Hej Jimmy. Dagpenge er en lumsk størrelse for alle der driver en eller anden form for selvstændig virksomhed; uanset i hvilken størrelsesorden. Desværre.
Jeres bassist vil ikke komme til at tjene specielt meget af hans egentlige honorar, da han er på dagpenge. Jeg kender ikke reglerne til bunds, da jeg aldrig selv har været på dagpenge, men flere af dem jeg har spillet/spiller med er på dagpenge.
Som udgangspunkt vil han blive modregnet i dagpengene, men ikke på den lette 1:1 måde. Der findes en sats for hvad en times arbejde "er værd". Hvis I f.eks. får en minimumstarif (1458,-) vil dette beløb blive divideret med denne sats. Så har han således optjent timer til sit dagpenge timeregnskab. På den måde er det ikke "spildt" arbejde. Får i tilstrækkeligt med jobs i løbet af året kan han således holde sig "inde i varmen" i dagpengsystemet længere i form af optjente timer.
Det er også sådan, at A-kassen forlanger fyldestgørende dokumentation for det oplyste. Det betyder at I alle i orkesteret skal udfylde et skema med CPR nr. og underskrift. Det er noget bøvl. Der findes dog en lidt lettere måde; i hvert fald for jer andre.
Dem jeg spiller med som er på supplerende dagpenge har deres egen DMF kontrakt med hver gang. På den måde kan spillestedet lave en personlig kontrakt med den pågældende, og vi andre kan slippe for at udfylde endnu et skema. Der er ikke noget ulovligt i denne ordning; det er udelukkende p.g.a. komforten i det.
Tough luck, men bi-indtægter og A-kasser passer bare ikke sammen.....
mvh
Kim N
|
Hej.
Jeg er kommet på et spørgsmål mere som du måske kan svare på.
Hvad kan man trække fra af kørepenge? kan man f.eks. trække flg fra:
- Kørsel til anden by for at se på anlæg?
- Kørsel til anden by for at købe anlæg?
- Kørsel til anden by for at øve?
Mvh. Jimmy...