fald
)
vh John Hannover