Hej... Er der nogen af jer med webshops, der også har tilknyttet et fysisk showroom, hvor man kan komme og se varerne inden man køber? Hvis I har et showroom, hvor mange varer har I så til fremvisning og hvor ofte skifter I ud i dem? Er showroomet godt besøgt? |
Vi har haft et showroom i Brøndby, som vi dog aldrig fik 100% op at køre, men det var da ganske fornuftigt.
Vi havde de mest populære produkter udstillet.
Min erfaring er flg.
I starten var jeg meget glad for mit showroom. Der kom jævnligt folk forbi og købte alt fra småting, til pæne størrelser ordrer. Jeg sad jo alligevel på kontoret så der var ingen problemer og udgifter direkte forbundet med det, udover huslejen til de ekstra m2.
Sidenhen fik jeg mere travlt. Telefonerne kimede, der var masser af ordrer der skulle pakkes, og havde jeg dagligt et par besøgende i showroomet.
Disse besøgende endte med at tage en al for stor del af min tid. I modsætning til f.eks. en tøjbutik hvor folk selv render rundt og passer sig selv en del af tiden, så var mit showroom ikke indrettet, så jeg kunne have fremmede til at rende rundt derinde, mens jeg sad og passede mine telefoner. Dem der besøgte showroomet, var jo iøvrigt også dem der havde brug for lidt ekstra vejledning inden de besluttede sig.
Showroomet endte for mig med at blive en hæmsko, der gjorde at jeg blev stresset, mistede telefonopkald (og dermed kunder), ikke nåede at pakke alle pakker fordi der kom kunder kl. 16 osv.
I mit tilfælde måtte jeg tage et valg. Enten skulle jeg lave showroom 100% og have en ansat til primært at styre dette, hvilket jeg på daværende tidspunkt ikke forventede ville kunne forrente sig, og ellers skulle jeg droppe mit showroom. Sidstnævnte blev løsningen for mig.
Jeg er nu flyttet på landet med både firma og bolig og har derfor af naturlige årsager ikke samme kundeflow. Officielt har jeg ikke noget showroom, men hvis folk spørger, så har jeg faktisk en væg på kontoret, der fungere som et mini showroom. På den måde kan jeg lidt bedre vælge, hvornår jeg har overskud til besøg :-)
Min konkluderende erfaring er, at et showroom tager mere tid end man regner med. (ihvertfald i mit tilfælde).
Enten skal man gøre det 100% og afsætte tid/ mandskab til det, f.eks. en ugentlig åbningsdag hvor der er andre der klarer dagens andre opgaver, ellers skal man lade være.