Jeg har desværre en del kunder der skal gennem rykker-maskinen, da de ikke har betalt. Jeg bruger summasummarum og sender først en venlig påmindelse og herefter rykkere. Mit problem er at Summa ikke automatisk udregner morarenter og rykkergebyrer, og jeg synes egentlig ikke at det er fair at de værste kunder skal slippe gratis, når de ikke betaler. Samtidig tror jeg også at man tager rykkere med gebyrer mere seriøst, da man jo kan se at regningen vokser fra gang til gang. Jeg har købt et hæfte der bl.a. beskriver hvordan man kan opkræve rykkere og renter, hvilket jeg har brugt en aften på at rode med. MEN der står i hæftet at man selv skal bogføre det i kassekladden. Mine spørgsmå er så: 1. HVORFOR ialverden sørger summa ikke selv for det 2. Jeg laver selv fakturaer og rykkere, men rører ikke selv andet vedr. bogføring. Hvordan skal jeg så forholde mig, mht. at få bogført renter og rykkergebyr? Er det smarteste bare at tage et ekstra udprin af rykkeren som bilag til bogholderen, eller er der en smartere måde? |
Hej Allan
Nu er jeg ikke så skrap i summa endnu, men som du selv skriver, så kan løsningen være at tage en kopi af rykkeren og give den til bogholderen.
Med hensyn til at smække gebyrer på, så mener jeg helt klart at du bare skal være hård - det der sker er at dine kunder bruger dig som bank lige nu, og i og med du ikke er hård i filten, så vil den trend fortsætte. Jeg har selv arbejdet i et privat inkassobureau i små 5 år - den seneste periode var jeg med til at opbygge rykkerprocedurer for virksomheder af såvel stor som mindre karakter - det var helt vildt den effekt det havde, og det skete faktisk på ret så kort tid.
Hvis du får brug for hjælp til at sætte proceduren op korrekt, så drop mig en PM, så finder vi ud af noget.
Mvh.
René