Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

UTF-8

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Indlæg ialt: 600
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Idet jeg er meget ny indenfor HTML, har jeg kludret rundt i det med UTF-8 og danske tegn. Jeg skriver for at vide, om der findes en nem løsning på min kludren, og for at gøre arbejdet helt korrekt denne gang:

På mine sider har jeg angivet <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" /> og skrevet alle tegn med deres html-værdier (&aelig;, &oslash;). Siderne er lavet i notepad, og ikke gemt som UTF-8, men ANSI.

Skal jeg nu omskrive samtlige +400 HTML-sider og gemme dem med UTF-8 encoding, eller findes der en nemmere løsning.

Mvh. Jesper

Fra Ølstykke
Tilmeldt 18. Jul 09
Indlæg ialt: 1604
Fra  Better-Web ApS Skrevet kl. 07:43

Altså du vil have alt din tekst over i notepad eller?
Jeg kan anbefale

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Til brug på dit websted
Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 09:15

Det vil sige jeg bare skal ændre til iso-8859-1" ?

Kan jeg evt. blot ændre de nuværende sider til iso-8859-1", og så oprette de nye med UTF-8?

Vh. Jesper

Fra Ølstykke
Tilmeldt 18. Jul 09
Indlæg ialt: 1604
Fra  Better-Web ApS Skrevet kl. 09:25

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår spørgsmålet. Hvad er det overhoved du skal?

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 09:27

Hej Jesper,

Så vidt jeg ved kan du i Windows  bare vælge at gemme filerne som UTF-8 (du vælger, text fil, og derefter karaktersættet)). Hvis du ikke får denne option i notepad så prøv med wordpad (een af dem kan helt sikkert).

Der findes sikkert også værktøjer til at konvertere en helt masse filer på een gang, prøv at søg lidt på nettet.

Mvh.

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 09:39

Patrick Olsen:

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår spørgsmålet. Hvad er det overhoved du skal?

Jeg har ca. 400 sider der lavet, som beskrevet i mit første indlæg. Jeg er nu i gang med at lave META-descriptions for alle disse sider, og har fundet ud af, at de bliver for lange (antal anslag), hvis jeg anvender &aelig; etc.

Derfor er jeg nødt til at ændre til UTF-8, så jeg kan bruge de danske tegn direkte i koden (ikke?).

MaxJensen:

Så vidt jeg ved kan du i Windows  bare vælge at gemme filerne som UTF-8 (du vælger, text fil, og derefter karaktersættet)). Hvis du ikke får denne option i notepad så prøv med wordpad (een af dem kan helt sikkert). 

Jo det kan jeg også i notepad, men idet jeg har +400 sider, der allerede er lavet forkert, skal jeg så omskrive (f.eks. &aelig; til æ) alle 400 og gemme dem som UTF-8, eller findes der en nemmere løsning?

Vh. Jesper

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 09:43

I terorien kan du bare bruge ÆØÅ i din side, hvis du så gemmer som UTF-8 og der står i dokumentet at det er i UTF-8. Men når det så er sagt er der dem der mener at ÆØÅ skal skrives i htmlkoder, men jeg er nu ikke specielt enig med det.

Prøv at søg efter værktøjer til konvertering af en helt masse filer på een gang. Jeg er sikker på de findes. Der findes til Linux, så hvorfro ikke også til windows.

Tilmeldt 25. Aug 10
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 09:57

Du skal bevare dine karakter-koder og gemme dine filer i det format, som du har angivet dem i headeren(UTF-8) i dette tilfælde.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 10:00

Hej

Ellers tag et kik på denne side, her får du alle tegn valid ;)

/allan

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 10:13

MaxJensen:

I terorien kan du bare bruge ÆØÅ i din side, hvis du så gemmer som UTF-8 og der står i dokumentet at det er i UTF-8. Men når det så er sagt er der dem der mener at ÆØÅ skal skrives i htmlkoder, men jeg er nu ikke specielt enig med det.

Prøv at søg efter værktøjer til konvertering af en helt masse filer på een gang. Jeg er sikker på de findes. Der findes til Linux, så hvorfro ikke også til windows.

Tak for et godt svar.

Intetsigende :

Du skal bevare dine karakter-koder og gemme dine filer i det format, som du har angivet dem i headeren(UTF-8) i dette tilfælde.

Jeg tror også det bliver løsningen - men det vil sige, at jeg skal gemme samtlige filer i UTF-8, og gen-uploade dem alle?

/JG

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)