I indtil flere indlæg og kommentarer herpå Amino har jeg ofte brugt termen "due dilligence" - uden det måske er helt klart og tydeligt hvad det betyder - men brugt i flæng som afsluttende bemærkning. Due dilligence er kort fortalt et begreb der dækker over den "undersøgende proces" der ligger forud for at man vælger et engagement i et givent selskab - når det specifikt handler om Network Marketing branchen, handler det om at holde fakta op mod: Produkt, marketingplan, strategi, ledelse, web og timing. Alt for ofte er manglende "due dilligence" årsagen til at rigtig mange blæser udover stepperne med et nyt selskab uden de gjort sig de helt store overvejelser udi om det givne selskab nu rent faktisk er i stand til stå den distancen man har sat sig i udsigt (eller som er blevet stillet i udsigt af en upline). Når jeg taler om "due dilligence" er de udelukkende set ift. til selskaber om endnu ikke er repræsenteret på enten et europæiske marked, men særskilt endnu ikke er i Skandinavien - og en "dybdegående research" af selskaber som er etableret her er unødvendig - her handler det om "temperament": Kan jeg se mig selv repræsentere XYZ-selskab? Der vil jo som regel være rigeligt fakta i spil allerede som understøtter at selskabet er "et godt koncept". Men ellers er det meget simpelt: - Vil produktet kunne godkendes på mit marked? - Er marketingplanen fornuftig udfra kriterierne om at den skal tilgodeser netværket - %´er, type osv. - Har ledelsen ERFARING og trackrecord indenfor Network Marketing? - Hvad er lancheringsstrategien for selskabet? Tror de at man bare kan blæse helt EU igang på samme tid? - Timing: Har produktet sin berettigelse... hvad er fakta/erfaringerne i branchen med samme type? - Web: Hvordan er deres "presence" på nettet? Det er den simplificerede udgave - som så samtidig vil indeholde helt basale og konkrete spørgsmål og feedback på: - Bonusudbetaling... - Logistik... Kan vi få produkter uden hokus pokus på markeder som ikke er åbnet Som omtalt i flere indlæg, så er bonusudbetaling og logistik fuldstændig essentielt - og skal fungere uden ups, hovsa og et utal af søforklaringer + undskyldninger. Selskabet skal naturligvis ikke stilles til ansvar for logistikken på uåbnede markeder, hvis der allerede er en melding ude om, at eks. Danmark ikke er på tegnebrættet endnu - men alle selskab elsker volume - uanset hvor den lander og hvordan den er landet - så derfor skal bonussystemet fungere og bonusudbetalinger skal ske til tiden - HELE tiden. Bare et ups og en søforklaring: Pak dit grej og hop af hesten. Desværre har alt for mange alt for store forventninger til at det givent "ledende upline" har styr på hele "due dilligence" processen - og desværre ses det alt for ofte at sandhederne og fakta omgåes noget lemfældigt - derfor gør det heller ikke noget man lige napper en hurtig "due dilligence" på uplinestrukturen ;-) Hvad er dine erfaringer? Der er jo altid flere sandheder - det her er min - din kan være anderledes...
Lasse Burholt
|
Hvorfor bliver du ikke bare Ekspertblogger med NM/MLM så det ikke er tilfældigt om man ser dine udemærkede indlæg?