Kan man blive ramt skattemæssigt i Danmark hvis man:
|
Hej BKK,
Det kommer helt an på om du er meldt ud af Danmark.?
/ Mikkel
Hej BKK, Det kommer helt an på om du er meldt ud af Danmark.? / Mikkel |
Nej Mikkel, jeg bor og arbejder i Danmark. |
Så skal du betale dansk skat af det du tjener i Thailand desværre. Hvis du derimod tager til Thailand og bor, og derfor melder dig ud af Danmark, så er du ikke længere skatte pligtig i Danmark. |
Jeg går ud fra det kun er overskuddet der er skattepligtigt. |
Hej BKK. Du har som udgangspunkt ret i, at du kun skal betale skat i Danmark, hvis du modtager udbytte fra selskabet. Men der er adskillige regler, som kan føre til et andet resultat. Det første man skal se på er om selskabet sammenlignet med danske selskaber mest ligner et A/S eller ApS eller om det mere ligner et I/S eller K/S. Hvis det er en af de sidste, så bliver du personlig skattepligtig af 39% af selskabets resultat (opgjort efter danske regler). Der er flere andre regler, som kan komme i spil f.eks.: Hvis det er et selskab med begrænset ansvar (A/S eller ApS lignende) kan du personligt være skattepligtig af en forholdsmæssig andel af selskabets overskud efter reglerne om CFC beskatning. Hvilket meget forsimplet kræver, at selskabet er væsentligt lavere beskattet end det ville være hvis det var dansk og en væsentlig andel af resultatet er finansielt f.eks. renter og aktieavancer mv. Og at du (sammen med nærstående personer og selskaber mv.) kontrollerer selskabet (dvs. ejer mere end 50% af kapitalen eller kontrollerer mere end 50% af stemmerne) eller der er indgået aftaler om udøvelse af kontrol (f.eks. i form af visse typer af aktionæroverenskomster) eller hvis I ejer selskabet via en transparant enhed f.eks. et partnership. Hvis selskabet ejer en (eller flere boliger) skal du være opmærksom på, at du som hovedaktionær (og det bliver du ved at eje mere end 25% af aktierne) anses for at have fået stillet boligen til rådighed i de perioder, hvor den ikke er lejet ud til andre. Det udløser dansk beskatning af lejeværdien af boligen. Hvis det er en feriebolig opgøres helårslejen skematisk til 16,25% af ejendomsværdien. Hvis selskabet donerer penge til velgørenhed er der risiko for at du anses for at have modtaget et udbytte svarende til 39% af donationen. Men det er en konkret vurdering som kræver langt flere oplysninger. Samlet kan man sige at køb af væsentlige aktieposter i små udenlandske selskaber, kræver grundig overvejelse og konkret rådgivning. Med venlig hilsen Esben Christensen |
Hej Esben. Tak for dit udførlige svar. Firmaet er et Limited Company hvor jeg ejer en andel på 39%. For mig lyder det som et ApS. Jeg har absolut ikke noget mod at betale skat, men det der afskrækker mig fra at lave dette firma er fornemmelsen af at jeg kommer til at blive beskattet af noget jeg slet ikke tjener penge på! Hvor er det de skatteberegninger kommer in play, er det når jeg skal lave min personlige selvangivelse?
|
Hej BKK Jeg er umiddelbart enig i, at et Limited Company lyder som et ApS eller A/S, men en endelig vurdering kræver langt mere information. De regler jeg har nævnt ovenfor, kan (hvis betingelserne er opfyldt) give indkomst, som i givet fald skal med på din personlige selvangivelse. Skatten skal betales når du modtager årsopgørelsen, men for at undgå procenttillæg og renter på restskatten, kan det være en fordel selv at beregne skatten og foretage en frivillig indbetaling af restskat inden udgangen af indkomståret. Med venlig hilsen Esben Christensen |