Du kan evt. søge et såkaldt "Kom igang lån" som er en slags statsstøttet lån til iværksættere:
http://www.vf.dk/For%20virksomheder/Kom-i-gang-laan.aspx
Mht. det økonomiske vil jeg anbefale dig at alliere dig med en bogholder, samt evt. tage noget undervisning, Anette Sand fra http://regnskabsskolen.dk/ som også er aktiv på Amino burde kunne hjælpe dig der ... Uddannelse er dog ikke alt ... meget kan også basseres på erfaringer, gode som dårlige.
Der er meget du skal tænke på:
- Lokaler
- Husleje
- Din løn
- Din løn når du / dine børn er syge
- Løn til ham/hende der passer butikken når du ikke selv kan
- Indkøb af varer (mens de står i butikken er de jo "dine" og du har derfor lagt penge ud)
- hvor meget skal du tjene per vare, hvor meget tjener dine konkurrenter?
- Hvorfor skal dine kunder handle hos dig ? (markedsføring)
- Hvorfor er du bedre end dine konkurrenter ? (Branding)
- Hvad med regnskaber, momsopgørelser, kreditter til leverandører?
- Dankort automat? PBS Aftale?
- Selskabsform? Skal det være enkeltmandsselskab, Aps eller måske et IS
- Du skal have fundet dig en revisor og en bogholder
- Skal du have en hjemmeside?
- Måske en webshop
- Annoncer i den lokale avis?
... og listen kunne fortsætte i det uendelige ...
Brug Amino ... stil spørgsmål om alt mellem himmel og jord, men start med en forretningsplan og gennemarbejd din forretning så meget som muligt inden du går igang ... nyd at du har din barsels periode til at starte op og få gennemarbejdet alting ... det kunne mange af os godt misunde dig :)
Mht regnskab så er det faktisk ret simpelt ... du bruger sjældent andre regneformer end gange, plus og minus ... du skal holde tungen lige i munden med med moms, hvis:
Du har et beløb som indeholder moms, f.eks. en vare du har købt i netto, så beregner du momsen ved at gange med 0,2 og prisen uden moms med 0,8, f.eks:
Computer til 10.000kr incl. moms købt i bilka
Moms: 10.000 * 0.2 = 2.000
Pris: 10.000 * 0.8 = 8.000
Hvis du vil regne den anden vej, og du nu står med en computer du har tænkt dig at sælge, du sælger den til 8000kr + moms ... så skal du lægge 0.25 oveni, altså momssatsen som er 25%, dvs:
Totalpris for en vare til 8000kr + moms: 8.000 * 1.25 = 10.000
Min gamle bedstefar på 72 ku regne den slags i hovedet hurtigere end jeg kan tænde min lommeregner ... men det er altså 100% iorden at bruge lommeregner, også i butikken :)