Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Interessentskab eller enkeltmandsvirksmhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Aug 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Min veninde og jeg vil gerne starte en kursusvirksomhed sammen.

Lige nu er jeg på dagpenge, og det er jo ret besværligt at starte virksomhed imens pga. diverse regler.

Men hvis vi starter et interessentskab, og jeg ikke arbejder i virksomheden før jeg er ude af dagpengesystemet, så er det kun min veninde der indtjener penge til virksomheden i den første periode.

Hvis vi investerer i IT-udstyr, lokaler mm. i november og december er der stor sandsynlighed for, at vi kommer ud af 2010 med et underskud, som vi vel så kan trække fra vores bruttoindkomst for 2010. Men skal man fordele overskud/underskud 50/50 når man har et interessentskab, eller må man gerne lave en anden fordelingsnøgle fx ud fra indtægter til virksomheden? Og gælder der det samme for et eventuelt overskud?

Håber på jeres hjælp.

Vh Matilde

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 10:18

Hej Matilde,

Da interessentskaber er meget begrænset lovreguleret i Danmark, har I ret frie rammer til at aftale vilkårene for I/S'et herunder deling af overskud og underskud m.v. De eneste krav der er, at der drives erhvervsmæssig virksomhed gennem I/S'et og, at I hæfter personligt og solidarisk for virksomhedens gæld.

I kan således regulerer mange forhold herunder ejerandele i virksomheden, retten til overskud/indtægter m.v. i den interessentskabskontrakt og de vedtægter der bør udformes for I/S'et.

Mvh Pernille Ørskov

Lund Elmer Sandager.

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 10:33

Hej Matilde. 

Har du brug for at få udformet en samarbejdsaftale (kontrakt for I/S), kan du kontakte mig på stiven@exigonord.dk. Kontrakten regulerer blandt andet de forhold, som du selv omtaler.

For at være på den sikre side, burde du kigge betingelserne igennem hos din A-kasse. Det er begrænset hvad man egentlig må foretage sig ud over at søge arbejde, når man går på dagpenge. Du kan høre dem, om det er tilladeligt at indgå i et virksomhedsprojekt hvor al overskud/underskud tilfalder den anden interessent i de første par år. Det er med at undgå, at dagpengene bortfalder, da du ellers ikke (formoder jeg) har et andet økonomisk fundament. 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)