Hej, sad lige og diskuterede med en kammerat, som sagde at det var lovligt at udgive sig for at være en anden, så længe personen man udgav sig for at være ikke eksisterer ( så det ikke bliver identitetstyveri)
Jeg er meget i tvivl om dette kan passe og ville derfor lige høre jer herinde :)
Jeg har selv overvejet det og diskuterede det også med en kammerat. Jeg vil sige at det kommer helt an på situationen. Hvis det er mail du skriver til andre virksomheder vil jeg ikke tror det er lovligt. De kan jo ikke få fat på 'personen' der har skrevet mailen..
§ 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe
sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde,
bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling
eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem
handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.
Strafferammen er fængsel
i op til et år og seks måneder (§285), men kan stige til fængsel i op
til 8 år, hvis forbrydelsen er af særlig grov beskaffenhed (§ 286, stk.
2).
§ 171. Den, der gør brug af et falsk dokument til at skuffe i retsforhold, straffes for dokumentfalsk. Stk. 2. Ved et dokument forstås en skriftlig eller elektronisk
med betegnelse af udstederen forsynet tilkendegivelse, der fremtræder
som bestemt til at tjene som bevis. Stk. 3. Et dokument er falsk, når det ikke hidrører fra den
angivne udsteder, eller der er givet det et indhold, som ikke hidrører
fra denne.
SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,- per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.
§ 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe
sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde,
bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling
eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem
handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.
Strafferammen er fængsel
i op til et år og seks måneder (§285), men kan stige til fængsel i op
til 8 år, hvis forbrydelsen er af særlig grov beskaffenhed (§ 286, stk.
2).
§ 171. Den, der gør brug af et falsk dokument til at skuffe i retsforhold, straffes for dokumentfalsk. Stk. 2. Ved et dokument forstås en skriftlig eller elektronisk
med betegnelse af udstederen forsynet tilkendegivelse, der fremtræder
som bestemt til at tjene som bevis. Stk. 3. Et dokument er falsk, når det ikke hidrører fra den
angivne udsteder, eller der er givet det et indhold, som ikke hidrører
fra denne.
På internettet bliver "pen-names" ofte brugt - eksempelvis på artikler.. Dette er vel lovligt nok?
Hvis du bare laver en anden person til at lave f.eks. en blog, så har det ingen betydning. Det begynder at blive værrer hvis andre mister penge på at du har en opdigtet person.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
§ 279 - bruges vel kun hvis man opretter noget i et andet navn, for at få noget ud af det.... Så hvis du opretter en profil et eller andet sted med et navn - der ikker er dit eget - f.eks. for at diskutere din løbetræning , fordi det er din helt store passion, så gør det jo ikke noget.
Du får ikke nogle penge eller andet ud af det, det eneste der er at dem du skriver med ikke ved hvem du er...
Det er en sandhed med modifikationer. Modsat er det rigtigt, hvad der bliver sagt længere nede - nemlig at der er tale om, at du skal have en vinding ud af det såfremt der er tale om §279 (bedrageri). Hvad angår dokumentfalsk har dette ikke det samme krav, MEN i stedet er der et par andre krav:
- Det skal tjene som bevis (du skal skabe dokumentet for at bevise noget..) - Der skal være en udstederbetegnelse (logo, underskrift etc.) - Det skal være en tilkendegivelse (et tilbud, købsaftale etc.) og den vigtigste af alle: - Det skal skuffe i retsforhold, hvormed der menes, at man skal få modtageren til at blive vildledt og derved få denne til at foretage eller undlade en disposition.
Hvad angår stk. 3 i §171 er det jo fsv. rigtigt nok læst, at der nok skal være en rigtig person bag - men jeg er ikke sikker på det er afgørende i samme omfang som ovenstående.