Jeg er ansat i min mands virksomhed (på 3. år). Men pga likviditetsproblemer har jeg ikke fået løn i nu 3 mdr. (banken har nægtet overførsel). Hvordan skal jeg forholde mig? Kan jeg melde mig ledig og få dagpenge? - vi har intet at leve af... Håber nogen i dette forum har et godt råd. På forhånd tak.
Jeg vil råde dig til hurtigst muligt, at kontakte din a-kasse og forhøre dig om dine muligheder for at kunne få udbetalt dagpenge. Jeg må dog forberede dig på, at det er nogle kringlede a-kasse regler når du som medarbejdede ægtefælle ønsker udbetaling af dagpenge. Men der er muligheder under visse forudsætninger. Tal med din a-kasse herom.
En anden mulighed jeg vil nævne for dig er, at der også for selvstændige er mulighed for at få udbetalt kursusgodtgørelse (VEU godtgørelse) hvis du deltager i et relevant kursus på et AMU Center. Prøv at kontakte et AMU Center og forhør dig om mulighederne.
skal lige høre, Er du ansat i din ægtefælles firma, men alm kontrakt, hvor han trækker am-bidrag , skat betaler feriepenge. Altså hvor det kan ligestilles med enhvert andet ansættelsesforhold. Eller er du vant tilat få et månedligt beløb udbetalt, der bliver betragtet som en privat udbetaling af virksomheden ??+
Hvis du har været i et ansættelsesforhold som i enhver anden virksomhed, vil du have størrer muligheder end hvis du er medarbejdende ægtefælle med et a/c beløb udbetalt.
2. Fortæl her meget mere om jeres branche og problemerne I står overfor.
(Kunne gætte, at det var for lidt salg; men det kunne jo også være andre ting)
Så kunne det jo være, at vi her på Amino i fællesskab kunne hjælpe jer til at gøre de rigtige ting, så I kommer ud af situationen på den bedste måde inden det er for sent.
Jeg har tidligere fået kontanthjælp, samtidig med at jeg havde ApS, så jeg ville da smutte ned forbi og tale med dem, måske have en opsigelsesseddel med fra kæresten.
Men som det bliver sagt herinde, kan det betale sig at fortsætte...er der noget vi kan gøre??? er det den rigtige vej? Hvis I elsker at være selvstændige, er der så andre muligheder som kan give jer smilet tilbage og penge på lommen...Det kan være svært at give sit eget firma dødsstødet, men det er også meget ubehageligt at være uden indtægt.
Ok, jeg havde bare hørt om en der var ansat i ægtefælles virksomhed på lige fod med over 30 andre og derefter blev fyret sammen med et par stykker mere pga nedgang i ordrene. Der fik vedkommende fra a-kassen bagefter fordi de (efter lidt kamp) måtte ligestille hende med enhver anden ansat.
Bortset fra det, så ved jeg udmærket at det ellers ikke er ligetil, da både min mand og jeg er selvstændige. Så har gennem tiden har en del slagsmål omkring lige det emne.
Hej - tak for jeres omtanke. Jeg vil snarest muligt kontakte min a-kasse som jeg har betalt til i 30 år - håber der er hjælp at hente. Er eneste ansatte i firmaet (udover indehaveren - min mand), i ejendomsbranchen.
Hvis nogen har flere erfaringer/råd er I velkomne.