Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring og et par hurtige fra hoften!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er nystartet og har samlet et par spørgsmål sammen omkring bogføring. Jeg bruger Summasummarum 3. Her kommer de:

Jeg vil indskyde et aktiv i virksomheden (fx en computer). Det har jeg tænkt mig at gøre sådan:

Konto 9100 er "Små aktiver", og 62200 er "Indskud kontant i virksomheden". Jeg har slettet momskoden, da det er et indskud.

En hævning, altså løn til mig selv (Enkeltmands viksomhed) har jeg bogført sådan her:

Konto 62100 er "Hævet kontakt fra virksomheden".

Håber I vil hjælpe.

Med venlig hilsen

Jakob Kristoffersen

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 08:05

Hej Jakob

Indledningsvis er det min opfattelse, at det ikke er det bedste at bogføre i én kolonne med udgangspunkt i afstemningskontoen, da dette især for nye i bogføring nemt bliver uoverskueligt.

Jakob Kristoffersen:

Jeg vil indskyde et aktiv i virksomheden (fx en computer). Det har jeg tænkt mig at gøre sådan:

Konto 9100 er "Små aktiver", og 62200 er "Indskud kontant i virksomheden". Jeg har slettet momskoden, da det er et indskud.

Denne er er vendt forkert, da der ikke er anført en afstemningskonro. Skal være debet + konto 9100 og vice versa. Posteringen kan blive korrekt ved at anføre kasse som afstemningskonto.

Det anden postering er korrekt, da der er anført en afstemningskonto.

Tonny

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 08:30

Tonny Skov Pedersen:

Indledningsvis er det min opfattelse, at det ikke er det bedste at bogføre i én kolonne med udgangspunkt i afstemningskontoen, da dette især for nye i bogføring nemt bliver uoverskueligt.

Den forstår jeg ikke helt. Hvis jeg hæver noget i værksomheden er det eneste sted jeg kan tage det fra, vel banken? I dette tilfælde bliver der jo trukket -5000 i banken og +5000 på konti 62100

Tonny Skov Pedersen:

Denne er er vendt forkert, da der ikke er anført en afstemningskonro. Skal være debet + konto 9100 og vice versa. Posteringen kan blive korrekt ved at anføre kasse som afstemningskonto.

Den forstår jeg ikke helt. Jeg har jo sat mit summa til altid at have udgangspunkt i afstemningskonto? Skal jeg altid angive afstemningskontoen, så alle transaktioner går ud og ind af banken?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:53

Hej Jakob

Det ser fint ud. Man kan sagtens bogføre uden afstemningskonto som du har gjort. Og debet og kredit bliver også rigtigt.

Michael

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)