Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sigtes for drabsforsøg.....!?

Side 3 ud af 6 (55 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Problemet er jo netop, at hvis det bliver lovligt at have våben i en butik som selvforsvar. Så tropper røverne bare op med flere og tungere våben. Det er USA jo det bedste eksempel på. Mon ikke den kære urmager skød i vrede og frustration? Han er jo højest sansynligt forsikret i sin butik, så det er nok ikke pengene, men stolthed og irritation som har været katalysatoren. Kan da godt forstå at han er træt af det, men det handler jo om at vi i Danmark har sat en grænse for hvad man må gøre i sådanne situationer. ligesom de i USA har sat en. Den er så bare en del anderledes end vores. I en stat i USA (Philidelphia mener jeg), er det endog tilladt at skyde hvis man "føler" sig truet. Det er da liberalisme så det batter :)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 12:13
Det mest korrekte ville vel være at sigte butiksejeren for ulovlig våbenbesiddelse!!!
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:15
Dato: 17-01-2007 11:44:34 Forfatter: InMedia Reklame

Grunden til at vi er så mange der er uenige, skyldes nok lige præcis at vi ser hændelsen forskelligt.

Jeg ser ikke hans handling som selvtægt, men som selvforsvar... Ergo - skyd eller bliv skudt!!

Alstå - urmageren har i henhold til våbenloven ikke ret til at have et ladt skydevåben liggende under disken. Men når han så får brug for det og knalder det af mod mennesker, som uretmæssigt ville snuppe hans værdigenstande, skal våbenloven ikke gælde, og hans strafbare handling er pludselig ikke strafbar?

Hvor går grænserne så?

Jeg mener, det er meget fint, at vi har en ordensmagt, som står for at vurdere, om en forbryder skal pløkkes ned eller om der er en bedre løsning. Og jeg mener, det er fint, at vi har et domstolssystem, der efterfølgende kan placere skyld og straf i en hvilken som helst situation.

Jeg har megaondt af den stakkels urmager. Men det må være domstolens job at afgøre hans eventuelle skyld eller uskyld.

Med hensyn til røverne - er det retfærdigt, at de er ramt af skud?

Hvis det skulle være retfærdigt, skulle vi vel indføre en straf, der hed "lemlæstelse ved pistolskud", som domstolene så kunne idømme. Domstolen kunne så vurdere, om kuglen skulle smadre knæeet, skulderen eller måske et par organer.

Røverne har ganske rigtigt fortjent en straf - straframmen for deres forbrydelse er beskrevet i straffeloven - og det er ikke urmagerens opgave at eksekvere denne.

Så enkelt er det i et retssamfund.

mvh Hans

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 12:21
Tja jeg syntes nu det er fair nok, det er da naturligvis synd for alle parter involveret men urmageren kunne bare træde tilside og lade dem tage hvad de kom efter - det havde jeg nok gjort da jeg ikke lige har lyst til at risikere liv og lemmer for materielle ting.

Om hans liv var i fare kan vi jo kun gisne om, det er heligvis op til domstolene at finde ud af den slags - men jeg tror nu først at ens liv for alvor er i fare i den situation, netop når man hiver sin pistol frem. Det er jo ikke så tit at folk bliver umotiveret skudt under røveri her i Danmark... endnu altså.

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 12:23
Dato: 17-01-2007 11:41:28 Forfatter: Dimitri Hardorff Personer der har lært at forsvare sig selv, får i sidste ende skylden placeret hvis de forsvarer sig mod overfaldsmænd, så det er rigtigt Claus.

Og så må det være uddebatteret.

Det synes jeg da bestemt ikke er uddebateret.
Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvorfra du har at man automatisk får skylden hvis man har lært selvforsvar?
Jeg har også lært selvforsvar og har da tænkt mig at bruge det (med måde) hvis det bliver nødvendigt - men at jeg skulle få skylden kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig.

/Claus

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 12:26
Dato: 17-01-2007 12:21:21 Forfatter: Helmer Tja jeg syntes nu det er fair nok, det er da naturligvis synd for alle parter involveret men urmageren kunne bare træde tilside og lade dem tage hvad de kom efter - det havde jeg nok gjort da jeg ikke lige har lyst til at risikere liv og lemmer for materielle ting.

