Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat ved salg af huse

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er det åbentbart slut med regeringens 0-skattestigningspolitik.

Det er kun sådan jeg kan tolke det, når SKAT nu har sat i høring, at husejere med dyrere huse eller med større ombygninger nu skal betale moms når de sælger huset. Så nu kom der endelig en ny skatteskrue.

http://borsen.dk/nyheder/boligen/artikel/1/192553/skat_truer_boligejere_med_ekstra_moms.html

Er det forresten ikke socialdemokratisk politik at de rigeste skal beskattes mere?

For øvrigt kan jeg slet ikke forstå, at det er SKAT der sender sådan noget i høring?

Skal sådan nogle ting ikke fremsendes som lovforslag og vedtages af folketinget?

Venlig hilsen,

Christian

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 18:36

Hej Christian

Du har helt ret i, at Skat ikke kan opkræve skat (eller moms) uden at et lovforslag er fremsat, behandlet 3 gange og vedtaget af Folketinget.

Det er imidlertid Skat (der er skatteminsterens tekniske hjælper), som står for at udforme lovforslaget. Høringsfasen er første del af den demokratiske proces, dvs. interesseorganisationer og andre interesserede, f.eks. dig har mulighed for at indsende høringssvar, som Skat og ministeren har mulighed for at tage højde for og indarbejde (eller kommentere på) før det endelige lovforslag fremsættes til 1. behandling i Folketinget.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:40

Det er ikke et lovforslag i høring - det er en bekendtgørelse og udkast til vejledningstekst i høring.

Loven er vedtaget.

Det, der er diskussionen, er om der er hjemmel til at SKAT lader private omfatte af momspligten. I det overordnede "momssystemdirektiv", der gælder i hele EU, findes der en hjemmel til at lade privates enkeltstående salg af grunde omfatte af momspligten.

Det er imidlertid dog ikke fastslået i momsloven (da ændringen blev vedtaget) at momspligten i Danmark også skulle omfatte privates salg af jord.

For mit indre blik ser jeg bekendtgørelsen (og det er en ministeriel beslutning) og vejledningen udformet som foreslået - herefter må der så komme en prøvesag alternativt at EU-Kommissionen anlægger en traktbrudssag mod Danmark for nok at administrere efter momssystemdirektivet, men ikke have implementeret det det fuldt ud i lovgivningen.

En detalje som ikke er kommet frem i medierne er, at man med reglerne indfører dobbletmomsning gange 2, 3 ,4.... Det man nemlig har fastslået er, at den private skal betale moms hver gang, der sælges en ubebygget grund eller en ejendom på mere end 1.400 m2 og der kan udstykkes. Men der er ikke mulighed for at få den moms, der måtte være betalt ved købet, refunderet.

Det man burde have haft gjort - hvis man vil have private til at momse (og det er der altså hjemmel til) - var at sige første gang en grund sælges, og der ikke tidligere er afregnet moms på denne, så skal også private afregne moms.

Men vi får at se. Det er jo ren spåmandsvirksomhed fra min side - måske trækkes "detaljen" helt tilbage efter al den virak.

Vh
Lars

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 23:31

Tak for uddybningen, Lars.

Ja; men så er vi tilbage på iværksætterskattens lave niveau.

Jeg er ikke selv ramt; men jeg fatter ikke, at folk, der har investeret i deres bolig i stedet for eks. i spekulation og gearede investeringer, nu pludselig skal straffes ved at aflevere 25% af de penge, de med stor sansynlighed selv har indbetalt i boligen i form af forbedringer, isolering, udskiftning af nye vinduer, jordvarme og mange andre ting (og her allerede een gang har betalt momsen).

Er der slet ikke nogen på "borgen" der forstår, at man ikke bare kan indføre en 25% moms på boliger uden at folk reagerer?

At folk finder nye veje (måske ud af landet) fordi de ikke mere tror på, at de ikke kan få lov beholde deres egne penge, de de penge, de selv har sparet op i sin bolig, måske gennem mange årtier?

Penge, der er f.eks. er planlagt til erhvervsinvesteringer, når den rigtige mulighed byder sig?

