Jeg driver i dag en personligt ejet virksomhed ”A” under virksomhedsordningen, som jeg efter nytår gerne vil omdanne skattefrit til et ApS med holding selskab.
Jeg har imidlertid her i efteråret behov for at oprette endnu et firma ”B”, som efter nytår gerne skulle ”ind under” samme holdingselskab som det eksisterende firma ”A” kommer.
Hvad er smartest? At oprette det nye firma ”B” her i efteråret som et ”rent” ApS som det kommende holdingselskab kan overtage efter nytår - eller som et personligt ejet firma, der så også skal omdannes til et ApS efter nytår i samme hug som det eksisterende?
Her tænker jeg først og fremmest på hvad der er nemmest (billigst!) i forhold til udgifter til advokater, revisorer og andet godtfolk?
Mht. anpartskapital må det vel være bedst at vente med at lave firma ”B” til et ApS indtil der er et Holdingselskab med eksisterende kapital – oprettes firmaet som et ApS nu, skal jeg jo indskyde ny kapital af beskattede midler?
Håber ovenstående giver mening!
På forhånd tak |
Hej Kristian!
Dit "B" firma bør du skaffe som et nyt ApS og så "Sælge" det til Holdingselskabet. Bedst - eller i hvert fald billigst vil det være at vente til efter nytår, hvis det overhovedet kan betale sig. Grunden er at et salg til Holding selskabet beskattes og hvis du ejer det 100%, så koster det dig.
"B" som personlig ejet virksomhed kan ikke konverteres til et ApS gennem en skattefri virksomhedsordning. Virksomheden skal have levet i tre år, før det kan lade sig gøre - med mindre der er kommet nye regler til?
Bedste løsning vil jeg mene er at vente til efter nytår og have Holdingselskabet først og så linke firma A og B på bagefter.
Mvh Diana