Hej allesammen. Jeg har planer om at starte min egen virksomhed der leverer IT-løsninger, primært med fokus på udvikling af hjemmesider og webshops. Ideen er at kunderne kan vælge de funktioner samt design som de ønsker, hvorefter jeg står for resten. Enten kan kunden vælge at få designet en komplet hjemmeside med alt indhold, eller vælge at publicere indholdet selv. Selve produktionen vil jeg outsource til udlandet, hvilket jeg håber giver mig en omkostningsfordel. Min egen vurdering er, at der er mange erhvervsdrivende der har brug for hjælp til at udvikle en professionel hjemmeside/webshop, men prisen er en afgørende faktor. Nogen der har erfaringer med noget lignende, og kender til typiske faldgruber? Al feedback modtages med glæde:-) |
Det kan tage lang tid at finde de rigtige freelancere og teste dem og det koster dig penge og tid hvis du render ind i dårlige.
Projektstyring tager længere tid end de fleste regner med. Hos os laver vi ikke kun projektbeskrivelser men også screenshots til stort set alle menuer/undermenuer/funktioner for at sikre at freelanceren forstår hvad han skal lave.
Vi bruger i øvrigt kun It-outsourcing til større projekter. Jeg mener ikke personligt det kan betale sig at outsource en præsentationsside til 5-7000,- med mindre man sidder i indien, pakistan, Ukraine etc. sammen med freelanceren. Skal du lave et CMS fra bunden til 60.000,- kan outsorcing være en rigtig god ide. De mindre sider laver du selv. Hvis du ikke kan det, bør du ikke arbejde med outsourcing, da du efter min mening skal have en minimumsviden om de ting du arbejder med. Hjemmesideudvikling bliver ikke lettere af du bruger freelancere, det kræver bare man er god til andre ting.
Efter min mening kan du ikke outsource hvis ikke du kan kode selv, du behøver ikke være ekspert, men du bør være godt inde i HTML, PHP, CSS, SEO og lidt af resten :), alt efter hvilke sider du vil levere. Det er lidt bredt formuleret, men det kræver altså en viden at holde dine freelancere i ørerne og lave ordentlige projektbeskrivelser.
Hvis du vil levere webshops skal du også have en del kendskab til de systemer du vil benytte (opensource?). Du kan ikke sidde med en kunde i røret der spørger om helt grundlæggende ting og du ikke kan svare før du har talt med din pakistanske freelancer. Det er i hvert fald ikke sådan jeg selv har lyst til at arbejde.
En del tror fejlagtigt at man uden den store it-erfaring og uden det store kendskab til programmering og projektstyring kan starte op som it-outsourcing udbyder. Det er hårdt arbejde og ikke så nemt som man tror, hvis man vil levere et produkt man er stolt af.
Med venlig hilsen
Thomas Frost, WebCoders.dk