Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal vi samarbejde.?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SKAL VI SAMARBEJDE.?

På 6 måneder er det lykkes, at skabe fremtidens produktionsmuligheder i Vietnam.

I starten af 2010 stod jeg på gaden, jeg var blevet fyret, havde ingen udsigt til nyt arbejde. Der var økonomisk krise overalt.

Jeg besluttede, at give mig selv 3 døgn, til at finde frem til en brugbar ide. Allerede næste dag, var der ideer og muligheder, men ved nærmere eftertanke, blev de alle kasseret, da de byggede på Danmarks høje omkostningsniveau. Den 3. dag da jeg vågnede havde min indre bevidsthed vist mig en vej, jeg kunne gå, som forhåbentlig kunne løse mit problem.

Denne morgen følte jeg, at min indre bevidsthed havde kredset om det jeg tidligere havde arbejdet med og de personer jeg havde truffet i mit liv. Et navn stod helt klart på min nethinde. Det var Jimmy Wollenberg. Sidst jeg havde hørt om ham, var han i Vietnam.

Jeg gik omgående ind på internettet for at læse det jeg kunne om Vietnam. Jeg fandt ud af, at Vietnam er det nye Kina. Et stigende lønniveau i Kina er en af grundende til, at danske virksomheder flytter produktionen til andre asiatiske lande. Vietnam er det mest populære nye outsourcingsdestination. Tendensen er klar, Vietnam er China plus one. Vietnameserne er reelle og arbejdsomme, lærenemme og lærevillige. Dette sammenholdt med, at lønniveauet er lavt i Vietnam, vil medføre at danske virksomheder får en kæmpefordel ved produktion i Vietnam, men fordelene går ikke kun den ene vej. Vi kan fra dansk side hjælpe med højteknologi, automatisering, uddannelse, arbejdsforhold, miljø mm.

Jeg tog en kontakt til Jimmy Wollenberg i Vietnam, for at høre om vi skulle samarbejde. Svaret var ja, og ledetråden også i fremtiden er ”enkelthed”. En kæmpe fordel ved samarbejdet med Jimmy Wollenberg er, at han bor i Vietnam med sin danske familie og  har arbejdet med produktionsopbygning derude i de sidste 6-7 år.

Efter et par måneder, der gik med kundebesøg i Danmark og megen snak over Skype til Jimmy i Vietnam, var vi nu kommet så langt, at vi havde en ”superenkel” plan.

Vi ville i Vietnam stille højteknologiske maskiner til rådighed for danske virksomheder.

Før vi kunne stille dem til rådighed, skulle vi gøre os klart hvilke maskiner det skulle være. Vi besluttede os for disse CNC styrede maskiner, men til en lav indkøbspris. Dette ud fra 2 kriterier, ingen i Vietnam eller Danmark skulle kunne slå os på kvalitet og pris.

Vi havde nu brug for en person, der havde et indgående kendskab til dette maskinmarked. Efter et par dages eftertænksomhed, kom jeg i tanke om min gamle ven Kjeld Nielsen, KN Maskiner i Silkeborg, som jeg ikke havde set i de seneste 15-20 år. Jeg ringede og spurgte om jeg måtte komme på besøg. Ved besøget spurgte jeg, om vi skulle samarbejde og svaret var ja.

Nu vidste vi hvilken vej vi ville gå. Nu skulle Jimmy i gang med at finde personen og fabrikslokalerne.

Vi fandt ret hurtigt et  egnet sted, med  egnet produktionsudstyr, hvor det samlede produktionsudstyr ville få den rette sammensætning. Herefter spurgte vi, skal vi samarbejde, og svaret var ja.

Vi er kommet hertil uden kontrakter og skriftlige aftaler. Alt hvad vi har foretaget os bygger på enkelthed, åbenhed og ærlighed, så alle kan forstå det.

Nu er maskinerne ankommet til Vietnam, og vil blive igangsat inden for den næste måned. Vi har fået de første ordre, så vi er klar til at starte produktionen i Vietnam.

Mange mennesker har spurgt os hvad vi vil producere i Vietnam. Vi har svaret, at vi i hvert fald vil starte med det, vi med sikkerhed ved noget om, og det er stål og metal formning og videre bearbejdning, men vi tror ikke det stopper her. Vi har, ud over ståldele, fået forespørgsler på plastdele, gummidele, en el scooter, et aggregat, der kan få planter til at gro hurtigere, mm. Ud over det at producere, er vi også blevet spurgt om vi vil være med til prototypefremstilling, produktmodning, produktionsudvikling, ja hele forløbet fra ide til færdigt produkt. Vi har svaret ja tak. Vietnam råder i dag over en stabil arbejdskraft, hvor timesatsen er 5-6 danske kroner for en maskinarbejder.  En veluddannet teknisk ingeniør får 4000,- 5000,- danske kroner pr. måned.

Vort tilbud og slogan til danske virksomheder er:  ”Skal vi samarbejde”?

Jeg har i mange år arbejdet med iværksætteri og virksomhedsudvikling. I dette projekt kan man med rette kan sige, at  spændingen er drivkraften.

Jeg henviser til mit CV på www.peterhagh.dk , hvoraf det fremgår hvad  jeg tidligere har arbejdet med. Dette projekt adskiller sig væsentligt fra de øvrige arbejdsopgaver, men ”Vo intet vover intet vinder”.

Jeg står gerne til rådighed for yderligere oplysninger.

Med venlig hilsen

Peter Hagh

Sundgårdsvej 87

8700 Horsens.

TLF 75655131  --  20249131.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)