Hej Amino'er, Jeg vi lige undskylde på forhånd, hvis jeg har postet det her det forkerte sted. Jeg kunne ikke rigtig finde ud af hvor den skal hen. Jeg søger hjælp til lønforhandling som jeg skal til i morgen. Kort om mig selv og hvad jeg laver: Jeg er nyuddannet salgs elev inden for handel, med specialer i salg. Blev færdig her d. 1/8-10 og kom ud med et 12 tal i karakter til min afsluttende fagprøve (ved godt at det ikke er det vigtigste, da det tit er praksis der tæller). Under min elev tid har jeg arbejdet i salg af biobrændsel og andre relevante opgaver i firmaet, blandt andet en del marketing. Et halvt år inden jeg var færdig kom jeg i samarbejde med min chef på den ide at rykke ned over grænsen med salg af biobrændsel over en webshop, så vi kunne udnytte den lave moms på biobrændsel, som kun er på 7%. I forbindelse med at jeg var færdig uddannet, skulle der selvfølgelig snakkes løn. Det de ville give mig til først var 20.000 kr. + 7,5% pansion. Da jeg var helt ny, ville jeg ikke komme med de stor udskejelser, så jeg sagde pænt ja tak og så begyndte mit arbejde som nyuddannet. Jeg har nu siden vi blev klar nede i Tyskland kun arbejdet med salget af biobrændsel, det administrative, faktureing, lagerstyring og alt hvad der har med vores webshop at gør (SEO, markedsføring, osv.). Det eneste som jeg ikke er så meget inde over (ud over at være med til møderne), er indkøb af biobrændsl. Vores mål med den nye afdeling i Tyskland, var en omsætning på 5 millioner i løbet af 2011. Og det var jo selvfølgelig mit ansvar som sælger at nå det mål. Jeg har så (som jeg selv skal udtrykke det) knoklet i de sidste par mdr. og har dags dato ramt en omsætning på 3,3 mill. og fyringssæsonen er først lige rigtig begyndt. Nu ligger det sådan at jeg højst sansynligt skal ansættes i det tyske selskab nu og samtidig har de snakket om at jeg måske skulle bonuslønnes. Og så synes jeg det kunne være rigtig fint med en ny lønforhandling samtidig, da jeg synes jeg får for lidt i løn. Alt dette lyder meget fint, men hvad skal jeg tage højde for når jeg skal ansættes i et tysk selskab og så skal jeg være ærlig at sige, min løn føler jeg ikke er acceptabelt i forhold til det jeg laver og så kan jeg ren og skær ikke leve af den løn på 20.000 kr. Nu vil jeg så gerne høre jer af, om hvad i synes er en acceptabel løn til mig. På forhånd tak. Med venlig hilsen |
FuTuR:Jeg søger hjælp til lønforhandling som jeg skal til i morgen.
Kort om mig selv og hvad jeg laver:
Jeg er nyuddannet salgs elev inden for handel, med specialer i salg. Blev færdig her d. 1/8-10 og kom ud med et 12 tal i karakter til min afsluttende fagprøve (ved godt at det ikke er det vigtigste, da det tit er praksis der tæller).
I morgen skal du være meget mere konkret end du har været i det her indlæg. Dit 12 tal er intet værd, så det er ikke et af de kort du skal prøve at spille ud.
Det vigtigste er, at du er i stand til at vise hvilke opgaver du laver, som hører udover det det der står i din kontrakt. Hvis du laver mere end du er ansat til, så bør der være lidt ekstra at hente der.
Et andet godt kort er den værdi du skaber. Du bliver aflønnet for at skabe værdi for virksomheden, og jo større en værdi du kan påvise at have skabt, jo større løn kan du forsvare at bede om.
Derudover: Hvad gør at de ikke kan erstatte dig med en anden HG'er i morgen? Har du nogle specielle ekstrakompetencer eller andet, så skal det også med.
Jeg mener at 20.000/mrd. er lidt under hvad en uddannet kontorelev (HH+2år) i det offentlige får. Så afhængig af hvor meget du arbejder udover de 37timer/ugen, er din nuværende løn måske ikke helt ved siden af.