> Folk der begår røveri med våben ved de gør noget ulvoligt med en rissiko
Ja, måske, men min lille pige der står udenfor døren, og bliver ramt af en vildfaren kugle har ikke gjort noget. Og hvis det er rimeligt, at min lille pige skal dø fordi urmageren vil lege cowboy, så er det vel også i orden at jeg farer ind i butikken og propper et brændende bonholmerur ned i halsen på ham, eller hvad? Hvis hans vold mod tilfældigt forbipasserende kan forsvares, hvilken hævn kan så ikke? Nej, det er en håbløs negativ voldsspiral at få startet på ...
Og pigen kunne ligesågodt gå ude på gaden, en bankrøver løber fra politiet, skyder mod politiet.
Politiet skyder igen klart udsyn, røveren falder og kuglen flyver 200 meter og rammer pigen.
Nu siges det jo at han først skød med et haglgevær, sådan et er dødeligt på klods hold, men skal haglene igennem glas eller andet bagefter så er farten stærkt reduceret.
Begefter skød han med en pistol, nu ved vi ikke hvilken pistol det er, men igen så har røverne været på tæt hold, så med mindre manden er stærreblind så har han da sikkert kunne sigte efter røverne.
Hvis din butik var blevet røvet så mange gange som hans så kunne det være at du også havde taget drastiske midler i brug.
Dato: 17-01-2007 19:56:35 Forfatter: Ronnie Gasseholm
Og pigen kunne ligesågodt gå ude på gaden, en bankrøver løber fra politiet, skyder mod politiet.
Politiet skyder igen klart udsyn, røveren falder og kuglen flyver 200 meter og rammer pigen.
Det er muligt det er mig som ikke forstår hvad du mener her, men er ovenstående et argument for at det er ok at manden skyder omkring sig og sætter andres liv på spil. For pigen (i vores scenarie) lige så godt kunne være blevet ramt af politiet ude på gaden af en af deres vildfarne projektiler? Har jeg forstået dit argument rigtigt, eller er jeg fuld? :)
Dato: 17-01-2007 17:44:21 Forfatter: Diodato nu var det ikke til dig... og jeg er ligeglad med at være anonym jeg vil da hellere end gerne mødes med dig....
Det er så rart når der kommes med absolutter... min kommentar var ment med humor ja og var nok sagt i en lidt munter stemning.
Naturligvis er det i orden at skyde folk - under de rigtige scenarier altså - så hvis manden med fingeren på knappen der sprænger ham selv og børnehaveklassen i luften, bliver skudt af politiet, syntes jeg det var et tidspunkt hvor det var ok at skyde på mennesker.
Men det er jo kun på baggrund af de regler, retningslinjer og mandater der er opstillet i og af vort samfund.
Det er jo aldrig i orden at en butiksindehaver skyder efter folk - udlændinge eller ej (og er de mindre mennesker end os andre Ronnie?) for at beskytte deres materielle goder - han kan bare sætte et kamera op og lade politiet gøre deres arbejde, det er de samme vilkår som alle os andre.
Desuden har han skudt dem i ryggen, jeg syntes snart det må være svært at finde argumenter for den guldsmeds handlinger - folk med ryggen til en er sjældent en trussel for ens liv...