Kenneth Thordal udgiver om få uger sin nye plade "Alt og Ingenting". Jeg har, som sædvanligt, været med lidt ind over tilblivelsen af denne plade, og jeg hjælper lidt med markedsføringen af den. Vi har et budget på 30.000 kr. til at lave noget "sjovt" online. Noget af dette beløb kan også bruges på frieksemplarer" af CD''en. Der skal beregnes ca.10 kr. (taget af de 30k) for hvert frieksemplar. Det primære formål med kampagnen er, at få folk til at lytte på Kenneths nye CD. Vi tror nemlig, at Kenneths største problem er, at der ikke er så mange der har hørt ham. Den nye plade er en virkelig gode plade, som vi tror mange vil kunne lide - hvis de altså bare får muligheden for at høre den. Man vil kunne høre udvalgte (fulde/streamet) numre fra albummet gratis, på Kenneths website. Det sekundære mål med kampagnen er, at få Kenneths navn spredt på flere websites, og skabe flere links fra disse til Kenneths eget website på www.thordal.com (og så kom der lige en naturlig grund til et link mere der :-)) En af de ideer vi har er, at udvide rammerne for hvem der kan få "anmelder kopi" af CD''en. Normalt er det kun den mere privilegerede del af kultureliten der får den slags (sammen med premierebilletter, receptionsinvitationer osv ...), men vi synes at der er mange andre der fortjener at "være med". Mere præcist vil vi tilbyde ALLE musiksites, og blogs der skriver om (bl.a) musik, at de kan få en gratis CD, hvis de gider at anmelde den, og linke til den side på Kenneth''s website hvor man gratis kan høre den. Den type ideer kan jeg godt lide - stor effekt, fed Internet-integration, og forholdsvis lille omkostning. Samlet set tror jeg ikke dette projekt vil æde mere end 1500-2000 kr. af budgettet, så der er lidt tilbage ... Jeg vil meget gerne høre om der er nogle Amino''er der har nogle andre kreative ideer til, hvordan man indenfor ovenstående rammer kunne lave nogle flere sjove ting på på Nettet ... |
Hej Mikkel
Jeg har masser af ideer. De er ikke specielt kreative, men mere noget jeg har samlet op fordi jeg også har bandlist.dk hvor jeg modtager masser af pr materiale.
Nu ved jeg ikke om i bevidst vælger den traditionelle markedsføring fra så som pressemeddelelser, men det jeg typisk modtager pressemeddelelser om er:
- Når artisten går i studiet.
- Artisten er blevet færdig i studiet. Tilbud om interview
- Nu kommer den om 14 dage
- evt. forsinkelse af cd’en
- Evt. ’Volmer Sørensen’. (Han lavede den med at cirkusrevyen var i fare fordi Ulf Pilgaard’s kostume var forsvundet og minsandten om ikke det dukkede op dagen før premieren. Det lykkedes ham at rydde forsiderne adskillige gange genne flere år. Sidst set med historien om en forfatter der ikke kunne finde en tegner til at tegne en vis arabisk herre)
- I dag udkom cd’en
- Udpluk af de bedste anmeldelser
- Det går godt med cd’en
- Artisten tager på turne (forsalget åbner)
- Kun få ledige pladser til koncerterne
- Koncerterne er udsolgt
Der er selvfølgelig links steder hvor man kan købe cd’en, tidligere cd’er, billetter, downloads, merchandice osv. i pressemeddelelserne.
Salgsmaterialet til butikkerne sendes når cd’en er i distribution og bør efter min mening indeholde en kort beskrivelse af cd’en og indholdet (50 – 100 ord), et billede der kan bruges af webshops (400x400)og trackliste.
Der må også meget gerne være noget om målgruppe, genre osv. Der kan hjælpe butikkerne med at finde ud af hvad det er for en cd.
Op til udgivelses datoen er det godt at sende et salgsbrev der fortæller om markedsføringen af cd’en. F.eks. hvilke blade laver interviews. Hvor bliver der sat plakater op. Hvor indrykker i annoncer. Alt muligt der fortæller at i selv gør noget for at markedsføre cd’en.
Jeg ved ikke så meget om offline butikkerne, men tilbyd dem nogle plakater de kan bruge i butikken. Hvis det er flot plakat kan i være heldige at de sætter den op. Jeg går ud fra at i selvfølgelig laver plakater.
Tjek i øvrigt de forskellige webshops har det nødvendige salgsinformation om de tidligere udgivelser. Dvs. Billede og tracliste og meget gerne en lille historie om den enkelte cd. Hvis de ikke har det, så send det til dem. Jeg har tre af Kenneth Thordals udgivelser på macuu.dk, men ingen billeder og kun en trackliste.