Om hans liv var i fare kan vi jo kun gisne om, det er heligvis op til domstolene at finde ud af den slags - men jeg tror nu først at ens liv for alvor er i fare i den situation, netop når man hiver sin pistol frem. Det er jo ikke så tit at folk bliver umotiveret skudt under røveri her i Danmark... endnu altså.

Jeg er 100% enig i enig med dig Helmer. Jeg er sikker på at vold avler vold i disse situationer.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 13:04
Dato: 17-01-2007 12:23:07
Forfatter: Claus P

Dato: 17-01-2007 11:41:28 Forfatter: Dimitri Hardorff Personer der har lært at forsvare sig selv, får i sidste ende skylden placeret hvis de forsvarer sig mod overfaldsmænd, så det er rigtigt Claus.

Og så må det være uddebatteret.

Det synes jeg da bestemt ikke er uddebateret.
Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvorfra du har at man automatisk får skylden hvis man har lært selvforsvar?
Jeg har også lært selvforsvar og har da tænkt mig at bruge det (med måde) hvis det bliver nødvendigt - men at jeg skulle få skylden kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig.

/Claus

Flere af mine bekendte er blevet overfaldet, og da de har lært at slås, har de forsvaret sig selv. Efterfølgende blev overfaldsmanden gjort til ofret, da det rigtige offer kunne selvforsvar.

I min verden hænger det på ingen måde sammen, at det er nemmere at få dømt overfaldsmanden ved at lade ham gennembanke dig, for derefter at anmelde ham...

Og så er det punkt for mit vedkommende uddebatteret, da jeg ikke opnår noget ved at vedblive med at debattere det.
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 13:10
Flere af mine bekendte er blevet overfaldet, og
da de har lært at slås, har de forsvaret sig selv. Efterfølgende blev
overfaldsmanden gjort til ofret, da det rigtige offer kunne selvforsvar.

Altså jeg blev også gjort bekendt med, da jeg startede i hæren, at jeg fremover kunne risikere at blive sigtet efter de paragraffer der findes for vold med våben. Mht til både kampsport, selvforsvar og anden "kamp" træning tror jeg at rationalen er at har man evnerne har man også ansvaret for hvad der sker osv.

Men altså mit råd har nu også altid være til folk at løbe sin vej, det kommer man nu længst med :)

Fra Århus C
Tilmeldt 21. Mar 06
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 13:27
Bare lige et interessant indlæg, der måske kan tale for at han reagerede som han gjorde.

Fra ekstrabladets hjemmeside:

"Det er ikke første gang, Michael Woollhead går til angreb på røvere i sin butik, der hyppigt er udsat for røverier.

I 2004 kastede han varm kaffe i hovedet på røvere, som holdt en pistol mod tindingen af hans gravide niece. Bagefter slog han dem i hovedet med en stor skruetrækker, indtil de flygtede.

Forinden nåede røverne dog at affyre et skud i butikken, som stadig kan ses i arbejdsbordet.

Derfor er det måske ikke så mærkeligt, at Michael Woollhead reagerede voldsomt, da de tre røvere trak pistoler i går. Uanset at det tilsyneladende var attrapper."

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 13:32
Dato: 17-01-2007 13:09:49 Forfatter: Helmer

Altså jeg blev også gjort bekendt med, da jeg startede i hæren, at jeg fremover kunne risikere at blive sigtet efter de paragraffer der findes for vold med våben. Mht til både kampsport, selvforsvar og anden ''kamp'' træning tror jeg at rationalen er at har man evnerne har man også ansvaret for hvad der sker osv.

Men altså mit råd har nu også altid være til folk at løbe sin vej, det kommer man nu længst med :)

Ja det er klart. Din krop er et våben derfra og hvis du bruger det på en måde der ikke er i overensstemmelse med nødværgeretten, ja så bliver du dømt efter en strengere strafferamme end hvis du ikke havde dyrket kampsport. Men hvis du holder dig indenfor lovens rammer, så er der ikke noget problem.

Jeg har også hørt om en sag med en Jiu-jitsu kæmper der blev dømt efter han blev angrebet med en kniv. Men det var altså fordi han gennemtævede angriberen til plukfisk efter han havde fået kniven fra ham og standset angrebet. Havde han bare stoppet der, så var han ikke blevet dømt.

/Claus

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Side 3 ud af 6 (55 indlæg)