Vi har snakket lidt om varianter af dette, men vi har har en mistanke om, at for mange af dem der får sådan en plade, helt tilfældigt og umotiveret, bare smider den ud, eller glemmer den. Jeg tror støjen bliver for høj - for mange "missere". Men det overvejes som sagt ...
Udfordringen med kenneths plade, som så mange andre, er også at den jo ikke henvender sig til alle. Udover en intensiv gruppe af unge piger, der vist er ret vilde med Kenneth, så er det nok mest "voksne mellem 30 og 60 på venstrefløjen" (for at skære det lige lovlig firkantet ud i pap) der falder for hans musik og tekster. Heldigvis er der en ret stor del af denne, lidt intelektuelle, gruppe på Nettet. Så det er derfor vi synes det er fornuftigt at arbejde lidt med, hvordan vi bedst når ud til dem - inspirere dem til at lytte.
Almindelig online annoncering er næsten udelukket. Bannerannoncer på tilstrækkeligt segmenterede websites koster hurtigt 250 kr. CPM. Og med en klikprocent der sikkert ikke når op på 1% kommer hvert klik (som så for manges vedkommende forhåbenligt fører til et "lyt") op på 25 kr minimum! Det er dobbelte af hvad det ville koste at give hver af dem en CD!! - bare for lige at sætte det lidt i perspektiv. Og hvis klikprocenten bliver 0,25% (hvilket på ingen måde er utænkeligt for et banner), så bliver prisen 100 kr - eller svarende til næsten 10 fulde CD''ere :)
> Måske kunne I udbyde en ordentlig stak plader (måske 100 stk)
Jeps, vi har også nogle forskellige andre goodies, bl.a. muligheden for en yderst eksklusiv "hjemmekoncert", hvor Kenneth kommer hjem til dig og spiller. Han har lavet en del af den slags hjemmekoncerter i efteråret, med stor success. Men det er klart, at det er så også en præmie i den lidt tunge ende - man kan ikke dele 200 af dem ud :)
Kunne det ikke være interessant at lave en aftale med en del webshopper, at deres kunder kunne vælge at lægge kenneths plade i kurven U/B, derved at det dem der er intersseret i at høre ham, derved kommer han jo en del ud, og webshoppen lægger en godbid med til deres kunder, kunne være en win win sitiuation, men er ikke sikker bare en tanke.
Hvis det har interesse, vil jeg da gerne vise hans blog som anbefalet link i mine directories. Kræver dog at en selv tilmelder den :) (Kan evt sende mig en PM og jeg kan sende dem som kan være aktuelle)
Inden for dette budget og med den konkurence, der er, ville jeg gå efter viral markedsføring, hvor venner anbefaler venner at gå ind på sitet og hente de gratis numre. Vennerne har nok i sagens natur mere eller mindre den samme politiske orientering..... og dermed også den samme musiksmag. Chancen er i hvert tilfælde større for at man kender nogen, der har den samme smag end hvis man skyder med spredehagl. Det er MEGET vigtigt helt "up front" at beskrive musikken så præsist som muligt, da det er det, der skal trigge dem, som ER interesseret i denne type musik til at klikke videre.
Markedsføringen kunne så snildt startes op fra portaler, hvor netop mere venstreorienterede holder til.
I kunne lave en lille amatørvideo hvor Kenneth synger nogle af sine sange unplugged og distribuere den via kazaa og nogle af de andre fildelingservere.
Kald filen ’donotpublish.wmw eller sådan noget som gør folk nysgerrige og får dem til at downloade den.
Link til www.thordal.com er selvfølgelig hele tiden synligt så de kan gå ind på hjemmesiden og lytte til de rigtige versioner Hmmmm….. Jeg ved squ ike rigtig..
Semoblogs ide gå netop ud på at skabe omtale via bloggere omkring et produkt, en event, et firma etc. etc.
Hvis man nu kunne gøre det på den måde (Jeg ved ikke om man kan) at man sendte kenneth''s plade ud til et antal bloggere, mod at disse at disse, på godt og ondt, skrev en anmeldelse i deres blog.
Jeg er imponeret over de mange gode idéer og Mikkels som altid gigantiske ihærdighed.
Lad mig dog lige påpege en ting: Mikkel, ja, jeg har skrevet en sang, der ikke er så skideglad for vores deltagelse i Irakkrigen, andre sange, der indirekte tager pis på præstefætrene fra DF og så videre. Men jeg prøver konsekvent at disse alle, som jeg synes fortjener det - og de kan lige så godt være såkaldt venstreorienterede. På min blog www.thordal.com er der således også indlæg, der kritiserer SF''s Holger K og et andet, der gør grin med Socialdemokratiets Mogens Jensen. Endelig handler mine sange jo om alt mellem himmel og jord og absolut ikke kun politik.
Når jeg skriver det her, så er det selvfølgelig også, fordi jeg også betragter det her som en del af markedsføringen. Og jeg vil nødig castes som en, der kun skriver sange for overvintrede 68''ere. Please!
Og endnu en gang tusind tak for de mange gode idéer!
Kenneth, som du ved er det ofte nødvendigt i markedsføring at skære tingene lidt skarpt :) Det handler blandt andet om at ramme dem man bedst kan sælge til, og uanset dine teksters mangfoldighed rammer de nok ikke så meget en Søren Pind eller Bertel Haarder, som de rammer den førnævnte, omend kritiserede, Holger K. Hvis vi nu skal blive på den politiske bane.
Så det var såmænd ikke for at cementere den partipolitiske farve i dine tekster, men mere for at indkredse den gruppe som jeg tror vi bedst kan sælge til. Man kan så putte forskellige "billeder" på den gruppe - jeg brugte så alder og politik, som en måde at beskrive dem på. Men den samme målgruppe kan naturligvis også beskrives med andre, ikke politiske, billeder. Men uanset hvad, er det væsentlige, at det bedst kan betale sig at bruge mest energi på markedsføringen, i de miljøer hvor man kan forvente at flest vil respondere possitivt.
Jeg synes godt om ideen med at sende en plade til bloggere for at skrive et indlæg med link. Man kunne starte med nogen der allerede er fans og blogger og samtidig give dem et banner der tilbyder dealen. Og sælg hisorien om gratis CD for blogindlæg. Jeg tror stadig den er interessant lige som semoblog og McDonalds blogging for money-historie var det. Send den til Medierne (on- og off-line).
Tilbyd at folk kan lægge noget musik til download (gave til deres brugere) på deres blog. Sælg den historie.
Send også til blogs og medier der kunne være oplagte. Folk er meget tit friske på et initiativ. Tænker på medier som f.eks. flix.dk og frekvens.dk.
Mikkel - jeg kan godt se din pointe - blev bare lidt forskrækket af at se mig selv reduceret til sidste levn af Røde Bedstemor.
Knut: Idéen med gratis download er interessant - og mildest talt ikke omkostningstung. Måske kunne man gøre noget med, at forskellige sange kan downloades forskellige steder. På den måde kan den meget ihærdige bruger måske finde hele albummet i en periode - men det kræver en aktiv indsats, som vil give trafik på de forskellige sider.