Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A/S, ApS, I/S, K/S, A.m.b.a., S.m.b.a. P.I.S

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har med lys og lygte søgt efter en detaljeret opstilling/forklaring om forskellene på de forskellige selskabsformer. Jeg har søgte på google og ikke mindst her på Amino.

Det eneste der fremkommer er en masse "religiøse" mennesker der missionerer for den selskabsform som de netop mener er den helt rigtige. Nogle fordi de lever af at oprette dem, andre fordi de ser dem som en tårn i øjet i forhold til sund forretningsdrift.

Derfor er mit spørgsmål:

Findes der en detaljeret oversigt over samtlige danske selskabsformer der viser - ikke fordele/ulemper - det er jo en subjektiv holdning men derimod en oversigt over forskellene ?

Jeg har ikke kunnet finde en, og jeg tror ikke jeg er den eneste på amino der godt kunne tænke sig at have sådan en :-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12890
Skrevet kl. 12:25

Prøv hos Erhvervs & Selskabstyrelsen.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12890
Skrevet kl. 12:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Skrevet kl. 12:33

Hej Ravn.

Jeg tror ikke du har forstået mit spørgsmål.

De informationer man kan få på wikipedia er jo folkeskolelærdom.

Jeg taler om en systematisk opstilling oversigt over virksomhedsformer og deres forskelligeheder mht. kapitalkrav, årsregnskab, skatteregler ved utræk af penge, aktionærlån ect.

Det er formentlig for krævende at lave til at nogen med indsigt ønsker at lave det og ligge det ud på internettet uden at tage betaling for det. De få der gør har ofte en særinteresse i en bestemt selskabsform som de lever af at oprette.

I sidste ende er Erhvervs og Selskabsstyrelsen nok det eneste sted jeg kan få en konkret og nogenlunde objektiv rådgivning. Men det er jo også meget almindeligt at man skal henvende sig til det offentlige for at få det.

Bedste hilsner

Roar

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 12:44

Roar Johansen:

Det er formentlig for krævende at lave til at nogen med indsigt ønsker at lave det og ligge det ud på internettet uden at tage betaling for det. De få der gør har ofte en særinteresse i en bestemt selskabsform som de lever af at oprette.

I sidste ende er Erhvervs og Selskabsstyrelsen nok det eneste sted jeg kan få en konkret og nogenlunde objektiv rådgivning. Men det er jo også meget almindeligt at man skal henvende sig til det offentlige for at få det.

Du vil ikke kunne få svar nogen steder i det offentlige på dit spørgsmål.

Roar Johansen:
De få der gør har ofte en særinteresse i en bestemt selskabsform som de lever af at oprette.

Ingen kan alene leve af at oprette selskaber, hvilket også er muligt online gratis. De lever af rådgivning, og som i de felste tilfælde er god at få med.

Roar Johansen:
I sidste ende er Erhvervs og Selskabsstyrelsen nok det eneste sted jeg kan få en konkret og nogenlunde objektiv rådgivning.

Du kan ikke få rådgivning hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Du kan få oplysning.

Men ret beset, så er det de færreste iværksættere der kan overskue den type tabel du efterlyser, og er egentlig heller ikke meningen, da de så givetvis ville have læst HD(R) eller uddannet sig som revisor istedet.

Selv Skat kender ikke reglerne til bunds og konsekvenserne, hvorfor det er muligt at indbringe tingene til vurdering, og staidg her kan de tage fejl.

Så den oversigt kommer givetvis aldrig til at eksistere, alene af den grund at det er uoverskueligt at lave og kun få der har brug for det.

Du kan til gengæld i dette udemærkede forum få svar på stort set alt du måtte ønske at vide, hvis det er konkrete spørgsmål eller simplificerede oversigter/sammenligninger.

Køb ren argan olie her

Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Skrevet kl. 12:53

Hej Lagersalg123 - JEN

Jeg kan godt følge din pointe og du har givetvis ret et stykke af vejen.

Men jeg efterlyser  jo ikke et juridisk bindende 100% uddybende oversigt. Blot en oversigt der giver et generelt billede uden at den kun er i overskrifter - som f.eks. wikipedia eller andre.

Jeg er helt enig i at svarene i dette forum oftest er fremragende! Jeg er blot blevet irriteret over at når man søger på information om selskabsformer så er det mere religionskrig end konkrete svar.

Men det kan selvfølgelig, som du siger, skyldes at junglen er for står til at nogen overhovedet kan gennemskue reglerne.

Bedste hilsner

Roar

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 13:10

Roar Johansen:

Men det kan selvfølgelig, som du siger, skyldes at junglen er for står til at nogen overhovedet kan gennemskue reglerne.

Det er ikke noget problem at lave en almen oversigt omkring stiftelse, juridiske almene forhold, antal personer der skal til den enkelte selskabsform, fordele/ulemper i forhold til revision osv osv.. men ligeså snart man bevæger sig ind på dette skatte-mæssige/tekniske, så kan man komme i alvorligt uføre.

Religionskrigen går nok mest på en mening om den givne selskabsform og brug/misbrug i den enkelte form (hvor s.m.b.a. formen har været meget udskældt), hvorfor man er nødt til at vide konkret hvad den enkelte ønsker sig. Der er for- og bagtalere for de fleste løsninger.

Det er er interessant at se er, at der er mange der kaster om sig med viden og forslag, men faktuelt ikke kender meget til de reelle omkostninger for de konstruktioner der tilbydes. Her tænker jeg på folk der foreslår oprettelse af 1£ Ltd selskaber eller lignende.

