Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rammeaftale om tilbagebetaling af gæld - hvilket setup?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,
Jeg har brug for nogle gode input:

Jeg sidder i bestyrelse i en virksomhed (A), som har udlånt 20 mio. til en ekstern virksomhed (B).
B har samtidig en driftskredit i banken på ca. 80 mio, og har lidt hårdt under finanskrisen.
Ejer af B er ikke super interesseret i at afdrage på gælden. Han ønsker at skubbe det mest muligt. Men det er i høj grad i A's interesse at gælden ikke alene forrentes - men også afdrages hurtigst muligt.

Opgaven er nu at lave en fremtidig rammeaftale som tvinger B til at afdrage på gælden - men samtidig på en måde, så B ikke svækkes og risikerer at A's udlån mister værdien.
Det skal være sådan, at hvis der fx. er perioder hvor det vil svække B betydeligt, at skulle afdrage, så afdrages der ikke. Er der så til gengæld perioder hvor der er overskud, så skal der også afdrages en væsentligt og passende del.

Hvordan kunne man lave sådan et setup?
Umiddelbart tænker jeg, at der kunne laves en aftale i stil med, at B fx. skal betale 50% af overskuddet før skat hvert år som afdrag på gælden. Det sikrer, at der "kun" bliver krævet afdrag, når der er forretningsmæssig plads til det - men samtidig sikrer det også, at der rent faktisk falder afdrag og at B's ejer ikke bare skyder gælden og lever det søde liv af eventuelle overskud. 

Men - har I nogen ideer?

/Rikke

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...synes godt om din ide med xx procent af overskud for skat.

Desuden ville jeg indføre udbytte samt lønbegrænsning.

 

MvH

Peter

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,
Tusind tak for rådet.
Ville du så synes at afdragene skulle ske på årsbasis (fx. omkring generalforsamlings-tidspunktet i B) - eller skulle det fx. være hver 3. måned ved kvartalsopgørelser?

/Rikke

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikkepigen:

Hej Peter,
Tusind tak for rådet.
Ville du så synes at afdragene skulle ske på årsbasis (fx. omkring generalforsamlings-tidspunktet i B) - eller skulle det fx. være hver 3. måned ved kvartalsopgørelser?

/Rikke

Jeg ville nok foretrække en model med ydelser hvert kvartal, for at sikre et løbende cashflow. Herudover ville jeg også som Peter er inde på sikre mig at der er en udbytte begrænsning - så der ikke udbetales udbytte til ejerne, før gælden er afdraget.

 

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg er også ret opsat på den med løn- og udbyttebegrænsning. Det er en super god ide.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja..hvis der er mulighed ville jeg også foretrække kvartalsvise afdrag fremfor årlige.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)