Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat i ægtefælles virksomhed mangler løn

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ansat i min mands virksomhed (på 3. år). Men pga likviditetsproblemer har jeg ikke fået løn i nu 3 mdr. (banken har nægtet overførsel). Hvordan skal jeg forholde mig? Kan jeg melde mig ledig og få dagpenge? - vi har intet at leve af... Håber nogen i dette forum har et godt råd. På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:37

Hej 1ener

Jeg vil råde dig til hurtigst muligt, at kontakte din a-kasse og forhøre dig om dine muligheder for at kunne få udbetalt dagpenge. Jeg må dog forberede dig på, at det er  nogle kringlede a-kasse regler når du som medarbejdede ægtefælle ønsker udbetaling af dagpenge. Men der er muligheder under visse forudsætninger. Tal med din a-kasse herom.

En anden mulighed jeg vil nævne for dig er, at der også for selvstændige er mulighed for at få udbetalt kursusgodtgørelse (VEU godtgørelse) hvis du deltager i et relevant kursus på et AMU Center. Prøv at kontakte et AMU Center og forhør dig om mulighederne.

Med venlig hilsen

Flemming Østergaard

Specialkonsulent

Kristelig A-kasse for selvstændige

www.krifaerhverv.dk

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:28

Hvis I ikke har noget at leve af, og fremtidsudsigterne ikke peger hen i mod at det ændrer sig, så gør det eneste rigtige og luk virksomheden.

Det kan give mange frustrationer at holde fast i noget som er håbløst og uden muligheder.

Måske det er en god idé at der er skrevet en opsigelse til dig, hvor du fratræder her 31.10.2010 og så herefter straks melder dig ledig.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:11

Hej!

Det er supersvært at få dagpenge, idet du også bliver betragtet som selvstændig.

I princippet skal i lukke CVR.nr. for overhovedet at have en chance for at få dagpenge.

Sådan er reglerne desværre.....uretfærdigt i forhold til lønmodtagere, der oftest får dagpenge fra

dag 1 uden problemer.

MvH

Peter 

Fra Randers
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 71
Fra  NEMkontoret Skrevet kl. 13:21

Hej 1ener

skal lige høre, Er du ansat i din ægtefælles firma, men alm kontrakt, hvor han trækker am-bidrag , skat betaler feriepenge. Altså hvor det kan ligestilles med enhvert andet ansættelsesforhold. Eller er du vant tilat få et månedligt beløb udbetalt, der bliver betragtet som en privat udbetaling af virksomheden ??+

Hvis du har været i et ansættelsesforhold som i enhver anden virksomhed, vil du have størrer muligheder end hvis du er medarbejdende ægtefælle med et a/c beløb udbetalt.

Venlig hilsen

Lone Thinggaard

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:55

Hej 1ener

Det er jeg rigtig ked af at høre.

Jeg har 2 forslag:

1. Kontakt http://www.startvaekst.dk/earlywarning.dk

2. Fortæl her meget mere om jeres branche og problemerne I står overfor.

(Kunne gætte, at det var for lidt salg; men det kunne jo også være andre ting)

Så kunne det jo være, at vi her på Amino i fællesskab kunne hjælpe jer til at gøre de rigtige ting, så I kommer ud af situationen på den bedste måde inden det er for sent.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:03

Lone...ansat med løn eller ej...reglerne er de samme.....og chancerne er ikke større selvom ansat med løn.

Har lige haft sådan en sag.......så kan man mene, at det er døduretfærdigt........!

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 14:16

Taler vi om kontanthjælp eller a-kasse?

Jeg har tidligere fået kontanthjælp, samtidig med at jeg havde ApS, så jeg ville da smutte ned forbi og tale med dem, måske have en opsigelsesseddel med fra kæresten.

Men som det bliver sagt herinde, kan det betale sig at fortsætte...er der noget vi kan gøre??? er det den rigtige vej? Hvis I elsker at være selvstændige, er der så andre muligheder som kan give jer smilet tilbage og penge på lommen...Det kan være svært at give sit eget firma dødsstødet, men det er også meget ubehageligt at være uden indtægt.

Mvh. Martin

Fra Randers
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 71
Fra  NEMkontoret Skrevet kl. 12:24

Hej Peter

Ok, jeg havde bare hørt om en der var  ansat i ægtefælles virksomhed på lige fod med over 30 andre og derefter blev fyret sammen med et par stykker mere pga nedgang i ordrene.  Der fik vedkommende fra a-kassen bagefter fordi de (efter lidt kamp) måtte ligestille hende med enhver anden ansat.

Bortset fra det, så ved jeg udmærket at det ellers ikke er ligetil, da både min mand og jeg er selvstændige. Så har gennem tiden har en del slagsmål omkring lige det emne.

Mvh

Lone Thinggaard

Tilmeldt 22. Oct 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:59

Hej - tak for jeres omtanke. Jeg vil snarest muligt kontakte min a-kasse som jeg har betalt til i 30 år - håber der er hjælp at hente. Er eneste ansatte i firmaet (udover indehaveren - min mand), i ejendomsbranchen.

Hvis nogen har flere erfaringer/råd er I velkomne.

Tak.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)