Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

omdannelse til ApS med Holding + nyt firma oven i hatten - hvordan?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 06
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg driver i dag en personligt ejet virksomhed ”A” under virksomhedsordningen, som jeg efter nytår gerne vil omdanne skattefrit til et ApS med holding selskab.

Jeg har imidlertid her i efteråret behov for at oprette endnu et firma ”B”, som efter nytår gerne skulle ”ind under” samme holdingselskab som det eksisterende firma ”A” kommer.

Hvad er smartest? At oprette det nye firma ”B” her i efteråret som et ”rent” ApS som det kommende holdingselskab kan overtage efter nytår - eller som et personligt ejet firma, der så også skal omdannes til et ApS efter nytår i samme hug som det eksisterende?

Her tænker jeg først og fremmest på hvad der er nemmest (billigst!) i forhold til udgifter til advokater, revisorer og andet godtfolk?

Mht. anpartskapital må det vel være bedst at vente med at lave firma ”B” til et ApS indtil der er et Holdingselskab med eksisterende kapital – oprettes firmaet som et ApS nu, skal jeg jo indskyde ny kapital af beskattede midler?

Håber ovenstående giver mening!

På forhånd tak

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 11:41

Hej Kristian!

Dit "B" firma bør du skaffe som et nyt ApS og så "Sælge" det til Holdingselskabet. Bedst - eller i hvert fald billigst vil det være at vente til efter nytår, hvis det overhovedet kan betale sig. Grunden er at et salg til Holding selskabet beskattes og hvis du ejer det 100%, så koster det dig.

"B" som personlig ejet virksomhed kan ikke konverteres til et ApS gennem en skattefri virksomhedsordning. Virksomheden skal have levet i tre år, før det kan lade sig gøre - med mindre der er kommet nye regler til?

Bedste løsning vil jeg mene er at vente til efter nytår og have Holdingselskabet først og så linke firma A og B på bagefter.

Mvh Diana

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:04

What ? Big Smile

Der gælder ikke noget 3 års krav i relation til skattefri virksomhedsomdannelse og det har der aldrig gjort:

Du omdanner din personlige virksomhed til selskab ved en skattefri virksomhedsomdannelse pr. 1/1 2011.

Du kan herefter gøre det på følgende måde:

1) Du stifter holdingselskabet ved en skattefri anpartsombytning. Her gælder der så et krav om at du ikke må afhænde anparterne i det nystiftede selskab som nu er datterselskabet i en 3 årig periode. Anparterne i det selskab du stifter her i efteråret overdrager du til holdingselskabet efterfølgende (forudsat at der ikke er oparbejdet egentlige værdier endnu)

2) Du stifter holdingselskabet ved en skattefri anpartsombytning omfattende anparterne i begge selskaber.

Vælger man derimod at ombytte anparterne i det selskab som stiftes nu her til et bestående selskab skal man formentlig have en tilladelse af hensyn til det såkaldte bytteforhold.      

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Skrevet kl. 12:10

Skattekonsulenterne:

What ? Big Smile

Der gælder ikke noget 3 års krav i relation til skattefri virksomhedsomdannelse og det har der aldrig gjort:

Hvor kommer de tre år så ind i billedet. Jeg kender da en del revisorer, der taler om at enkeltmandsvirksomheder skal have 3 eller flere år på bagen, før man laver en skattefri virksomhedsomdannelse?

Mvh Diana

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 14:56

Du er velkommen til at henvise disse revisorer til mig, jeg arrangerer gerne et kursus. Der er ingen 3 årsregel i virksomhedsomdannelsesloven.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Skrevet kl. 15:07

Hej Esben!

OK..rart at få det opklaret.

Tak

Mvh Diana

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:21

Det samme kan jeg sige. Jeg har allerede et kursus omhandlende bl.a. dette. De skal være velkomne på det kursus vi holder i virksomhedsomdannelse den 14.2.2011. Se mere på vores hjemmeside.   

Når det så er sagt så kan der være god ide i at man i nogle situationer venter 2-3 år før virksomheden omdannes, men det er næppe sådan de har tænkt Smile Du kan også have misforstået dem: Det du kan sige er at det holdingselskab som måske stiftes via en efterfølgende skattefri anpartsombytning ikke må sælge anparterne i det omdannede selskab indenfor en 3 årig periode.

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Skrevet kl. 15:48

mjaeøøøhh.....men jeg har altid fået opfattelsen af, at omdannelse fra enkeltmandsvirksomhed ikke kunne lade sig gøre før der var gået tre kalender år = 31.12.XX + 2 år.

Jeg tror ikke jeg har misforstået. men det er helt OK at få det rettet, når det nu er forkert. :-)

Mvh Diana

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 17:49

I såfald bør du måske overveje om de revisorer som du taler med, og som dine kunder formentlig anvender, er tilstrækkeligt klædt på. Om du så havde misforstået det så er det jo udtryk for at de ikke har været gode nok til at formidle budskabet. Hvis du ikke forstår det gør dine kunder heller ikke  Big Smile 

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Skrevet kl. 10:30

Rigtigt...det mest irriterende er, at når jeg rådgiver kunderne og sidder sammen med dem og revisor, at jeg så ikke bliver korrigeret der. Der er jo mange måder at korrigere på og jeg har intet problem med at blive korrigeret, hvis jeg laver en fejl. Ellers lærer man jo ikke af det.

Så tak for det Smile

Mvh Diana

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)