Hej Thomas Buus
Jeg har fuldt med i debatten, som drejer hen i retning af et SMBA.
Som artiklen der er refereret tidligere i tråden, har jeg også et ambivalent forhold til SMBA. De har et blakket ry som følge af agressiv anvendelse af nogle skatterådgivere. Det medfører, at jeg i min dagligdag sjældent ser SMBA og at de hos mange almindelige forretningsdrivende har et lidt skidt ry. Jeg vil ikke gøre mig til dommer for eller imod - ovenstående er blot mine observationer.
Jeg vil anbefale dig og din makker, at oprette et I/S eller et ApS, hvilket du også selv beskriver som muligheder.
ApS'et kendetegnes ved, at jeres hæftelse overfor hinanden og kreditorer begrænses. Men skal I låne penge hos et pengeinstitut er det, som nævnt tit og ofte, nærmest en grundregel, at pengeinstiuttet vil have sikkerhed hos jer som privatpersoner i form af selvskyldnerkaution. Så husk at forhandle med banken om, hvilke fremtidige forudsætninger der skal opfyldes for at de igen slipper kautionerne.
I selskabet er der krav om udarbejdelse af regnskab som skal offentliggøres.
I selskabet kan i frit aftale hvilke beløb i hver skal have i løn. Eventuel udbytteudlodning sker i forhold til ejerandel i selskabet. Andre aftaler omkring arbejdsindsat, salg af aktier til andre, arbejdsindsats mv. aftales skriftligt mellem din makker og dig. Aftalerne indarbejdes i en kombination mellem selskabets vedtægter og en ejeraftale.
I/S'et kendetegnes ved transparens, dvs. at I som personer hæfter overfor kreditorerne i virksomheden. I I/S'et er der ikke krav om offentliggørelse af regnskab.
I I/S'et kan vi ligeledes frit aftale hvilke beløb i hver må hæve til privat anvendelse. Det og alle andre aftaler omkring jeres fællesforhold indarbejdes i en Interessentskabskontrakt.
På Erhvervs- og Selskabsstyrelsen's hjemmeside er der skabeloner til vedtægter for anpartsselskaber og der er skabeloner til kontrakter flere steder på nettet. Jeg vil under alle omstændigheder anbefale jer, at anvende en advokat til udarbejdelsen - det er min erfaring at advokatens assistance i begyndelsen kan spare jer for mange penge og ærgelser senere.
Med venlig hilsen