jeg har indvisteret en del, gennem tiden. og nu vil jeg gerne til at gøre noget mere ud af det. jeg har samlet 100,000 kr sammen, som jeg vil indvisterer. men der er 2 ting jeg er i tvivl om ?
1: når jeg køber og sælger akiter for 100,000 kr. for man jo hurtig en omsætning over 50,000 kr. skal man så også moms registeres ? hvis ja koster det så noget at bilve det ?
2: før handlede jeg via min bank, men der er meget forsinkelse på kurserne. så ville høre om der er nogen der kender en online side. hvor der er meget lidt forsinkelse på kurserne.
På omx.dk kan du se realtidskurser på de nordiske markeder og dybden i markedet. Mange internetbanker tilbyder (normalt mod gebyr) også realtidskurser.
Har benyttet mig af nordnet siden marts 2009. Før brugte jeg Danske netbank. Nordnet er det bedste jeg har prøvet med mange forskellige former for investeringer(aktier, valuta og osv.) altid god kundeservice og nemt at overskue rent gebyr og prismæssigt. De har så forskellige former for abonnementskonti(gratis for standard version, men kurtagen er forskellig afhængig af antal handler). kan anbefale gratis versionen hvertfald. De er også blevet kåret til den bedste aktiehandler de sidste to år mener jeg.
1: Aktiehandel skal ikke momsregistreres. Jeg har også oprettet et debat forum for at få svar på noget i forbindelse med aktiehandel; nemlig med hensyn til SKAT. Så vidt jeg kan forstå skal der betales 42% i skat, hvis aktieindkomsten er på over 42.8000 kr. og 28% i SKAT, hvis den er under dettte beløb, men jeg er ikke helt sikker på, om dette er korrekt forstået. Derudover har jeg også hørt, at der kommer afgifter på. Jeg følger hermed med i de svar, der måtte kommer her på.
2: Nordnet.dk (www.nordnet.dk) er blevet kåret til årets børsmægler af Dansk Aktionærforening de sidste 3 år i træk, så det burde være det bedste argument for, hvilket online side, der er bedst at handle aktier på.
Det er værd lige at bemærke at der skal meget til at man kan kalde investering i aktier for en erhvervsmæssig virksomhed i ordets egentlige forstand. Det forudsætter at der mere eller mindre er tale om næring. Dvs. systematisk og kontinuerlig handel med aktier.
Dvs. dine aktieinvesteringer skal du betragte som det der i fagsproget hedder porteføljepleje. Du kan ikke tale om omsætning men om afkast: udbytte, gevinst (og tab) ved salg. Et godt ord at bruge er nok snarere privatinvestor. Noget som mange danskere kan kalde sig men der er langt op til egentlig næring.