Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ISO 9001:2008 hvor starter jeg?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i gang med at starte et firma, men det svære er jeg kommet i det problem at der er en bekentgørelse der siger at jeg skal være ISO 9001:2008 godkent, for at få en godkendelse til at må arbejde inde for mit område.

For nogen vil det nok være nemt nok, men når man står med sit enemandsselskab så kan det være uoverskuligt:

Jeg har søgt og søgt på internetet og købt en bog ved DS (Dansk standar), men fatter bare ikke hvad det er man skal skrive, er der nogen der har en form for skabalon eller noget så man kan komme i gang.

Har set fler steder er der kurser til 8000 - 17000 kr, men der må være noget andet. Da disse kurser henvender sig til støre firmaer.

Med Venlig Hilsen

Søren

Fra Hellerup
Tilmeldt 28. Dec 08
Indlæg ialt: 231
Skrevet kl. 10:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Søren,

Når du skal ISO certificeres må du forvente en del omkostninger, samt et pænt forbrug af mandetimer.

Grundlæggende er en ISO certificering en dokumentation af at du overholder de procedurer og kvalitets krav, som du selv opstiller. De enkelte ISO kan have nogle minimums krav, som skal overholdes.

Den bedste måde at komme i gang på, er at kontakte en af de virksomheder der godkendte til at foretage en certificering.  I Danmark er der Dansk Standard og Norsk Veritas. Når du taler med dem bør du få dem til at rådigive dig om hvordan du kommer nemmest i gang.

Har tidligere været ansat som kvalitetscontroller i en større virksomhed og ved at det er tidskrævende, at blive certificeret og omkostningerne kan være store. Når du endelig er certificeret skal du gemme dokumentation med henblik på fremtidig revision og gen certificering.

I mit eget firma havde vi for halvandet år siden en forespørgsel fra en kunde, som krævede at vi var miljøcertificerede. Efter nøje beregninger af de direkte omkostninger og tidsforbrug valgte vi at afstå fra en ellers økonomisk attraktiv opgave.

Derfor tag kontakt til Dansk Standard og Norsk Veritas og tal med dem så langt du kan komme før taxametret begynder og få dig et reelt overblik over hvad det reelt vil koste og hvad det kræver.

Hvis du bliver ISO certificeret vil det åbne mange døre for dig, da der er firmaer ude i markedet, som foretrækker certificerede samarbejdspartnere.

God fornøjelse og har du nogen spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen - Karsten Ipsen - CS Logistics | Tel 27834402 | ki@cslogistics.dk |

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 21:11

Hvilken branche drejer det sig om? Er der tale om at du skal akkrediteres, certificeres eller "blot" indføre ISO-systemet?

Fra brøndby strand
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 893
Fra  Bilrude fix - mobil udskiftning af forruder, sideruder, bagruder. Skrevet kl. 11:36

følger lige med på sidelinjen :-)

rudefix mobil bilrude skifte -nemt og billigt- vi skifter bilruder, reparerer stenslag og nanobehandler hos dig

Tilmeldt 9. May 10
Skrevet kl. 12:21

Det er måler branchen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=83689 her et link til den bekendtgørelse jeg snakker om. Under kapitel 6 står det med ISO 9002. Der står man bør inføre ISO 9002, men når man spørg dem, er det skal. Der er så ikke noget der heder ISO 9002 mere, nu skal det være 9001.

Det er bare ikke til at blive klog på.

Søren

Fra Hellerup
Tilmeldt 28. Dec 08
Indlæg ialt: 231
Skrevet kl. 15:06

Hej Søren,

Når jeg nærlæser dit link, så står der intet om at du skal være ISO certificeret, der står at varmemåleren skal være godkendt jævnfør en EN 834, EN 835 eller en DS standard. Den som godkender varmemåleren skal være autoriseret til at godkende, det vil sige godkendt af Dansk Akreditering (DANAK). Såfremt varmemåleren er godkendt af en udenlandskvirksomhed, skal de kunne dokumentere at de er akrediteret i hjemlandet og at de arbejder i henhold til EN45001 eller ISO/IEC guide 58. Kender ikke de nævnte termer, men det betyder at du ikke behøver en cerificering, men skal sikre dig at din leverandør er godkendt. Såfremt du ønsker selv at godkende produktet skal du have en produktgodekendelse, som er lavet udfra de opstillede krav.

Hvis du allerede har kontakt til en leverandør, tal med dem og find udaf hvilke godkendelser der pt er på produktet. Såfremt du selv skal have godkendt produktet må du tage kontakt til Dansk Standard eller Norsk Veritas - de er godkendte til at lave de fornødne godkendelser og certificeringer - De vil kunne give dig de bedste råd ogen professionel vejledning, således det bliver gjort korrekt og billigst muligt.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen - Karsten Ipsen - CS Logistics | Tel 27834402 | ki@cslogistics.dk |

Tilmeldt 9. May 10
Skrevet kl. 15:41

Hej Karsten

Der står følgende.

Stk. 3. Målerleverandører, der har et kvalitetsstyringsystem, der opfylder DS/ISO 9002, hvilket er eftervist gennem certificering af et organ, der har fornøden akkreditering fra DANAK, kan af Erhvervsfremme Styrelsen bemyndiges til at udstede overensstemmelseserklæringer.

Jeg er målerleverandøren, det er mig der lever måler til kunderne. Desvære..

Det er rigtig nok at der er skrappe krav til måleren, men det skulle gerne være et mindre problem

Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:36

Hej Karsten,

Har du fået svar på dit spørgsmål? Ellers kan jeg tilbyde dig at give dig en introduktion til ISO 9001 evt. for en lille slat.

Venlige hilsener

Eva

Tilmeldt 27. Jan 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:53
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)