Nu er der efter min bedste opfattelse forskel på kriminalitet - folk der eksempelvis begår røveri er formentlig i en anden situation end de der kører for stærkt.
Ja, det var også for at sætte det lidt på spidsen.
Pointen er bare, at jeg ikke tror det vil løse noget at straffe fartsyndere urealistisk hårdt. Der vil altid være folk der er fløjtende ligeglade fordi de vurderer at risikoen ikke er så stor, i forvejen er i så store økonomiske problemer at 50.000 kr. ikke gør nogen forskel eller hvad grunden nu kan være. Det vil ikke løse noget.
Tværtimod tror jeg, at det vil kunne få katastrofale konsekvenser, hvis du blander en gruppe billister der er ved at tisse i bukserne i frygt for at miste kørekortet, med en anden gruppe der er ligeglade. Det vil betyde at du vil se en stor stigning i antallet af, jeg tror det danske ord er "vej-vrede", tilfælde, fordi de forsigtige, som du kan være helt sikker på skal ligge yderbanen og køre 40 km/t (fordi de ikke skal risikere noget, men andre skal i hvert fald ikke have muligheden for at overhale dem) vil være til utroligt stor irritation og gene for dem der er ligeglade, eller i hvert fald gerne vil op og køre det tilladte.
Her på Østerbro havde vi for nogle år siden et "utroligt gennemtænkt forsøg" med at lukke en del af Strandboulevarden af. Det var til stor gene for billisterne, og efter ret kort tid var det med livet som indsats at være fodgænger og cykellist i området, fordi der kom super frustrerede og irriterede billister drønende rundt om hvert andet gadehjørne. Og det var helt sikkert også folk, der normalt opfører sig ordentligt i trafikken. Men når noget bliver for dumt, og til for stor gene, sker der mærkelige ting i hovedet på mennesker.
Det samme skete på Nørrebro, da samme geni af en borgmester fik lavet samme stunt. Det var der flere indslag med i TV, og det var så slemt at det blev flyttet med ud til områder der ellers ikke er direkte berørt af den ændring.
Det samme så du de første dage med klippekortsordningen. Der var jeg selv ved at miste besindelsen, selvom jeg normalt er en meget hensynsfuld og forholdsvis lovlydig trafikant. Men når folk ligger med 80 km/t i alle tre spor på motorvejen, fordi de er bange for at få klippet kortet i stykker hvis de kommer for tæt på de 110 km/t, så er selv min tålmodighed sat på en prøve som den næsten ikke kan bestå.
Man kan også se eksempler på det i dag, når der ligger en tosse med 70 -80 km/t i midtersporet på motorvejen. De bliver overhalet både højre og venstre om, og er dermed med til at skabe nogle potentielt rigtigt farlige situationer.
Men generelt er jeg heller ikke for "højere straffe" mentaliteten. Jeg er mere til at finde fornuftige løsninger, der fungerer.