Der er ret beset massere muligheder i de eksisterende danske modeller, og der kan så når man har økonomien i det og det giver mening i øvrigt, være skattemæssige fordele i at tænke ud over landets grænser, men det er sjældent noget der kan betale sig i opstartsfasen. Dette er blot min mening, andre kan muligvis have en anden.

Køb ren argan olie her

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:47

Det er faktisk ikke rigtigt. Der er nogle som lever af at udbyde selskaber indenfor særlige områder og det at de netop ikke yder rådgivning er et af kritikpunkterne.

Vi kan jo starte med at fastslå at et I/S er en virksomhed som drives personlig af 2 eller flere indehavere. Det samme kan vi  til dels sige med K/S og P/S. Dernæst kan vi fastslå at SMBA'er og Amba'er er omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder (med begrænset hæftelse) og er specielt egnet til andelssektoren og foreningslivet.

ApS'er og A/S'er er omfattet af selskabsloven og derved at betragte som det man forstår ved selskaber i daglig tale.

Først og fremmest bør du jo gøre op om du ønsker at drive din virksomhed i personligt regi eller i selskabsform.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44

Jeg tror som ikke en gang at det er religiøsitet i forhold til valg der spiller ind når mange beskriver formerne.

Man kan ikke komme uden om, at der er ting som er vigtige at påpege - uden at det betyder man aldrig ville vælge denne eller hin form - f.eks. min egen for IVS

• Stiftelseskaptial 1 kr kontant stiftelse - ikke omdannelse fra virksomhede
  • en eller flere deltagere
  • Selskabsretslig hæftelse
  • Krav om afsættelse af 25% af beskattet overskud indtil kapitalen når 50.000 kr
  • Mulighed for omdannelse til ApS når kapitalen når 50.000 kr mod afgivelse af vurderingsmands garanti
  • Forbud mod udlodning af udbytte indtil kapitalen er 50.000 kr
  • Beskatning efter selskabsskatteloven - pt 25% på vej ned mod 22%

Det var bare lige i hovedet nogle overpunkter - de behøves ikke være fuldstændige men gives for at forstå, nu virker det jo som om dette var sagen frem for næsten alt andet. Væk med personligt ansvar - kun selskabskapitalen i spil - opsparing af overskud efter kun selskabsskat, give-away kapital krav på 1 kr.

Her kommer så det, som du nok synes er religiøst ind, nemlig virkeligheden som den "religiøse" lige ser det

Kapitalkrav 1 kr: Helt urealistisk. Man kan ikke drive ret meget for 1 krone - og hvis kapitalen bliver negativ grundet startomk. er kravet på ejer/ledelse helt som for ApS, der skal givers erklæringer og de skal sikre, at kapitalen til en hver tid er forsvarlig i forhold til engagement de går ind i, så de risiker personligt ansvar hvis ikke de kan overholde disse krav - hvilket til 1 kr er umuligt i visse virksomheder og mere sandsynligt i andre

Selskabskapitalen eneste risiko? Ja men banken vil garanteret kræve personlig selvskyldnerkaution, og allerede i dag oplever en del ApS krav om sikkerhed, forskudsbetaling, personlig garanti fra leverandører, helt enkelt fordi disse vil ha personlig sikkerhed med ind

Let at omdanne til ApS når kapitalen er nået 50.000 kr. Ja let, men revisorvurdering kan faktisk godt koste 10.000 kr da den afgives med garanti, men det kan måske også blive billigere

Beskatning med 25% af ikke hævede midler JA, men glem så ikke, at underskud skal fremskrives og ikke giver nogen skat retur, og bliver der ikke senere overskud at modregne i, så er underskud ikke meget værd. I personlig virksomhed kan man bruge VSO og få 25% skat OG samtidigt - uanset VSO eller ikke, så kan underskud (f.eks. i startsfase) trækkes fra direkte i anden personlig indkomst

Det var bare 4 ankepunkter, som ikke er lette at få med i kravene for selskaber uden at virke som om man tager personlig stilling til noget for og imod. Dér ville måske kun det jeg lige smed i punktform fremgå - og jeg ved ikke om en sådan opstilling ikke i virkeligheden kan forvirre mere end den gavner.

Her lidt om overvejelser generelt om STARTE OP I SELSKABSFORM ELLER PERSONLIGT og her lidt om netop IVS for de som vil ha mere (de der ikke vil er givet hoppet af 30 linjer højere oppe i alle fald Big Smile)

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:03

Roar M Johansen:
eneste sted jeg kan få en konkret og
nogenlunde objektiv rådgivning. Men det er jo også meget almindeligt
at man skal henvende sig til det offentlige for at få det.

De offentlige ansatte i vækstcentere og andetsteds undertrykker viden om de danske selskabs former og peger normalt
kun på ApS, A/S, personlig virksomhed og I/S.

De omkring 10 selskabsformer er ellers basal viden for erhvervs advokater
med deres lærebøger:
      Selskabsformerne - Laerebog I Selskabsret og
      Valg af selskabsform - omstrukturering af selskaber  
Prisen er ca. 1200 Kr. per styk.

Birgit Simonsel har udgivet: bogen Jura for Ivaerksaettere

Så er der relevant ajourtført information om een selskabsform. Se:
Smba-selskaber og begrænset hæftelse: Det kan lige nås inden 1.1.2014

Det gælder også for FmbA og AmbA bortset fra at disse ikke elimineres
af de firnurlige embedsmænd.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)