Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ubs - der røg kørekortet sgu!

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hel fint! Hvis de vil have flere penge i statskassen, så skrab dem endelig sammen via færdselsreglerne. Fartsynderne fortjener alligevel ikke bedre! Yes

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:12

igang:
Arh.. Den klassiske: Sæt straffen op, så er alle problemer løst :o) Hvis det var så enkelt, kunne man sige at alt kriminalitet, uden undtagelse, medfører livstidsfængsel. Så tror jeg at al kriminalitet ville stoppe, for der er jo ikke nogen der vil sidde i fængslet resten af livet.

Nu er der efter min bedste opfattelse forskel på kriminalitet - folk der eksempelvis begår røveri er formentlig i en anden situation end de der kører for stærkt.

Eksempelvis kunne jeg ikke drømme om at røve den lokale Netto da jeg dels er i en situation hvor jeg ikke har behov for at røve den og dels vurderer at den frihedsberøvelse jeg vil modtage ikke er ønskværdig.

Taler vi en overskridelse af en hastighedsbegræsning kan der enten være tale om en forglemmelse (der bliver ikke kigget på speedometeret) eller et behov for at vinde lidt tid ved at køre for stærkt.

Uanset hvad vil straffen i de fleste tilfælde være en bøde på et par tusinde kroner hvilket de fleste, der har råd til en bil, vil kunne overkomme.

Hvad dit eksempel angår med kameravognen ved vejarbejdet så ville en bøde på 50.000 ihvertfald sikre at jeg ikke kørte for stærkt når jeg trillede forbi.

Fra Jyllinge
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:24

Hold da op, jeg har lige fået det.
Vil det sige hvis man køre 160 på motorvejen ryger kortet så også? 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:34

De første tre år du har kørekort har du "kun" to klip. Derefter får du kørselsforbud - dvs. ikke noget med betinget frakendelse først. Rammer du de 160 er det ligeledes kørselsforbud såfremt du ikke har haft kortet i tre år.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 23:39

steinway:

Nu er der efter min bedste opfattelse forskel på kriminalitet - folk der eksempelvis begår røveri er formentlig i en anden situation end de der kører for stærkt.

Ja, det var også for at sætte det lidt på spidsen.

Pointen er bare, at jeg ikke tror det vil løse noget at straffe fartsyndere urealistisk hårdt. Der vil altid være folk der er fløjtende ligeglade fordi de vurderer at risikoen ikke er så stor, i forvejen er i så store økonomiske problemer at 50.000 kr. ikke gør nogen forskel eller hvad grunden nu kan være. Det vil ikke løse noget.

Tværtimod tror jeg, at det vil kunne få katastrofale konsekvenser, hvis du blander en gruppe billister der er ved at tisse i bukserne i frygt for at miste kørekortet, med en anden gruppe der er ligeglade. Det vil betyde at du vil se en stor stigning i antallet af, jeg tror det danske ord er "vej-vrede", tilfælde, fordi de forsigtige, som du kan være helt sikker på skal ligge yderbanen og køre 40 km/t (fordi de ikke skal risikere noget, men andre skal i hvert fald ikke have muligheden for at overhale dem) vil være til utroligt stor irritation og gene for dem der er ligeglade, eller i hvert fald gerne vil op og køre det tilladte.

Her på Østerbro havde vi for nogle år siden et "utroligt gennemtænkt forsøg" med at lukke en del af Strandboulevarden af. Det var til stor gene for billisterne, og efter ret kort tid var det med livet som indsats at være fodgænger og cykellist i området, fordi der kom super frustrerede og irriterede billister drønende rundt om hvert andet gadehjørne. Og det var helt sikkert også folk, der normalt opfører sig ordentligt i trafikken. Men når noget bliver for dumt, og til for stor gene, sker der mærkelige ting i hovedet på mennesker.

Det samme skete på Nørrebro, da samme geni af en borgmester fik lavet samme stunt. Det var der flere indslag med i TV, og det var så slemt at det blev flyttet med ud til områder der ellers ikke er direkte berørt af den ændring.

Det samme så du de første dage med klippekortsordningen. Der var jeg selv ved at miste besindelsen, selvom jeg normalt er en meget hensynsfuld og forholdsvis lovlydig trafikant. Men når folk ligger med 80 km/t i alle tre spor på motorvejen, fordi de er bange for at få klippet kortet i stykker hvis de kommer for tæt på de 110 km/t, så er selv min tålmodighed sat på en prøve som den næsten ikke kan bestå.

Man kan også se eksempler på det i dag, når der ligger en tosse med 70 -80 km/t i midtersporet på motorvejen. De bliver overhalet både højre og venstre om, og er dermed med til at skabe nogle potentielt rigtigt farlige situationer.

Men generelt er jeg heller ikke for "højere straffe" mentaliteten. Jeg er mere til at finde fornuftige løsninger, der fungerer.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 23:40

Thomas:

Hold da op, jeg har lige fået det.
Vil det sige hvis man køre 160 på motorvejen ryger kortet så også? 

Det er jo så en mindre katastrofe hvis du lige har fået det, og ikke ved det Indifferent

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:51

igang:
Pointen er bare, at jeg ikke tror det vil løse noget at straffe fartsyndere urealistisk hårdt. Der vil altid være folk der er fløjtende ligeglade fordi de vurderer at risikoen ikke er så stor, i forvejen er i så store økonomiske problemer at 50.000 kr. ikke gør nogen forskel eller hvad grunden nu kan være. Det vil ikke løse noget.

De der er fløjtende ligeglade vil jo aldrig blive påvirket af lovgivningen, så uanset bødestørrelsen eller hvad man nu finder på af sanktioner, så vil de blive ved med at køre for stærkt. Men de der netop ikke er fløjtende ligeglade vil blive påvirket af (meget) større bøder.

Jeg er som udgangspunkt også modstander af skrappere straffe, men i netop denne situation tror jeg det kunne have den ønskede effekt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:59

Nej dit kørekort ryger ikke, men du skal op til en orienterende køreprøve. 

Du kan læs mere om kørekort regler her

mvh

Mark

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 08:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Indfør tyske regler!

Fri hastighed på motorvejene - udover fletninger m.v. Der kan man så nøjes med 100km/t over et par kilometer.

Det virker i tyskland - alle tysker overholder faktisk de regler på motorvejen men deres klippekort system er jo også anderledes.

Jeg mener, at 1 klip giver 1 måneds kørselsforbud, nr. 2 klip giver så 2 måneders kørselsforbud osv.

Så er straffen sgu til at tage at føle på.

Nå ja - så smæk hastigheden op til 100 km/t udenfor byerne også.

Mange tak - og god tur! :) 

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Apr 07
Indlæg ialt: 1288
Fra  Nutimo Consult Aps Skrevet kl. 08:29

Denni jeg giver dig evigt ret.
Som tidligere nævnt holder jeg på, at alle uheld er pga. uforsvarlig eller uopmærksom kørsel frem for "lidt hurtigere" kørsel.

Og meget god "timeout model" som tyskerne fører, den havde jeg ikke hørt om. 

Podcastvært, Direktør i Content Marketing & SEO Bureau

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)