Folk kan da ikke undgå at tænke: "Nu er den nye skatteskrue klar - hvor længe varer det inden den rammer mig? Gider jeg at investere penge i min bolig (arbejdspladser - hvide penge) hvis jeg oven i alt den anden skat nu også skal betale 25% skat af mine forbedringer?"

Hvad hvis folk gerne vil/bliver nødt til at gennemføre forbedringerne; men resultatet ikke har den ønskede værdi?

Og hvad sker der med sort arbejde?

Hvad hvis det ikke kun er mig der tænker sådan?

Hvad hvis det er størstedelen af Danmarks husejere?

Det ville være godt at vide, hvilke politiske partier, der har skrevet under på den her BØF og hvem der har været imod.

Hvis regeringen ikke mere kan få enderne til at hænge sammen, så er det i min optik bedre at de bider i det sure æble, forhøjer skatteprocenten 1% og så får ro på igen de næste 5 år i stedet for at skabe usikkerhed overalt med alle mulige underlige tiltag, der kun giver endnu mere administration (iværksætterskatten).

Vi har brug for at tingene bliver enklere, nemmere hurtigere -ikke mere besværlige, kringlede og uigennemskuelige.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:32

Christian iMARKETING:
aflevere 25% af de penge, de med stor sansynlighed selv har indbetalt i boligen i form af forbedringer, isolering, udskiftning af nye vinduer, jordvarme og mange andre ting (og her allerede een gang har betalt momsen).

Så galt går det altså heller ikke. Momspligten omfatter salg af nye ejendomme (jord med bygning) når bygningen er ny eller er om- eller tilbygget (og da kun af om- eller tilbygningen) og ved salg af jord.

Nu er reglerne for virksomheder ret omfattende, så dem vil jeg springe over.

Men summen af det hele er, at den private kun vil kunne blive momspligtig ved salg af jord. En ejendom man har haft bopæl på skal (næsten) aldrig momses - det vil kun være tilfældet hvis grunden er større end 1.400 m2 og der kan udstykkes, og da kun for den andel af jorden, der ligger ud over 1.400 m2.

Det er galt nok med dobbeltmomsen, enig, men det er i forhold til private også "det eneste".

Vh
Lars

Fra Hvidovre
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 200
Fra  Mobilteknik A/S Skrevet kl. 07:42

Endelig.Cool

Kommer der et fornuftig udspil fra skat som er mere end rimeligt. det er så uretfærdigt at man kan lægge millioner i lommen på at have købt et hus imens man brandbeskatter folk der udfører et stykke arbejde med sine hænder.

man skal huske på at der er nogen der skal betale de penge som nogen sætter på kontoen, nemlig vores børn eller andre der er på vej ud i livet. så jeg mener at det kun kan gå for langsomt med at beskatte overskud ved salg af huse og så give folk en gullerod for at skabe arbejdspladser og arbejde 20 timer i døgnet.

Har selv et hus jeg kunne tjene en formue på at sælge men det gør det ikke mere urimeligt at jeg brandbeskattes af mit arbejde men ikke af mit hus.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:52

Kenn Olsen:
Kommer der et fornuftig udspil fra skat som er mere end rimeligt. det er så uretfærdigt at man kan lægge millioner i lommen på at have købt et hus imens man brandbeskatter folk der udfører et stykke arbejde med sine hænder

De nye regler kommer ikke til at berøre avancen ved salg af parcelhuse der har tjent som bolig.

Reglerne vil - alt andet lige - fordyre byggegrunde, men byggegrunde sælges ikke ud fra en kalkule over prisen men på grundlag af udbud og efterspørgsel. Det er usandsynligt at vi kommer til at se voldsomt højere grundpriser, blot fordi der kommer moms på. Det der vil ske er, at avancen for udstykkerne vil falde fordi man vil være nødt til at sætte priserne ned, så prisen inkl. moms (efter 1.1.2011) kommer til at matche prisen i dag (frem til 31.12.2010).

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:15

Lars Gosvig:
Skatteministeren har (ifølge JP, jeg kan ikke finde den på ministeriets hjemmeside) her til eftermiddag udsendt en pressemeddelelse, hvoraf det fremgår, at private ikke skal betale moms.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1910248&vId=0

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)