[QUOTE]Dato: 11/1/2005 8:59:00 AM Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation
Tryk avler modtryk.
Jeg føler mig ikke truffet, James, men jeg ved ikke om jeg er én af de MLM-kritikere, som du oplever ikke opfører sig sobert.
Jeg har et bud på, hvorfor der opstår kritik og skeptiske indlæg, som modindlæg til de begejstrede MLM-indlæg.
Én af kilderne til indtægt i et MLM-koncept er hvervning af nye forhandlere.
Én af metoderne til hvervning af nye forhandlere er den kommunikationsform, der kaldes agitation.
Når man agiterer for en sag, kommer man let til at skjule de negative sider og overeksponere de positivesider.
Hvis omfanget af dette tager overhånd, bliver det til fordrejning af sandheden.
Selv om der angiveligt findes mange MLM-folk, som åbent og ærligt fremlægger de objektive vilkår, når de hverver forhandlere, så er vi mange, der har været udsat for forsøg på hvervning, hvor sandheden i den grad er blevet fordrejet. Når man gennemskuer dette, afføder det en skepsis - ikke blot overfor den enkelte person, der har fordrejet, men også overfor det koncept og den koncepttype, som personen repræsenterer.
Som debatør på et forum for iværksættere har man to roller, som man veksler imellem. Man kan være på udkig efter inspiration, eller man kan give inspiration til andre, som er på udkig. Når jeg oplever at kommunikationen i et indlæg kommer i retning af fordrejning, så bliver jeg ansporet til at gøre opmærksom på dette. Dette gør jeg i rollen som inspirationsgiver. Jeg formoder at en MLM-jomfruelig læser, der læser et MLM-forherligende indlæg efterfulgt af et MLM-skeptisk indlæg, vil have de argumenter der skal til for at han kan vurdere mulighederne for en god forretning.
Et vigtigt værktøj for MLM-hververe er kommunikation.
Så vidt jeg er orienteret - på de hvervemøder jeg har deltaget i - er det en god idé at kommunikere sit MLM-budskab ud i alle de netværk, man deltager i. På denne måde kan ens forretning blive så stor som muligt.
Jeg oplever, at nogle MLM-folk såvel ude i ''virkeligheden'' som herinde i ''Martins Univers'' overkommunikerer. De skaber et tryk, og dermed avler de også et modtryk. Jo flere positivt hvervende MLM-indlæg der findes, des flere MLM-skeptiske indlæg vil der opstå. Og jo mere forherligende MLM-indlæggeen bliver, des mere skeptiske vil de skeptiske indlæg blive.
Derfor er overkommunikationsstrategien ikke så velfungerende i et skriftligt forum, hvor man kan diskutere som ligeværdige parter. Den fungere bedst i sammenhænge, hvor agitatoren kan stå alene overfor en forsamling eller overfor én, som allerede har vist sin interesse.
Den overophedede og til tider afsporede og direkte gensidigt ondskabsfulde MLM-debat er altså for mig at se udtryk for at tryk avler modtryk.
Hvis MLM-folkene skal løfte sig ud af den rolle, de har fået her på siden, er de for mig at se nødt til at skifte strategi. Det nytter ikke at forsøge at hverve herinde. Men hvis man tjener til inspiration, kan man vinde en troværdighed, som gør at man senere kan få nogle kontakter, der kan blive til kunder eller nye forhandlere.
Jeg har givet mange svar herinde, og flere af dem har indeholdt ''stof'', som i bund og grund ikke kommer mine kunder ved. Det er min oplevelse, at netop dette har skaffet mig en troværdighed, der netop har givet mig kunder. Den dag, jeg oprettede min profil herinde, var det vigtigt for mig at gøre opmærksom på, hvem jeg er. Derfor puttede jeg firmanavnet i profilnavnet. Skulle jeg oprette en profil i dag, ville jeg nok undlade dette - det er i virkeligheden udtryk for samme type overkommunikation, som nogle MLM-folk har udsa