Indledningsvis er det min opfattelse, at det ikke er det bedste at bogføre i én kolonne med udgangspunkt i afstemningskontoen, da dette især for nye i bogføring nemt bliver uoverskueligt.
Jakob Kristoffersen:
Jeg vil indskyde et aktiv i virksomheden (fx en computer). Det har jeg tænkt mig at gøre sådan:
Konto 9100 er "Små aktiver", og 62200 er "Indskud kontant i virksomheden". Jeg har slettet momskoden, da det er et indskud.
Denne er er vendt forkert, da der ikke er anført en afstemningskonro. Skal være debet + konto 9100 og vice versa. Posteringen kan blive korrekt ved at anføre kasse som afstemningskonto.
Det anden postering er korrekt, da der er anført en afstemningskonto.
Indledningsvis er det min opfattelse, at det ikke er det bedste at bogføre i én kolonne med udgangspunkt i afstemningskontoen, da dette især for nye i bogføring nemt bliver uoverskueligt.
Den forstår jeg ikke helt. Hvis jeg hæver noget i værksomheden er det eneste sted jeg kan tage det fra, vel banken? I dette tilfælde bliver der jo trukket -5000 i banken og +5000 på konti 62100
Tonny Skov Pedersen:
Denne er er vendt forkert, da der ikke er anført en afstemningskonro. Skal være debet + konto 9100 og vice versa. Posteringen kan blive korrekt ved at anføre kasse som afstemningskonto.
Den forstår jeg ikke helt. Jeg har jo sat mit summa til altid at have udgangspunkt i afstemningskonto? Skal jeg altid angive afstemningskontoen, så alle transaktioner går ud og ind af banken?